Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Ebbinghausen Ost  (gelezen 34825 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 18 Juni 2011, 23:23:45 »

In het verleden heb ik het met m'n ouders wel eens gehad over de mogelijkheid 1 of meer diorama's bij hun te stallen als ik echt ruimte problemen zou krijgen. Dit is nooit wat geworden maar is ook niet nodig geweest tot nu toe.

Nu kwam mijn moeder vorige week vrijdag met de vraag of ik voor haar een diorama kon bouwen want dan kon ze als ze bezoek hebben ook eens laten zien wat ik zoal maak. Dit vind ik uiteraard een heel leuk idee en we hebben ff zitten brainstormen over het moest worden en m'n moeder bleek al goed op een rijtje te hebben wat ze er in wil hebben. Ze wil er water, een weg, een brug en iets met rail op hebben maar dat laatste bij voorkeur tram achtig. Daarnaast moet het diorama een dichte kijkdoos gaan vormen omdat m'n ouders er geen vitrinekast voor hebben. Dit betekend, zij en achterwanden en een dak er op, licht( TL met de instructie die alleen af en toe voor korte tijd aan te doen ivm warmte ontwikkeling) er in en plexiglas er voor.

Met deze wensen kwam bij mij gelijk het meren gebied tussen Neu Dalhausen en Ohstein in beeld als mogelijke locatie voor het diorama.

Aan de zuidrand van de meren loopt de U36 naar een recreatie gebied met kuuroord. Aan deze lijn liggen div. haltes en wat hele kleine dorpjes die een goed uitgangspunt kunnen vormen.

Met wat karton, flexrail en de voorraad gebouwen die ik heb zijn we een beetje gaan meten wat er kon en zijn we op een punt uitgekomen waarbij op de rechter rand van het diorama nog net een stukje van een halte ligt en de U-bahn lijn daarna de bebouwde kom verlaat en onder een weg door gaat en dan langs het water komt te lopen. Hierdoor bleven er nog maar 2 locaties over en heb ik uiteindelijk voor de meest oostelijke Ebbinghausen Ost gekozen.

Mijn idee is om op dit diorama 2 U-bahn treinen bestaande uit 2 speciaal beschilderde/bestikkerde stadtbahn B wagens te zetten. Voor de U36 bezit de NDS een kleine serie van 8 van die stellen die een eigen huisstijl hebben en ook vanuit een andere remise ingezet worden dan de stellen op andere lijnen om deze lijn een eigen karakter te geven. Van deze 8 stellen heb ik er nu al 4 in model en door er 4 op dit diorama te zetten kan ik de hele serie in model maken. Van de stellen die ik nu heb is er eentje roze met blauw en 3 hebben er een speciale meren bestikkering op zitten die ik heb gemaakt met foto's van meren rond Berlin van google earth.








Naast de beschildering zijn er nog meer verschillen met de overige stadtbahn B wagens waar de NDS er 24 van heeft, het meest kenmerkende is natuurlijk de NDS wegverkeer huisstijl roze met groen.


Hoe de overige 4 U36 wagens er uit gaan zien weet ik nog niet precies, wel word er eentje roze/blauw en krijgen de andere 3 weer een speciale bestikkering maar of die nieuw is of deels van de andere word overgenomen moet ik nog bekijken.

Om een verhaal in het diorama te krijgen en het U-bahn materieel te kunnen plaatsen en verklaren ben ik de omloop van de U36 door gaan spitten opzoek naar een moment waarop er 2 treinen tegelijk op het diorama kunnen zijn. Dit bleek nauwelijks voor te komen, uiteindelijk werd de tijd bepaald op zondag avond om 18.18u. Zondag 's avonds om 18.18u vertrekt er van een U36 richting het kuuroord en om 18.19u komt er eentje vanuit die kant binnen dus die kunnen elkaar links op het diorama langs het water mooi kruisen.

Hierna ben ik ook gelijk de vertrekstaten maar eens gaan maken en die zijn door de ligging anders dan gebruikelijk. De U36 rijd door juist in de spits het mist vaak en in de normale daluren juist het meest. Dit in tegenstelling tot de noordelijke helft van de U36 die wel door de stad heen loopt en dus een normaal reizigers aanbod heeft.




Inmiddels ben ik ook met de bouw begonnen, vorige week vrijdag hebben m'n ouders gelijk hout gekocht voor het diorama en afgelopen woensdag ben ik de kist gaan bouwen heb die toen ook grijs gespoten maar had te weinig primer( 2,5 spuitbus) om het dekkend te krijgen. Hierna ben ik begonnen met de onderbouw en de rails. Voorlopig is de grens tussen spoor en het toekomstige water een schuine helling maar hier moet nog deels iets tussen komen met kleine aanleg steigertjes en bootjes en een karrenspoor er heen.






Vandaag heb ik aardig meters kunnen maken. Ik heb de 3e rail gesoldeerd uit spoorstaaf en spijkertjes en die geschilderd en daarna geplaatst en nog bij geschilderd. De rails is geschilderd en geballast, het perron is in ruwbouw gemaakt, geschilderd en geplaatst. De voorkant heb ik dicht gesmeerd met zaagsel en houtlijm en deel gelijk van groen voorzien. De keermuur is geplaatst en geschilderd, helaas komen de kleuren op de foto's niet echt goed tot hun recht.










Ik heb ook een begin gemaakt met de weg die over het spoor heen gaat met een brug.



Van links naar rechts komt het spoor er in het midden onder door.

Groetjes Michiel

Ps; het U-bahn sporenplan van Neu Dalhausen zal nog op de schop gaan omdat er nog een lijn bij gaat komen, alleen zal deze wel met bovenleiding worden en niet met derde rail zoals deze U36 op dit diorama en de andere U-bahnlijnen hebben.
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 16:28:26 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 24 Juni 2011, 15:32:55 »

Afgelopen Maandag ben ik begonnen met het opknappen van een fabriek die ik 2e hands gekocht heb. Alle torentjes waren slecht in elkaar gezet en moesten losgesneden worden voor zover ze gelijmd waren en opnieuw in elkaar gezet worden. Nadat ik dat had gedaan ben ik dinsdag met het eerste schilderwerk begonnen.






Woensdag was ik een dagje in Hamburg en daar heb ik een 2uur durende rondvaart gemaakt door vooral de oude havens. Op een stuk wat nog wel als haven in gebruik is kwamen we langs de oudste nog in gebruik zijnde scheepswerf van Hamburg.

Foto screenshot van google earth

En m'n eigen foto's:







Dit inspireerde mij om zoiets ook in dit diorama terug te laten komen dus daar ben ik vandaag mee begonnen.








En de kade is ook in aanbouw net als het water.

Dit blauwe behang wat ik nog over had bleek een goede structuur te hebben voor het water, na schilderen en aflakken moet het er best aardig uit zien.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 16:55:01 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 30 Juni 2011, 21:05:31 »

Gister heb ik de plattegrond van Ohstein aangepast en 2 andere die er aan grenzen en deels overlappen. Het meren gebied waar dit diorama in ligt heb ik vergroot en ik heb er 4 buslijntjes en 7 boot lijndiensten bij in gemaakt waarvan 2 hun eindpunt op dit diorama hebben.
Door gewijzigde hosting is deze afbeelding gelijk aan die in de openingspost.


Daarnaast ben ik al dagen met bootjes aan het prutsen en heb ik veel geld uitgegeven aan basis materiaal hiervoor. Ik heb nu naast het spul uit Hamburg 3 Artitec spoor N roeibootjes gekocht, 3 Artitec h0 roeibootjes die ik als basis voor motorboten gebruik en heb ik nog 2 spoor N vissersboten van Tomytec gekocht die nog onderweg zijn en die ik indien nodig ga verbouwen tot wat ik hebben wil. Hiermee zal ik wel te veel spul hebben voor dit diorama maar wat ik overhoud komt later wel weer van pas.

Ik ben nu met 3 boten bezig:













Aan al deze bootjes moet naast schilder werk nog het een en ander gebeuren, maar het begint al wat te worden. Als deze klaar zijn ga'k kijken wat er in de scheepswerf past.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 17:00:02 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 3 Juli 2011, 10:21:49 »

Ik heb sinds gister ook de 2 Tomytec boten binnen en ik was er al bang voor maar die zijn redelijk groot nog vergeleken met dit diorama. Beide boten heb ik gedemonteerd en hiervan ben ik passagiers schepen aan het bouwen. Eentje is net smal genoeg dat hij mooi op de scheepswerf past en zal op dit diorama gebruikt worden. De andere komt op dit diorama niet aan bod, die word te groot. De oorspronkelijke opbouw van 1 van de 2 boten ben ik voor een jacht aan het gebruiken die ik uit 1 van de Artitec h0 roeiboten aan het bouwen ben. Ook dit schip komt op de werf te liggen, zo kan ik 5 schepen een plek bieden op dit diorama. De schepen of materialen ervoor die ik over houd gebruik ik voor een 2e kleiner diorama want ik heb voor mijn doen wel erg veel geld er aan uit gegeven de laatste 2 weken, een kleine 70 euri heb ik tot nu toe in de boten gestoken.

Goed tijd voor wat foto's:



Dit is het passagiersschip voor op de werf.


Dit is het jacht voor op de werf.


En dit passagiersschip houd ik dan over en gaat naar een nieuw diorama maar om de boten bij elkaar te houden laat ik deze voor de volledigheid ook hier zien.

Door gewijzigde hosting is deze afbeelding gelijk aan die in de openingspost.

Dan heb ik de plattegrond weer bijgewerkt, dat krijg je als een gebied in ontwikkeling is, div. dorpjes heb ik van namen voorzien, dit is ook mede noodzakelijk voor dat nieuwe diorama dat het bus/boot knooppunt op in het oostelijke deel van het dorpje Eickloh zal worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 17:19:30 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 4 Juli 2011, 22:34:28 »

Vandaag ben ik een paar gebouwen af gaan schilderen met dit als resultaat:










Samen gevoegd komt het dan zo op het diorama te staan:






Op korte termijn moet ik ook eens de achtergrond gaan schilderen, misschien morgen avond anders zaterdag avond of zondag.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 17:22:32 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 5 Juli 2011, 14:14:06 »

Heey Michiel,

Leuke update en dat is lekker verfraaid zo! Smiley
Succes met de vorderingen en zet hem op.

groetjes,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 5 Juli 2011, 15:48:44 »

De gebouwen mooi aangepakt Michiel!

Ziet er top uit!!!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 6 Juli 2011, 03:46:05 »

Gister ben ik bezig geweest met een achtergrond te schilderen, dit gaat met verbazend goed af, het is nog niet af maar lijkt echt als ergens op:











Dit is pas de 2e achtergrond ooit die ik schilder maar ben er wel tevreden over tot nu toe. Ik heb nog een paar dingen in m'n hoofd waarvan ik wil kijken of het er nog in verwerkt kan/moet worden zoals; wat hoge gebouwen die boven enkele heuvels uitkomen van Ohstein rechts naast de hoek, Erwitte links naast de hoek en evt. in de verte links de spoorlijn Neu Dalhausen - Erwitte.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 17:30:44 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
richard
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 83


« Antwoord #8 Gepost op: 6 Juli 2011, 13:04:06 »

goed bezig man!

Richard
Gelogd

N-spoor, twin center met koploper
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 8 Juli 2011, 11:24:22 »

Wat ik nu heb wat achtergrond betreft is het volgende:













De achter wand daar ben ik nu best tevreden over maar de 2 zijwanden niet. Rechts heb ik een poging gedaan het dorp te schilderen en het spoor in de achter grond te laten overlopen en weg buigen maar dat is duidelijk niet bepaald gelukt. Links heb ik dat alleen met een weg geprobeerd met zeer matig resultaat en het spoor nog niet en ik heb ook zo even geen idee hoe ik dat aan moet pakken.
Het word denk ik eerst in m'n archief zoek naar foto's die door de voorruit van treinen en andere railvoertuigen zijn genomen en dan kijken of ik daar iets mee kan.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 17:47:14 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 18 Juli 2011, 16:10:53 »

De afgelopen week ben ik bezig geweest met het bijwerken van de achtergrond op de zijwanden en met wat kleine gebouwtjes.









Tussen deze brug en de fabriek moet ik nog een half gebouwtje plaatsen die ik op maat moet maken.















Ik heb wat nieuwe bouwpakketjes van huizen liggen en daarmee kan ik halve ipv hele huizen op dit diorama gaan maken tegen de achtergrond.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 18:00:30 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 24 Juli 2011, 12:08:22 »

En weer de nodige dagen verder heb ik weer wat leuks gebouwd/in aanbouw, weer met allerlei onderdelen van div. bouwpakketjes.
















Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 18:04:24 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #12 Gepost op: 24 Juli 2011, 12:26:46 »

Leuke gebouwtjes zo met die aanbouwtjes er bij.  Smiley
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 11 Augustus 2011, 10:08:32 »

Na 1,5 week met vooral materieel bezig te zijn geweest, ben ik weer met dit diorama bezig. Ik ben eerst eens met wat struikjes begonnen en een dag later met het belijnen van de weg, het plaatsen van hekjes, het maken van bomen en het plaatsen ervan. De bomen zijn van verschillende soorten onkruid en rietpluimen gemaakt.

De rietpluimen zijn eerst op maat geknipt( ik haal 2 tot 3 bomen uit 1 grote rietpluim) en daarna ingespoten met spuitlijm waarna ik er grasvezels in gestrooid heb. Hier heb ik dan weer een laag haarlak overheen gespoten en sommige heb ik daarna nog een keer ingestrooid en bespoten met haarlak. De stammen drybrush ik voor het plaatsen nog met wat donker grijs.

De kleine bomen zijn bloemen van een struik die voor m'n flatje gestaan heeft en die heb ik ingespoten met haarlak en ingestrooid met fijn strooisel op basis van zaagsel van volgens mij Noch. Dit heb ik ook voor de grote bomen gebruikt maar die heb ik grotendeels eerst ingespoten met spuitlijm en daarna ingestrooid met Heki Wildgras( sommige stukken moest dat in 2 keer) voor de fijne takken structuur waarna ik ook dat heb ingespoten met haarlak en heb ingestrooid met dat strooisel wat ik in 2 kleuren heb. Daarna heb ik iedere boom nog een keer ingespoten met haarlak.

Wat me opvalt bij het gebruik van dit soort strooisel is dat de haarlak niet de stevigheid en lijmkracht geeft als het wel bij andere strooisels doet. Dit komt waarschijnlijk omdat het gene poreus materiaal is en daardoor de lijm niet opzuigt. Hierdoor heb ik alle bomen die ik met dat strooisel heb gedaan nog een keer in moeten spuiten met haarlak en wel zo dat de bovenste helft en echt losse takken zo goed als doorweekt waren, de lak loopt dan vanzelf naar het lager gelegen strooisel toe. Totdat het helemaal droog is wat dan dus wel lang duurt blijven de bomen erg kwetsbaar omdat eerdere laklagen ook weer week worden. Uit eindelijk zijn de bomen toch hard geworden en vallen ze niet meer uit want dat was tijdens het plaatsen van de eerste bomen een groot probleem.

Tijd voor wat foto's:









Al het hekwerk moet nog een behandeling krijgen met verf, waarschijnlijk alleen wat roest, alleen die rode daarvan ga ik even bedenken wat ik daar nu mee wil want die kleur bevalt me niet echt, maar misschien maak ik dat nog wel oranje.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Januari 2019, 18:13:21 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #14 Gepost op: 11 Augustus 2011, 17:19:54 »

Michiel,

ik zie weer een prachtig diorama verschijnen. Wanneer ga je nu eens een klein baantje bouwen en tentoonstellen op de evenementen??

Er moeten toch meer mensen van dit soort bouwkunsten kunnen genieten!!

mvg,
 Sander
« Laatste verandering: 11 Augustus 2011, 18:25:09 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Ebbinghausen Ost
« vorige volgende »
Ga naar: