Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Friedewald Am Meisenpfad
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Friedewald Am Meisenpfad  (gelezen 504 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

« Gepost op: 12 Maart 2026, 23:48:35 »

Ik ben weer met een nieuw diorama begonnen wat vrij snel af moet. Ik heb nu weer voor een half fictief diorama gekozen, het ligt aan een voormalige deel van de WEBA lijn Scheurerfeld-Emmerzhausen. In mijn wereld heb ik de WEBA vervangen door EGLAA( Eisenbahn Gesellschaft Landkreis Altenkirchen AG) en rijden er op o.a. die lijn nog reizigerstreinen.

Ik heb gekozen voor een situatie waarbij het spoor tegen een helling ligt en een pad afdaald onder het spoor door met wat bebouwing er omheen moet dat wel wat leuks opleveren. Het komt in een houten koffertje dat de action op dit moment verkoopt.

De precieze invulling weet ik nog niet maar dat vormt zich meestal vanzelf wel.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Maart 2026, 21:40:29 »

Ik heb inmiddels de keermuren van behang voorzien en wat grondverf er over geschilderd. De rails met brug is gespoten en heeft daarna nog 2 grondlaagjes gekregen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Maart 2026, 13:56:04 »

Ik had niet echt het gevoel dat het opschiet maar ik heb sinds de vorige post meer gedaan als ik dacht. Ik heb eergisteren de keermuren geschilderd en daarna de burg geplaatst waarbij de voeten eerst afbraken. Die moest ik wat verzet opnieuw lijmen en herschilderen. Nadat het op z'n plek zat heb ik alle rails geballast en van basis groen voorzien en dat heeft gister de hele dag staan drogen. Net heb ik het er weer bij gepakt en voor ik de foto maakte heb ik het ballastbed rond de rails eerst nog een roestbruine wash gegeven, dat had ik misschien beter erna kunnen doen.

Nu ga ik eens kijken wat er aan gebouwen op komt te staan, ik heb wel wat ideeën maar ik moet zien of dat passend is.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Maart 2026, 22:20:21 »

Gister heb ik de basis gemaakt voor 3 gebouwen.

Vandaag ben ik nog niet verder gekomen dan 2 deuren plaatsen en de trein op en uit zoeken die er op komt.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

« Antwoord #4 Gepost op: Vandaag om 13:44:09 »

Ik was nog niet echt tevreden met vooral het groene gebouw rechts achter. Het was te klein, te gepropt en te weinig hoogte voor de achtergrond. Daarnaast zijn gebouwen rond dat spoortracé niet overheersend aanwezig. Er staan wel grote gebouwen maar bij een spoor/weg kruispunt zijn maximaal 2 hoeken gevuld en de rest is groen. Daarom ben ik voor die rechter hoek naar groen overgestapt alleen had ik in de hoek maar 2mm diepte om mee te werken. Nou is die 2mm beperkt tot het stuk waar het vrije ruimte profiel voor het spoor moet aanhouden. Daarboven kan een boom prima over het spoor groeien dus dat heb ik gebruikt. De basis is een dunne plaat karton met verstijvingsstroken er op gelijmd waar daar ruimte voor was. Daar heb ik een laag wollige papierpulp met secondelijm overheen gelijmd met secondelijm. Dat kost een tubetje of 7 dus ventilatie in standje turbo want dat rookt nogal. Daarna heb ik het geheel eerste een laag zwarte spuitverf gegeven en daarna een mix van groen en terra nat op nat er overheen gespoten en dat ziet er dan zo uit:

Daarna heb ik het ingekwast met matte vernis en verschillende kleuren fine turf er overheen gestrooid.

Als dit droog is en geplaatst is kan ik het waar ruimte is nog verder afwerken zodat het er nog natuurlijker uit gaat zien.

Nou had ik dit gister avond al willen posten tot bleek dat m'n buurman zonder het door te hebben z'n balkon in de fik had gezet wat ik ontdekte. Dus toen kon daarheen rennen om hem er op te wijzen en snel te helpen te blussen. Iets met een sigaret in een rieten/houtvezel mandje op kunststof nep gras, wat maakt dat je dat slim vind en daar geen brand risico in ziet. Een tuinslang was uiteraard hij uiteraard niet dus toen zijn we via mijn balkon met mijn tuinslag gaan nablussen. Gelukkig rook ik het snel genoeg en ga ik als ik zoiets ruik altijd op onderzoek uit dat het klein is gebleven en we het zonder brandweer hebben kunnen blussen maar dan moet je wel een tijd ontstressen. En ja uiteraard stonk ik en alles wat ik aan had na rook dus alle kleding in het water en douchen om daar vanaf te komen en daarna kon ik zien van m'n benauwdheid af te komen. En eigenlijk had ik op dat moment van de brand nog helemaal niet thuis zullen zijn maar dat heeft schijnbaar zo moeten zijn/lopen.

Groetjes Michiel

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Friedewald Am Meisenpfad
« vorige volgende »
Ga naar: