Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Buurtgoederentrein tijdperk 3  (gelezen 206 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2056


« Gepost op: 1 Januari 2025, 14:48:14 »

 :PNadat ik onlangs een mooie (rij)ochtend had met interessante gesprekken bij 1200blauw, ben ik het een en ander eens gaan napluizen.

1200blauw maakt mij enthousiast om het boek van Roef Ankersmit aan te schaffen "Fotografie op het spoor".

Dit wekte mijn interesse om een buurtgoederentrein samen te stellen zoals die destijds op de Twentelijn gereden zou kunnen hebben.

De trein zal bestaan uit meerdere groentewagens van Artitec zowel zwart als bruin maar ook uit Gtu's, zandwagens, Hongaar en een Exacttrain Gb's.

Daarnaast werden in die tijd meerdere bedrijfen voorzien van kolen per trein. Een Fds van Brawa zal deze trein verder complementeren.

Trekkracht wordt een blauwe 2400, al is deze ook prima voor een andere trekkracht te wisselen, zelfs een stoomloc zou kunnen.

Inmiddels dus aan het verzamelen en weatheren....

Zodra 1 en ander binnen is zal ik een opstelling maken van deze trein.
« Laatste verandering: 1 Januari 2025, 20:01:21 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1819


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1 Gepost op: 1 Januari 2025, 19:25:15 »

Mijn aandacht heb je, ik ben benieuwd! Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8805


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 1 Januari 2025, 21:51:29 »

Een Fds achter een stoomloc kan alleen als het een overbrenging uit Duitsland betreft. De Nederlandse stoomlocs waren al van het spoor toen deze wagens het levenslicht zagen en als Fds waren ze gereserveerd voor binnenlands vervoer, dus ook een buitenlandse stoomloc is geen optie. Het is me niet helemaal duidelijk wanneer de laatste blauwe 2400 werd overgeschilderd, maar ik denk dat die ook niet samen kan met een Fds.
Al na 1 tot 2 jaar kregen ze overigens de benaming Eds, dus hou daar rekening mee met weatheren.  Grin
In die hoedanigheid gingen ze op zeker moment wel de grens over en hebben achter (Duitse) stoomlocs gehangen.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2056


« Antwoord #3 Gepost op: 1 Januari 2025, 22:50:48 »

NS 2400 blauw tot 1956.
Fds vanaf 1961 in dienst. Undecided

Een hiaat in mijn realistische idee. Overigens geldt voor het blauw en het turkoise dat dat maar heel kort heeft gereden, ik dacht wellicht kan turkoise ervoor maar ook dat kan dus niet.

Dat wordt toch uitkijken naar een andere trekkracht dus.
Dank voor je oplettendheid Huub!
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2056


« Antwoord #4 Gepost op: 2 Januari 2025, 22:28:31 »

Wat zoek en speurwerk geeft de volgende opties:

NS1000 blauw
NS1100 zonder botsneus en zonder vishaken
NS2200 bruin
NS2400 bruin

De NS2400 bruin heeft bij mij al een trein, namelijk een werkplaatstrein.

We puzzelen verder....
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Buurtgoederentrein tijdperk 3
« vorige volgende »
Ga naar: