Met ingang van de zomerdienstregeling 1972 werd het BRbuüm
282-buffetrijtuig achterwege gelaten en een extra DB B-rijtuig toegevoegd op die positie. ten aanzien van het Nederlandse deel is er bij mij een kleine onduidelijkheid. Volgens Welt der Modelleisenbahn (WdM) werd er pas in 1976 een "WRDs" vanaf Bad Bentheim mee naar Rotterdam (vv) genomen, maar mijn VRM uit 1974 geeft aan dat er in dat jaar vanaf Hengelo een RDz (duidend op een Plan E) werd meegenomen richting westen. Ik ga ervan uit dat dat komt doordat WdM enkel de Duitse ZpAR beschikbaar heeft met de rijtuigen die Duitsland in rijden. Vanaf 1976 vindt de locwissel in Bad Bentheim plaats en niet meer in Hengelo. Vanaf die datum komt dus het NS restauratie-/bagagerijtuig in beeld van de ZpAR.
WdM houdt het dus op de volgende samenstelling tussen
zomer 1972 en
winter 973-'74:
D238: loc + DB Bm (Hmb Altona) + DB ABm (Hmb Altona) + DB Bm (Braunschweig) + DB ABm (Braunschweig) + DB Bm (vr, Braunschweig)
D239: DB Bm (Hmb Altona) + DB ABm (Hmb Altona) + DB Bm (Braunschweig) + DB ABm (Braunschweig) + DB Bm (vr, Braunschweig) + loc
Combineren gebeurde voor dit treinenpaar in Osnabrück. Ik neem aan dat er in Hengelo een Plan E RD werd toegevoegd (D238) dan wel verwijderd (D239) aan de Rotterdamse kant van de trein voor gebruik binnen Nederland.
De samenstelling van de
Noordzee Express zomer 1974 heb ik weer uit een directe bron kunnen overnemen. Daarin staat de RD genoemd, dus dat geeft voor 1974 zekerheid. Het is ook een aanwijzing voor de voorgaande jaren èn 1975 denk ik.
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974Vanaf
zomer 1976 reed de
Noordzee Express verder naar eindpunt Hoek van Holland. Er werd kopgemaakt in Rotterdam. De samenstelling bleef ongewijzigd tot 1978. Vanaf dat moment bleef het laatste DB Bm-rijtuig (uit Braunschweig) achter in Bad Bentheim. In latere jaren werd dat rijtuig zelfs facultatief.