Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 76 77 [78]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 734548 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 6 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1669


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1155 Gepost op: 19 Januari 2025, 20:03:42 »

Over hulp heb ik niks te klagen, maar dit deel doe ik (helaas) in mijn eentje. Vandaag eerst bezig geweest voor Plettenburg maar nadat ik dat af had ben ik verder gegaan met de constructie.

Ik merkte dat ik dit een beetje aan het uitstellen was omdat ik er blijkbaar wat tegenop zag maar na een paar uurtjes meten, boren, schroeven, weer losmaken, opnieuw meten en vastmaken etc, hangen de eerste drie delen op hun plek. Het laatste deel bewust nog niet omdat hier de helix mogelijk in de weg zit en ik een iets anders constructie moet gaan maken.



Ik ben tevreden, het is allemaal mooi recht en een goede basis voor de modules. Wat wel een beetje tegenvalt is de hoogte die overblijft in het schaduwstation. Het voordeel is dan weer dat ik met deze constructie de modules veel makkelijker kan wegpakken. Dus mocht er ooit een catastrofaal ongeluk gebeuren in het schaduwstation dan haal ik gewoon een moduleplaat weg.

Grtz,
Nieks
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9192


278*


WWW
« Antwoord #1156 Gepost op: 19 Januari 2025, 20:59:50 »

Goed bezig  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1669


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1157 Gepost op: 30 Maart 2025, 17:05:29 »

Even wat stof wegblazen hier...

Inmiddels is de nieuwe ondersteuning al een tijdje afgerond en liggen de platen naar tevredenheid.



De valbeveiliging is ook weer geplaatst Gert.  Duim omhoog

Vervolgens ben ik verder gegaan en kom ik erachter dat een aantal DCC Next onhandig hangen. Die moesten toch verplaatst worden omdat ik makkelijk bij wil kunnen. Sommige ArSigDec decoders schieten terug in de configuratiestand na het afkoppelen van de stroom dus dan is het wel handig dat je er makkelijk bij kunt. Gelukkig is de oplossing nabij, want het schijnt een bug in de door mij gebruikte software te zijn. Even updaten dus. Helaas is mijn USB connector vorige week overleden dus moet wachten tot de nieuwe binnen zijn (ja zijn, maar meteen reserve besteld).

Het koppelen van de modules doe ik uiteindelijk toch gewoon met slotbouten en vleugelmoeren. Ik probeerde dat met eierkistklemmen maar kreeg dat niet lekker voor elkaar. Dit werkt ook dus ik laat het maar zo,

De laatste tijd veel tijd met RocRail bezig geweest en inmiddels zijn alle reeds geplaatste wissels en seinen aan te sturen vanuit dit programma. En niet alleen via RocRail maar ook via de onlangs aangeschafte MultiMaus. Technisch begint het ergens op te lijken.

Ook de bezetmelders van het schaduwstation zijn nu te herkennen vanuit RocRail. Het emplacement moet nog want ik kwam erachter dat ik nog wat zaagsnedes moet zetten. De kinderen hebben toetsweek binnenkort dus slijpen met de dremel wordt momenteel niet gewaardeerd.

Volgende stap is de brug naar de andere zijde. Deze moet even iets worden aangepast nu de modules terug geplaatst zijn.

Ook ben ik bezig met mijn ruimte wat handiger in te delen. Ik had nooit een lekkere plek voor mijn verf en heb nu iets gemaakt met mijn lasercutter:



Die passen dan weer precies in de Samlaboxen van onze Zweedse woonsupermarkt die dan weer in de Kallax passen.



Ik wil dit ook doen voor de Tamiya en Humbrol verf, dat kan in meerdere verdiepingen.

Kortom, ik was niet in slaap gevallen maar te druk bezig om wat te posten.  Grin

Grt,
Niels

Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2001


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1158 Gepost op: 30 Maart 2025, 17:26:20 »

Goed bezig Niels! Duim omhoog
Dat verfsysteem ziet er ook erg handig uit.
Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9192


278*


WWW
« Antwoord #1159 Gepost op: 30 Maart 2025, 18:27:41 »

Zeker! Vorderingen waar je wat aan hebt. Het rijden nadert!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1669


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1160 Gepost op: 1 Mei 2025, 14:06:38 »

Het rijden is inmiddels weer wat verder weg ben ik bang. Tijdens het testrijden bleek een hellingbaan toch net iets te steil voor wat materieel aan de niet Arnhem zijde. Ik heb daarom besloten om dat gedeelte aan te passen door de helling eerder te laten starten. Dat houdt in dat vanaf het uitneembare brugdeel de helling al wordt ingezet waardoor ik 5 cm kan winnen. Tegelijkertijd los ik een paar kleine ontwerpfoutjes op zodat het uiteindelijk probleemloos moet gaan rijden. De maximale helling wordt nu 2,5 % op de rechte stukken en in de bochten zelfs maar max 1%.

Klinkt allemaal leuk, maar het houdt in dat er veel gedemonteerd moest worden. Inmiddels ligt het sloopwerk weer achter me en ben ik aan het heropbouwen.

Het brugdeel is inmiddels aangepast:



Met de lasercutter heb ik de hellingen gemaakt/

Nu dit nog aanpassen:



Afwisseling is wel fijn merk ik. Ik ben nog bezig met wat side projectjes zoals een hele rits Mastica busjes. De eerste nadert eindelijk zijn voltooiing.



Omgebouwd naar een achteruitstapper met gedeelde ruiten in de voordeur. Net even weer wat anders dan de standaard Mastica bus. Ik heb tevens de bovenste rand van het onderste deel verwijderd waardoor de bus veel beter oogt. Aan de voorzijde heb ik dat gecompenseerd door een stukje van de voorruit weg te halen. Hierdoor komt de pet van de bus net iets lager te liggen dat ook veel beter klopt met de werkelijkheid. Handig hierbij zijn de Artitec busjes waardoor ik er eindelijk achter kwam waarom de Mastica's niet zo goed vond ogen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9192


278*


WWW
« Antwoord #1161 Gepost op: 1 Mei 2025, 15:59:33 »

Hoeveel graden was je helling voor deze verbouwing dan?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1669


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1162 Gepost op: 1 Mei 2025, 20:46:57 »

Ik dacht dat ik 3 procent voor de hellingen en 2,5 procent voor de bochten had aangehouden. De rechte stukken gaven geen problemen, maar de bochten wel. Maar nu ik het nameet moet ik haast wel iets steiler zijn gegaan.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9192


278*


WWW
« Antwoord #1163 Gepost op: 1 Mei 2025, 21:06:46 »

Hhmmm ja, met jouw ruimte moet dat inderdaad beter kunnen…  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1669


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1164 Gepost op: Vandaag om 13:02:39 »

Ik heb al weer een tijdje niets van me laten horen zie ik. Ik ben net terug van een werkgerelateerde raadplaatexcursie met aansluitend tripje voor het plezier en daarmee een dikke drie weken niet in het land geweest. Dat verklaart alvast de stilte in juli. Nu de maanden mei en juni nog.

Ik ben druk bezig geweest met het aanpassen van de hellingen en toen dat klaar was kwam ik er achter dat de doorrijdhoogte op sommige plekken wel erg laag was waardoor ik me genoodzaakt voelde om er bovenleiding te gaan hangen. Huub heeft het een en ander ook al toegelicht in zijn draadje. Mijn idee was om te werken met bandijzer.

Eerst heb ik gewerkt met het vouwen van hoekjes ijzer:


Op zich werkt dat, maar het is niet heel stevig en lastig monteren.

Daan had een beter idee zoals jullie ook al bij Huub hebben kunnen lezen en maakte voor me deze blokjes:



Dit gaat een stuk makkelijker en ik ga dit dan ook overal toepassen. Het is nu even wachten totdat Daan ze gereed heeft.

Ik ben eigenlijk ook wel gecharmeerd van de methode van Huub waarbij hij de bovenleiding van messing rails heeft gemaakt,. Eens kijken hoe dit bevalt anders vervang ik het bandijzer wellicht ook voor rails. Dat ligt er immers nog genoeg.

Buiten het werken aan de baan vind ik het ook leuk om wat te knutselen. De twee projectjes waar ik aan gewerkt heb zijn de snackbar van Artitec en de al lang begonnen maar nooit afgemaakte GVA gelede bus.

Ik geloof dat ik dit project al een jaar of tien geleden heb opgestart maar verdween bij de verhuizing in een doos om er lange tijd niet meer uit te komen:



Hij is eigenlijk iets te nieuw voor mijn tijdperk maar wel een welkome afwisseling. Deze bussen kwamen in 1991 in dienst en de laatste ging geloof ik ergens in 2007 pas buiten dienst (in kleuren van Connexxion, dat dan weer wel). Nog een paar kleine dingen zoals de voordeur en dan is deze gereed voor de inzet.

De snackbar van Artitec is een recente aanwinst die ergens op het fictieve deel een plaatsje gaat krijgen. Leuk kitje!



Tot slot ben ik veel bezig geweest met ROC Rail waardoor inmiddels alle bezetmelders, seinen en wissels naar behoren werken. Ik had even paniek toen het hele pakket niet meer werkte en ik een leeg scherm kreeg toen ik Arnhem wilde opstarten maar het is gelukt om een recente backup terug te zetten. Het wordt geloof ik wel tijd voor een nieuwe(re) PC om alles aan te sturen want deze begint kuren te krijgen.

Grtz,
Niels




Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2001


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1165 Gepost op: Vandaag om 16:09:36 »

Goed bezig! Ik kijk met belangstelling naar je oplossing voor de bovenleiding. Ik heb daar nog geen oplossing voor gerealiseerd. Zelf denk ik aan pantovangers zodra de trein naar het zichtbare gedeelte rijdt. Ik wil sowieso niet tegen de draad gaan rijden, maar er nèt onder. dat wil ik bereiken door met bijvoorbeeld visdraad de panto's net onder de draad te fixeren. Het is dus meer voor de noodgevallen, gebroken draad oid, dat die pantovangers er zijn. Verder is de doorrijhoogte overal 11cm. Dat zou genoeg moeten zijn voor een opstaande panto. Heb jij daar ook over nagedacht, of kan dat vanwege de doorrijhoogte gewoon helemaal niet?

Ik stuur RocRail aan met een stokoude Win7-PC en dat gaat nog steeds prima. In het begin heb ik ook hickups gehad met RocRail en ook een kopie moeten terugzetten. Ik heb nooit kunnen verklaren waarom dat was. Zo waren er wel meer merkwaardigheidjes die ik inmiddels vergeten ben. Het loopt nu als een trein (afkloppen Wink).
Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
Pagina's: 1 ... 76 77 [78]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: