Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 76 77 [78]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 682681 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 33 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1659


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1155 Gepost op: 19 Januari 2025, 20:03:42 »

Over hulp heb ik niks te klagen, maar dit deel doe ik (helaas) in mijn eentje. Vandaag eerst bezig geweest voor Plettenburg maar nadat ik dat af had ben ik verder gegaan met de constructie.

Ik merkte dat ik dit een beetje aan het uitstellen was omdat ik er blijkbaar wat tegenop zag maar na een paar uurtjes meten, boren, schroeven, weer losmaken, opnieuw meten en vastmaken etc, hangen de eerste drie delen op hun plek. Het laatste deel bewust nog niet omdat hier de helix mogelijk in de weg zit en ik een iets anders constructie moet gaan maken.



Ik ben tevreden, het is allemaal mooi recht en een goede basis voor de modules. Wat wel een beetje tegenvalt is de hoogte die overblijft in het schaduwstation. Het voordeel is dan weer dat ik met deze constructie de modules veel makkelijker kan wegpakken. Dus mocht er ooit een catastrofaal ongeluk gebeuren in het schaduwstation dan haal ik gewoon een moduleplaat weg.

Grtz,
Nieks
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9124


276*


WWW
« Antwoord #1156 Gepost op: 19 Januari 2025, 20:59:50 »

Goed bezig  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1659


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1157 Gepost op: 30 Maart 2025, 17:05:29 »

Even wat stof wegblazen hier...

Inmiddels is de nieuwe ondersteuning al een tijdje afgerond en liggen de platen naar tevredenheid.



De valbeveiliging is ook weer geplaatst Gert.  Duim omhoog

Vervolgens ben ik verder gegaan en kom ik erachter dat een aantal DCC Next onhandig hangen. Die moesten toch verplaatst worden omdat ik makkelijk bij wil kunnen. Sommige ArSigDec decoders schieten terug in de configuratiestand na het afkoppelen van de stroom dus dan is het wel handig dat je er makkelijk bij kunt. Gelukkig is de oplossing nabij, want het schijnt een bug in de door mij gebruikte software te zijn. Even updaten dus. Helaas is mijn USB connector vorige week overleden dus moet wachten tot de nieuwe binnen zijn (ja zijn, maar meteen reserve besteld).

Het koppelen van de modules doe ik uiteindelijk toch gewoon met slotbouten en vleugelmoeren. Ik probeerde dat met eierkistklemmen maar kreeg dat niet lekker voor elkaar. Dit werkt ook dus ik laat het maar zo,

De laatste tijd veel tijd met RocRail bezig geweest en inmiddels zijn alle reeds geplaatste wissels en seinen aan te sturen vanuit dit programma. En niet alleen via RocRail maar ook via de onlangs aangeschafte MultiMaus. Technisch begint het ergens op te lijken.

Ook de bezetmelders van het schaduwstation zijn nu te herkennen vanuit RocRail. Het emplacement moet nog want ik kwam erachter dat ik nog wat zaagsnedes moet zetten. De kinderen hebben toetsweek binnenkort dus slijpen met de dremel wordt momenteel niet gewaardeerd.

Volgende stap is de brug naar de andere zijde. Deze moet even iets worden aangepast nu de modules terug geplaatst zijn.

Ook ben ik bezig met mijn ruimte wat handiger in te delen. Ik had nooit een lekkere plek voor mijn verf en heb nu iets gemaakt met mijn lasercutter:



Die passen dan weer precies in de Samlaboxen van onze Zweedse woonsupermarkt die dan weer in de Kallax passen.



Ik wil dit ook doen voor de Tamiya en Humbrol verf, dat kan in meerdere verdiepingen.

Kortom, ik was niet in slaap gevallen maar te druk bezig om wat te posten.  Grin

Grt,
Niels

Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1910


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1158 Gepost op: 30 Maart 2025, 17:26:20 »

Goed bezig Niels! Duim omhoog
Dat verfsysteem ziet er ook erg handig uit.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9124


276*


WWW
« Antwoord #1159 Gepost op: 30 Maart 2025, 18:27:41 »

Zeker! Vorderingen waar je wat aan hebt. Het rijden nadert!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1659


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1160 Gepost op: 1 Mei 2025, 14:06:38 »

Het rijden is inmiddels weer wat verder weg ben ik bang. Tijdens het testrijden bleek een hellingbaan toch net iets te steil voor wat materieel aan de niet Arnhem zijde. Ik heb daarom besloten om dat gedeelte aan te passen door de helling eerder te laten starten. Dat houdt in dat vanaf het uitneembare brugdeel de helling al wordt ingezet waardoor ik 5 cm kan winnen. Tegelijkertijd los ik een paar kleine ontwerpfoutjes op zodat het uiteindelijk probleemloos moet gaan rijden. De maximale helling wordt nu 2,5 % op de rechte stukken en in de bochten zelfs maar max 1%.

Klinkt allemaal leuk, maar het houdt in dat er veel gedemonteerd moest worden. Inmiddels ligt het sloopwerk weer achter me en ben ik aan het heropbouwen.

Het brugdeel is inmiddels aangepast:



Met de lasercutter heb ik de hellingen gemaakt/

Nu dit nog aanpassen:



Afwisseling is wel fijn merk ik. Ik ben nog bezig met wat side projectjes zoals een hele rits Mastica busjes. De eerste nadert eindelijk zijn voltooiing.



Omgebouwd naar een achteruitstapper met gedeelde ruiten in de voordeur. Net even weer wat anders dan de standaard Mastica bus. Ik heb tevens de bovenste rand van het onderste deel verwijderd waardoor de bus veel beter oogt. Aan de voorzijde heb ik dat gecompenseerd door een stukje van de voorruit weg te halen. Hierdoor komt de pet van de bus net iets lager te liggen dat ook veel beter klopt met de werkelijkheid. Handig hierbij zijn de Artitec busjes waardoor ik er eindelijk achter kwam waarom de Mastica's niet zo goed vond ogen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9124


276*


WWW
« Antwoord #1161 Gepost op: 1 Mei 2025, 15:59:33 »

Hoeveel graden was je helling voor deze verbouwing dan?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1659


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1162 Gepost op: 1 Mei 2025, 20:46:57 »

Ik dacht dat ik 3 procent voor de hellingen en 2,5 procent voor de bochten had aangehouden. De rechte stukken gaven geen problemen, maar de bochten wel. Maar nu ik het nameet moet ik haast wel iets steiler zijn gegaan.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9124


276*


WWW
« Antwoord #1163 Gepost op: 1 Mei 2025, 21:06:46 »

Hhmmm ja, met jouw ruimte moet dat inderdaad beter kunnen…  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 76 77 [78]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: