Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van "Naamloosbroek" (N)
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van "Naamloosbroek" (N)  (gelezen 32213 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Gepost op: 13 Mei 2010, 12:22:15 »

Uiteindelijk toch maar besloten om ook eens een draadje te openen waarin ik de bouw van mijn baan ga bijhouden (10 jarenplan).

Zo'n 4 a 5 jaar geleden ben in ik aanraking gekomen met deze fascinerende hobby. Al gauw nadat we de sleutel van ons eigen huisje hebben gekregen heb ik direct een kamer opgeofferd om een leuke fantasie-baan te gaan bouwen.

Schaal: N
Tijdperk: IV-V
Thema: Fictieve NL grensstreek met druk bereden traject gelegen in een industrieel gebied.

Techniek: Elektronica volledig zelfbouw waaronder DCC centrale met XpressNet interface t.b.v. gebruik Lok- en MultiMaus, S88 bezetmelding, HSI-88 compatible interface naar PC, DCC wissel en seindecoders, DCC draaischijfdecoder.

Besturing: Koploper of RocRail

Ben (nog) niet zo'n die-hard model-bouwer, maar doe mijn best de diverse technieken aan te leren.
Ik ben vooral een slecht-weer bouwer. Op het moment dat het slecht weer is en ik niets kan doen met een andere hobby e.d., dan trek ik me terug op de hobby-kamer en ga ik lekker wat frotten op of onder de baan of ga ik weer eens het e.a. uitproberen in Koploper.

(even wat foto's erbij zoeken)  Wink

Gr. Dave



« Laatste verandering: 30 Januari 2012, 20:50:03 door Dave van der Locht » Gelogd
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Mei 2010, 17:03:25 »

Zo... Ook wat foto-tjes her en der gevonden. Zowel recente als wat oudere.
Achteraf had ik toch wat meer foto's moeten maken. Van o.a. de opbouw, aanleg elektronica etc. heb ik geen enkele foto gemaakt.
Maargoed, vanaf nu een frisse herstart met het maken van foto's t.b.v. dit topic.

De baan is gebouwd in een U vorm, 1 lange zijde en de korte zijde zijn in het zicht, de andere lange zijde bevindt zich in een kast welke dienst doet als schaduwstation. Daarnaast heb ik onder de lange zijde die in het zicht loopt ook een schaduwstation en een klein schaduwstation in de keerlus aan het einde van het dubbelsporig traject. Feitelijk is de baan een lang hondebotje dus.

Rechterdeel van de baan, hier zie je een klein emplacement met een draaischijf welke nog steeds in dienst is en niet werd gesloopt.


Helemaal in de rechterhoek zit een keerlus welke tevens dienst doet als schaduwstation, zodat niet dezelfde trein direct weer de keerlus verlaat.

Dit rechterdeel ligt er nu ongeveer zo bij (let niet op de rommel en de draaischijf decoder op breadboard Grin)


Het linkerdeel van de baan van zo'n jaartje geleden. Op de achtergrond (rechts) een lage 'spoordijk' met aftakking naar het emplacement.


Helemaal achterin op het korte stuk van de U komen 2 dubbelsporige trajecten bij elkaar om daarna de kast in te duiken waar een schaduwstation gehuisvest is.




En dat is zo'n beetje in vogelvlucht het overzicht van de baan. Een schematisch overzicht is te zien op de 2 monitoren welke tegen de muur zijn bevestigd t.b.v. Koploper. Het schaduwstation in de grote wandkast is hierop echter niet te zien, deze staat op een 2e tabblad van Koploper getekend.


« Laatste verandering: 21 Augustus 2011, 10:15:12 door Dave van der Locht » Gelogd
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Mei 2010, 17:32:24 »

Momenteel ben ik langzaamaan begonnen met de aanleg van de scenery. Mijn baan heeft de afgelopen 3 jaar diverse grote en kleine aanpassingen gehad en rijdt prima i.c.m. Koploper. Het werd dus tijd om eens met de scenery aan de slag te gaan.

Taludjes van horren-gaas aanleggen...


Gipsen die handel...


En uiteindelijk wat gras laten groeien...


En zal het er ongeveer zo uit komen te zien (wat minder 'steriel' als dit proef-stukje)


Komend weekend of komende week zal ik weer wat foto's plaatsen. Momenteel aan de gang met een tunnelbakkie (1 van de 2). Vooralsnog zeer tevreden met het resultaat, zal deze ook spoedig hier even posten.  Wink

Gr. Dave
« Laatste verandering: 13 Mei 2010, 17:37:40 door Dave van der Locht » Gelogd
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2010, 21:28:55 »

Leuk thema! Grensstreken doen het altijd goed bij mij. De baan ziet er goed uit voor wat er al is. Ga ik volgen Smiley!

mvg Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 13 Mei 2010, 22:00:25 »

Goed bezig Dave, mooi dat ook jij begint met een topic van je baan, nog even en ik kan meer naar andere als naar m'n eigen topics gaan kijken hier Wink Grin

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
lvdwerf
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


SS261 Zwd in de planning


« Antwoord #5 Gepost op: 14 Mei 2010, 09:26:28 »

schiet eens een beetje op met dat ballasten joh Wink maarre goed bezig!
Gelogd
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 15 Mei 2010, 10:11:35 »

Iets waar ik me al 3 jaar lang ernstig aan erger (vooral in de donkere avond uurtjes) maar ik nog steeds niet had aangepakt, was de verlichting in de hobbykamer. Sinds we hier wonen (nog maar zo'n 5 jaartjes  Cool) hing hier nog steeds enkel een fitting en een 60W peertje.

Dat moest dus ook maar eens even aangepakt worden...  Wink

Gisteren dus even naar de Praxis gereden en een stel halogeenspots ingeslagen. 6 stuks 50watt spotjes (per 2 op een 'houder') zou de klus toch wel moeten klaren dacht ik zo.

Morgenavond eens een paar foto-tjes schieten, verlichting/belichting van de baan is uiteraard een wereld van verschil en vindt ik persoonlijk erg mooi geworden.

Gr. Dave
Gelogd
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Februari 2011, 14:29:55 »

Ah... Zie dat ik nog even foto-tjes van mijn verlichting/belichting moet maken.  Grin

Maareh, vanmorgen nog eens even aan de slag geweest voor de lokale pallet-boer die een onderkomen moet krijgen.
Zie het resultaat tot nu toe:



Ik heb nog wel het e.a. te doen, maar nu eerst de ontbrekende kleuren verf eventjes halen bij de hobby-winkel hier in 't centrum.



Groetjes,
Dave
Gelogd
Raymond
Full Member

Offline Offline

Berichten: 100

N Spoor Freak


« Antwoord #8 Gepost op: 26 Februari 2011, 16:11:06 »

Hey Dave,

Ik wist niet dat jij een draadje van je baan had Embarrassed
Ziet er al mooi uit allemaal, ik vind dat je het ballast erg mooi hebt gemaakt!!!

En wat voor een gebouw is dat en van welk merk?

Groet,
Raymond
Gelogd

Lid Houtense Koekenclub
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 26 Februari 2011, 16:19:37 »

Thanks!

Het is een Artitec goederenloods (14.104) die ik hiervoor gebruik. Wordt de werkplaats waar de pallets gerepareerd of gesloopt worden. Grin

Gr. Dave
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 26 Februari 2011, 16:57:18 »

Hoi Dave, laat je ons van dat gebouw ook stap voor stap het schilder proces zien?, daar heb ik wel interesse in.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Raymond
Full Member

Offline Offline

Berichten: 100

N Spoor Freak


« Antwoord #11 Gepost op: 26 Februari 2011, 18:18:12 »

Idd dat wil ik ook wel zien want misschien kan ik dat gebouw ook wel gebruiken voor mijn (trein)sloopterrein?

Groet,
Raymond
« Laatste verandering: 26 Februari 2011, 23:57:40 door Sander Lageveen » Gelogd

Lid Houtense Koekenclub
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 26 Februari 2011, 22:39:07 »

Van het hele spuit/schilder en verweer-proces zal ik wel de nodige foto'tjes maken. Het is alleen de vraag of je daar überhaupt iets aan gaat hebben...

Dit is namelijk mijn allereerste Artitec bouwdoosje.  Lips Sealed
Maargoed, met de kwast en luchtkwast kan ik goed omgaan dus 't komt helemaal voor elkaar.

Benodigde kleuren inmiddels ook in huis. Morgen nog wat uurtjes voor de baas werken en dan is er hopelijk nog wat tijd over om de muren te voorzien van een basislaagje ala baksteenkleurtje.

Gr. Dave
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 26 Februari 2011, 22:50:32 »

Hoi Dave, je bent niet de enige die aan z'n eerste Artitec kitje bezig is of moet beginnen, dus fouten die jij maakt hoef ik dan niet meer te maken Grin Wink

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #14 Gepost op: 26 Februari 2011, 23:58:39 »

"Sander stopt zijn Artitect spulletjes weer weg en wacht ook wel tot Dave klaar is" Grin

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van "Naamloosbroek" (N)
« vorige volgende »
Ga naar: