Hallo MoBa fans,
Voor de bouw van stations en halteplaatsen aan nevenlijnen maakten de staatsspoorwegen in
Württemberg gebruik van standaardtypes. Tussen 1892 en 1903 werden maar liefst 59 van deze eenheidsstations gebouwd. Er zijn grofweg 3 typen te onderscheiden, waarvan de types I en II voor halteplaatsen en type III voor stations werd gebruikt. Ze bestonden onveranderd uit een hoofdgebouw met aangebouwde goederenloods aan de ene zijde en meestal een wachtruimte aan de andere zijde. De verschillen zitten in de afmetingen en het aantal verdiepingen van het hoofdgebouw:
Type I, slechts 1 verdieping, grondoppervlak 8x7 meter
Type II, 3 verdiepingen, grondoppervlak 8,5x7 meter of 10x7 meter
Type III, 3 verdiepingen, grondoppervlak 11x8 meter of 12,5x8 meter
Bij sommige halteplaatsen werd van de bouw van een wachtruimte afgezien, zoals bijvoorbeeld in
Ludwigsruhe. De types II en III zijn in model vervaardigd door Kibri en Faller, zowel voor spoor HO als spoor N. En in 1:1 zijn nog een vrij groot aantal van deze stations bewaard gebleven:
Dit type II stationsgebouw van
Kupferzell is waarschijnlijk het oudste eenheidsstation en werd gebouwd in 1892.
Type III stationsgebouw van
Münsingen.
Over de oorspronkelijke kleurstelling is niet veel met zekerheid bekend (RAL nummers bestonden immers nog niet), maar uit oude, ingekleurde ansichtkaarten blijkt dat de houten gevel op de eerste verdieping van het hoofdgebouw en van de aangebouwde goederenloods/wachtruimte lichtbruin en donkerbruin was geschilderd. De begane grond van het hoofdgebouw was voorzien van zogenaamde
Wandschindeln in een beige kleur geschilderd. Het dak was met rode pannen gedekt en de deuren en luiken waren donkerrood of groen.
Voor
Ludwigruhe heb ik gebruik gemaakt van het station
Dettingen van Kibri. Dit bouwpakket heeft echter bakstenen gevels, welke ik vervangen heb door
Wandschindeln:
De aangebouwde wachtruimte van het bouwpakket heb ik achterwege gelaten en de zijgevels daartoe aangepast. Het op deze wijze aangepaste gebouwtje is verder in de bovengenoemde kleurstelling geschilderd:
Ook is de aangebouwde goederenloods fors ingekort en het geheel voorzien van een fundament:
Nu nog de verdere afwerking met regengoten, gevellantaarns, etc.