Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen  (gelezen 8722 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #60 Gepost op: 19 Juni 2025, 18:31:46 »

Trein 80523 is andermaal zo'n leeg materieeltrein.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op doordeweekse dagen rijdt deze trein met de versterkingsrijtuigen voor trein 2244 (Bad Harzburg - Amsterdam) naar Hengelo. Opmerkelijk is natuurlijk dat in de maandagse editie het Plan W-rijtuig zit dat nu juist op zondag van Hengelo naar Enschede was gegaan. Op zondag wordt een standaardstam Plan D met deze trein overgebracht naar Hengelo, alwaar een Stalen D werd bijgeplaatst, voor vertrek als trein 2247 naar Bad Harzburg. Daarover later meer.

Hiermee beƫindig ik het overzicht voor VRM dl.IIb Binnenland. Mijn volgende bijdrage zal gaan over de VRM dl.IIc Buurland.

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #61 Gepost op: Vandaag om 14:12:23 »

Ik beloofde in mijn vorige post om verder te gaan met buurlandtreinen, maar qua treinnummering lijkt het mij aardiger eerst een uitstapje naar de VRM 1974 dl.III te maken, internationale treinen (formeel: TEE-, D-, autoslaap- en forfaitaire treinen met daarin tevens opgenomen [...] de treinen 238, 239, [...]).

D2240 was de formele aanduiding voor de Harz Expres.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75

De Harz Express die ik hier toon is de zomersamenstelling, dat past prima bij de zomersamenstelling uit 1974 voor het binnenlandse verkeer. De wintersamenstelling van D2240 toon ik op een later moment.
Wat opvalt natuurlijk is dat ik twee treinen toon. Het tweede rijtuig in beide samenstellingen maakt het verschil. Dat is een facultatief rijtuig. Het werd naar behoefte toegevoegd. In de BRD nam men een extra Silberling Bn op en in Nederland een B Plan D. Beide tegelijk kwam niet voor, maar geen van beide dus wel.
Het DB-deel van deze trein vertrok uit Bad Harzburg om 13.20u. Het DR-deel vertrok om 10.22u uit Berlijn als/met trein 344. Beide delen werden in Hannover samengevoegd, waarna de trein om 15.24u vertrok richting Hoek van Holland. Aankomst daar was om 21.37u.

Het CIWL WR42-rijtuig is helaas nog niet in model beschikbaar. Zowel LSM als ACME hebben de ingrediƫnten in handen om het model te maken, maar geen van beide fabrikanten heeft het nog aangekondigd.
« Laatste verandering: Vandaag om 15:44:08 door 1200blauw » Gelogd

1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #62 Gepost op: Vandaag om 15:57:14 »

D2241 vormt met D2240 een treinenpaar, kortom: dezelfde trein, maar dan in omgekeerde richting.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75

Eigenlijk is er weinig verder over te vertellen. De trein bestaat uit exact dezelfde rijtuigen als D2240. Hij vertrok om 07.38u uit Hoek van Holland en reed via Utrecht (kopmaken) over Amersfoort en de Twentelijn via Bentheim naar Hannover. Daar werden de DR-rijtuigen opgenomen in trein 345 naar Berlijn, aankomst 18.57u. De rest van de samenstelling reed naar Bad Harzburg en arriveerde daar om 15.38u.
Wellicht nog even ten overvloede: welke NS eloc er voor de trein stond is bij mij onbekend. De Twentelijn werd gedomineerd door de 1100-serie, maar voor een internationale trein werd nogal eens een uitzondering gemaakt. Ik heb voor een persoonlijke favoriet gekozen om aan te geven aan welke kant de loc stond.

Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Twentelijn in de jaren '70 - treinsamenstellingen en omlopen
« vorige volgende »
Ga naar: