Het gezelschapsrijtuig was eigenlijk een bijvangst toen ik bij het bestellen van iets anders nog wat verder rondkeek op de betreffende website.
Het ging me in eerste instantie om de DB 139 133, een loc uit de grote E10/E40 familie.
Bij de serie 139 ging het daarbij om goederenlocs die met een weerstandsrem waren uitgerust.
Hoewel het Einheitsloks zijn, is het bepaald niet zo dat alle locs precies hetzelfde zijn. Op deze mooie
website worden de verschillende uitvoeringen beschreven.
Opvallend is vooral het verschil in de front- en sluitseinen. Bij de eerste locs zaten de sluitseinen in dezelfde lamphouders als de onderste frontseinen, bij de latere uitvoering kregen de sluitseinen een aparte lamphouder.
Maar als een loc met de enkele lampen na een ongeluk hersteld moest worden, werden die enkele lampen meestal vervangen door dubbele lampen. Normaal gesproken gebeurde dat alleen bij de cabine die beschadigd was, zodat de herstelde loc verder met twee verschillende gezichten door het leven moest. De 139 133 was daar een exemplaar van.
Een Duitse webshop heeft van deze loc een serie laten maken door Roco en daarvan rijdt er nu een op mijn baan.
De kant met de enkele lampen

De kant met de dubbele lampen

En naast het groene zusje dat ik al had

Op het web zijn plaatjes te vinden van de voorbeeldloc, van de
ene en van de
andere kant.
Hoewel als goederenlocs bedoeld, reden ze net als hun goederenzusjes zonder weerstandsrem ook reizigerstreinen.
groet, Huub