Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelbesprekingTopic: Roco NS 1211 (artno 7520151, 2025)
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Roco NS 1211 (artno 7520151, 2025)  (gelezen 28 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Gepost op: 26 Januari 2026, 19:45:42 »

Na de goede ervaringen met de Roco 1206 was het de beurt aan Roco's nieuwste telg van de 1200-familie, NS 1211, om mijn materieelpark te komen versterken. Deze variant met A-sein is inzetbaar van februari 1978, aanbrengen van het A-sein, tot en met juni 1983, de renovatie.

De algemene indruk van de loc vind ik prima. Roco heeft eindelijk afstand genomen van de te lichte kleur blauw die het tegen de stroming in maar bleef gebruiken. Met dit nieuwe donkerblauwe jasje heeft de loc een volwassen uitstraling gekregen. De kap is van kunststof, zoals dat bij Roco gebruikelijk is.

Loc 1206 (links) en 1211, kleurverschil

Zoals we van de 1206 al gewend waren zijn er talloze details aangebracht. De ragfijne beugels op de neus ten behoeve van het wissen van de frontruiten vallen bijvoorbeeld in positieve zin op, maar ook ondermeer de fraaie pantografen, lampringen, dakbeugels, cabine-inrichting en transparante ruiten zijn noemenswaard. Er is ook een zakje met extra onderdelen meegeleverd waarmee het model zelfs nog verder kan worden aangekleed.

Detaillering bovenzijde, pantograaf

Minder opvallend is de aandacht die Roco heeft besteed aan de detaillering van de draaistellen. Diverse details worden in de open constructie fraai getoond. Werkspoor heeft bij het grote voorbeeld tussen de buitenste en middelste as van het draaistel ruimte gelaten voor de plaatsing van twee elektromotoren, waar dat tussen de middelste en binnenste as voor slechts één motor nodig was. Dientengevolge staat de voorste as relatief ver naar buiten. Dat is, hoe onopvallend ook voor de meeste mensen, in dit model terug te vinden.

Detaillering, onderstel

In tegenstelling tot eerdere 1200-modellen die Roco heeft gefabriceerd is dit model voorzien van een machinist. Hier missen we natuurlijk de bekende rode pet en bijbehorend jasje, dus voor de purist is daar nog werk aan de winkel.

De machinist in vrijetijdskleding

Is dan alles koek en ei met dit model? Tot op zekere hoogte wel. De gemiddelde modelspoorder, en daar reken ik mezelf ook onder, zal dik tevreden zijn. Het model is op de fora dan ook enthousiast ontvangen en dat is volkomen terecht. Perfect is het echter niet. Zo zijn de opdrukken, met name de "kleine lettertjes", niet heel scherp weergegeven. Dat is opmerkelijk, want de concurrentie slaagt daar wèl in. Bovendien is er iets vreemds aan de hand met de aanduiding van het cabinenummer. Die is namelijk afgedrukt in Romeinse cijfers, "I" en "II" dus, terwijl die aanduiding eind jaren '70 bij NS al was vervangen door Arabische cijfers, dus "1" en "2".

Rafelige opschriften (géén onscherpte in de foto helaas) en Romeinse cabineaanduiding

De constructie met eigenwijze opgeplakte roosters blijft narigheid geven, ook weer bij dit model. Eén van de roosters van mijn exemplaar vertoont een storende kier.

Kierend rooster

Dat is vast een uitzondering zul je denken, een "maandagmorgenmodel" of zoiets. Nou, nee. Ook twee andere roosters op het model vertonen kieren of bobbels, in mindere mate. Het probleem beperkt zich ook niet tot enkel dit model. Ook de 1206 in mijn bezit is in dat opzicht niet strak.

Bovenaanzicht, alle vier roosters zichtbaar

Technisch is het model zoals we van Roco gewend zijn. Mijn exemplaar had even tijd nodig om te wennen. In eerste instantie reed het model als een hobbelpaard, maar dat werd na even inrijden een stuk beter. Waarschijnlijk zal een antislipbandje niet helemaal correct aangebracht geweest zijn of iets dergelijks. Het model kan vloeiend langzaam rijden, heeft een hele mooie versnelling en loopt inmiddels op het rechte stuk keurig rustig. De diverse (geluids-)functies heb ik niet getest. Er is van alles aan boord, maar buiten frontseinen aan en sluitseinen uit gebruik ik die niet.

Beschikbare functies:
F0 - licht
F1 - rijgeluid
F2 - hoorn hoog
F3 - hoorn laag
F4 - tweetonige hoorn
F5 - aan- en afkoppelen
F6 - rangeergang
F7 - bochtgeluid
F8 - compressor
F9 - conducteursfluit
F10 - cabineverlichting
F11 - onderdrukking verlichting zijde cabine 2
F12 - idem zijde cabine 1
F13 - ventilatorgeluid (als F1 aan)
F14 - mute
F15 - geluid openen en sluiten deuren
F16 - geluid zand strooien
F17 - geluidsterkte toename
F18 - geluidsterkte afname

Disclaimer: vanwege de (correcte) donkere kleur van de loc heb ik om voldoende details te kunnen laten zien de belichting aangepast. De loc lijkt daardoor op bovenstaande foto's lichter dan hij in werkelijkheid is. Dat geldt daardoor ook voor loc 1206.
« Laatste verandering: 26 Januari 2026, 19:59:25 door 1200blauw » Gelogd

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
Noordwaarts
Hero Member

340*

« Antwoord #1 Gepost op: 26 Januari 2026, 20:38:54 »

Dank voor je bespreking. Ik hoop nog altijd dat Roco een keer de zwarte ACST Vos-variant zal uitbrengen.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™, 'Meesterkaper' bij Raadplaatje.
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Schaal: H0
Systeem: Digitaal

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Januari 2026, 22:34:06 »

Ik hoop nog altijd dat Roco een keer de zwarte ACST Vos-variant zal uitbrengen.

Cultuurbarbaar

mvg,
 Sander
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelbesprekingTopic: Roco NS 1211 (artno 7520151, 2025)
« vorige volgende »
Ga naar: