Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Omnummeren van Roco NS 1211 naar NS 1204
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Omnummeren van Roco NS 1211 naar NS 1204  (gelezen 17 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Gepost op: 27 Januari 2026, 22:07:50 »

Een mens kan wat problemen hebben. Zo ben ik onlangs gezwicht voor Roco's model van NS 1211. Die is echt super fraai, alleen... ik heb al twee 1211's.

Dan kan toch zo niet doorgaan, dus daar moest wat aan gebeuren. Ik had dus al ruim voor aanschaf (eigenlijk al vlak na de aankondiging) besloten deze inmiddels nieuwste telg van mijn collectie onderwerp te maken van een omnummering. Dat heb ik nog nooit helemaal zelf gedaan, dus leek het me hoog tijd. Mijn doelstelling werd trouwens uitsluitend omnummeren, dus niet superen.

Allereerst is daar natuurlijk de vraag: welk nummer moet het dàn gaan worden? dan moet je natuurlijk gaan uitvogelen welke bedrijfsnummers ooit in blauw met A-sein hebben gereden. Dat zijn 1201, 1202, 1204, 1207, 1209, 1211, 1213, 1214, 1220, 1223 en 1225. Daarbinnen valt 1204 in positieve zin op. Dat was namelijk de loc waarmee NS getest heeft of een bepaald type cabineramen een betere tochtwering zouden kunnen geven en dus meer comfort voor de machinist. Dat bleek overigens het geval, want juist die ramen zijn toegepast tijdens de renovatie. Dat is een gelukkig toeval voor dit projectje. Een ander punt van aandacht viel me op bij het bestuderen van tientallen foto's van de 1204 tussen 11-1977 en 3-1983, de tijd waarin de loc blauw was met A-sein. Eén van de lampringen van de topseinen was namelijk gedurende de gehele periode donkerblauw in plaats van zilverkleurig. Dan is natuurlijk de vraag: aan welke kant, cabine 1 of cabine 2? Er waren lange tijd geen foto's bij mij bekend waarop dat eenduidig te zien was. Op zeker moment, ergens eind vorig jaar, was daar opeens de doorbraak toen ik een foto tegenkwam van 1204 in Rotterdam met duidelijk aan de kant van cabine 2 een zilveromrand topsein. De blauwe lampring zat dus aan de kant van cabine 1!

De volgende aanpassingen moesten dus gebeuren:
- messing nummerschildjes van NS 1204 over de bestaande nummeraanduiding 1211 aanbrengen;
- bedrijfsnummers op de bufferbalk veranderen van 1211 naar 1204;
- cabineruiten vervangen door exemplaren van na de renovatie;
- zilverkleurige lampring donkerblauw.

De volgende artikelen heb ik daarvoor in de loop van de tijd, sinds de aankondiging van dit Roco-model, verzameld:
- nummerschildjes van Phildie, artno 87-21204;
- afwrijftransfers met de juiste bedrijfsnummers van KleiNSpoor, artno 238;
- cabineruiten van een Roco 1204 van na de renovatie, 2x artno 137609;
- een flesje Micro Kristal Klear.

Voor aanvang van de werkzaamheden is het handig de kap van het onderstel te scheiden. De meeste mensen hier weten wel hoe dat werkt, maar voor de volledigheid: kap voorzichtig uitbuigen tussen de draaistellen, licht schudden met wat overtuigingskracht en onderstel en kap zijn van elkaar.

Nummerschildjes

Met een scherp hobbymesje laten de Phildie-schildjes zich gemakkelijk uit het raamwerk losmaken. Pas goed op dat je het schildje zelf niet verbuigt, want dat blijf je later altijd zien. Met een cocktailprikkertje wordt voorzichtig een beetje Kristal Klear aangebracht op de plek waar het nieuwe schildje moet komen. Met een scherpe pincet wordt het schildje op de bestemde plaats gelegd en gepositioneerd precies zoals gewenst. Het schildje wordt voorzichtig met de achterkant van de pincet een beetje aangedrukt. Ik bleek tòch een klein beetje teveel lijm te hebben aangebracht, want er kwam iets onderuit. Met de droge kant van de cocktailprikker heb ik dat met een draaiende beweging kunnen verwijderen. De andere kant ging door ervaring wijzer geworden al veel beter. Phildie leverde met de nummerschildjes ook de emblemen mee voor de neuzen van de loc. Die vond ik ook fraai, dus werden die op soortgelijke manier gemonteerd. De emblemen bleken overigens nèt iets te groot, dus dat ging wat lastiger. De fabrieksplaten voor op de zijkanten heb ik achterwege gelaten, omdat ik het model zoals gezegd enkel wilde omnummeren en niet superen. Phildie levert ook transfers mee voor de nummers op de bufferbalk, maar die hebben het verkeerde lettertype voor deze periode.

Bufferbalken en top frontsein

De bufferbalk werd ontdaan van de buffers en het hang- en trekwerk. Dat zat soms flink vast, maar gelukkig niet gelijmd en de aanhouder wint. Ik had gedacht dat het verwijderen van het nummer 1211 van de bufferbalk een makkie zou zijn. Ik had wel eens eerder een nummer verwijderd en dat ging prima met een typmachinepotlood en wat geduld en volharding. Sommigen gebruiken daarvoor ook wel een glasvezelpotlood. In dit geval ging die vlieger echter niet op. Het nummer bleek niet bovenop de ondergrond te liggen, maar juist dieper! Dat heeft natuurlijk te maken met de printtechnieken die Roco tegenwoordig gebruikt. Daardoor zat er niets anders op dan de spuitbus ter hand te nemen. Allereerst werden de randen van het rode deel van de bufferbalk met Tamiya afplaktape (5mm) afgeplakt, vervolgens aansluitend de hele neus en de rest van de loc verdween in een boterhamzakje, alles natuurlijk goed dichtgeplakt om ongewenste spetters op de loc te voorkomen. Vervolgens heb ik een doos uit het oud papier gezocht die geschikt was als spuitcabine te dienen en die met loc en al buiten neergezet. De knikkerbus werd goed geschud, een minuutje of vijf, en een korte druk op de knop zorgde voor een dunne laag rood op de bufferbalk. Na 24 uur drogen bleek die niet dekkend, dus een tweede laag werd op dezelfde manier aangebracht. Daarna werd het bedrijfsnummer 1204 aangebracht uit de afwrijftransfers van kleiNSpoor. Die had ik dmv een paar stukjes plakband op de juiste plek gepositioneerd en vervolgens met een stomp HB-potlood afgewreven. Ik heb besloten de transfers niet te fixeren met een matblanke laklaag. Dat ging namelijk de eerste keer fout: tijdens het drogen van de laag blanke lak craqueleerde de verf om onduidelijke redenen. Om dergelijke redenen zal kleiNSpoor wel drie dezelfde bedrijfsnummers in het transfervel hebben opgenomen. Dan kun je er eentje verspelen. Redenerend dat ik de transfers toch nooit meer ou kunnen aanraken, omdat al het hang- en trekwerk eromheen hangt, besloot ik de blanke lak niet aan te brengen. Daarna werd hang- en trekwerk gemonteerd, evenals de buffers. Het ziet er fraai uit vind ik.
Het zilver van het top frontsein werd met behulp van twee watervaste stiften, eerst zwart en daarna blauw, weggewerkt. Oppassen dat je niet het glas van het sein raakt, dus dat even verwijderen verdient de voorkeur.

Cabineruiten

Deze ingreep moet je wel echt wìllen. Ja, het is best veel werk, maar het zijn vooral de kosten voor de ruitenset waar je van schrikt. Roco weet wel van prijzen zeg! Maar goed, met wat geluk links en rechts is er nog wel geschikt aan te komen.
Voor deze werkzaamheden is voorzichtigheid geboden. De ramen zijn namelijk geklemd in de kap en de cabine hangt op zijn beurt weer geklemd in die ramen. Er zijn drie "ophangpunten": eentje onder de voorruiten en één aan elke zijde van de kap naast de deuren. Je buigt dus de kap bij de deurruiten voorzichtig naar buiten en probeert de cabine naar achteren te schuiven. Op die manier komt de cabine los en kun je bij de ramen komen. Die verwijder je door de ramen van buitenaf naar binnen te drukken. Doe dat met beleid, want je moet zowel de zijruiten als die in de deur naar binnen drukken. De voorruiten staan los daarvan, dus let op dat die er niet òòk uitvallen. Vervolgens plaats je de nieuwe ruiten in omgekeerde volgorde er weer in. Nu valt op dat de nieuwe ruitenset niet is voorzien van ruiten in de deuren, omdat de gerenoveerde 1200 natuurlijk dichte deuren had. Daar moet je dus iets op verzinnen. Je zou natuurlijk ervoor kunnen kiezen de ruiten uit de zojuist verwijderde raampartij te gebruiken, maar dat betekent dat de deurruiten moeten worden losgesneden van de cabineruiten. Daarmee ondermijn je de stabiliteit van de constructie warmee de cabine in de kap hangt. Daar heb ik dus niet voor gekozen. Ik heb de nieuwe raampartij in zijn geheel geplaatst en de deurramen gemaakt mbv Kristal Klear. Dat levert een iets minder strak resultaat, maar dat valt (mij) niet heel erg op.

Het eindresultaat

Ik ben over het algemeen tevreden met het eindresultaat. Hier en daar had iets beter of anders gekund wellicht. Heb je daar ideeën over? Laat eens weten? De sporen op de zijkant van de bufferbalk lijken trouwens afkomstig van het spuitwerk. Ik zag ze pas nadat ik de foto's bekeek. Het bleken stofjes die ik er zo af kon wrijven gelukkig.

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

285*

« Antwoord #1 Gepost op: 27 Januari 2026, 22:26:22 »

Mooi werk!  Duim omhoog

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Omnummeren van Roco NS 1211 naar NS 1204
« vorige volgende »
Ga naar: