Een paar jaar geleden ben ik een draadje over mijn baan begonnen bij de buren, maar om een aantal redenen is dat op mijn verzoek verwijderd. Nu dan toch weer een nieuwe poging om iets van verslag te doen over mijn modelspooractiviteiten.
Verwacht geen A tot Z bouwverslag. Er zijn anderen die dat veel beter kunnen en vooral ook met een veel beter resultaat. Verwacht meer een globale indruk van waar ik mee bezig ben, zowel baanbouw als zaken die ik in koploper verzin. Misschien af en toe wat meer in detail, we zien wel.
Hoewel ik al heel wat jaartjes bezig ben met modelspoor, ben ik op modelbouwgebied nog een beginner. Op een paar verdwaalde pogingen na, ben ik nooit serieus aan de aankleding van een baan begonnen.
Ik vind het namelijk niet het leukste aspect van de hobby en kon als excuus altijd gebruiken dat mijn baan technisch nog niet af was.
Maar deze baan is rijtechnisch klaar.
Alle sporen zijn gelegd en aangesloten, hoewel deels nog wat bedrading gefatsoeneerd moet worden. En de hele baan is ook ingevoerd in koploper, er kan inmiddels volop gereden worden.
Er is dus geen excuus meer om de aankleding nog verder uit te stellen, alternatief is de baan weer afbreken en opnieuw beginnen. Ik hoop dan ook een beetje de vicieuze cirkel te doorbreken (niet goed in modelbouwen -> niet leuk om te doen -> daarom doen we het niet en blijf ik niet goed in modelbouwen). Wie weet, misschien krijg ik er nog wel eens lol in.
Eerst maar wat algemene informatie over de baan.
De baan staat in een kamer van zo'n 3 bij 4 meter, waar op de meest ongelukkige plekken zich ramen en (kast)deuren bevinden. Ondanks die beperkingen is het me gelukt een groot deel van mijn wensen te verwezenlijken.
Hieronder het baanplan zoals het in koploper is ingevoerd. De twee lijnen met de V-vormige uiteinden zitten in werkelijkheid aan elkaar, maar op deze manier is het voor mij wat overzichtelijker.
De basis is een vrij eenvoudig emplacement, op de overgang van dubbel- naar enkelspoor.
Er is een halte, wat industrie en een klein depot met (te) grote draaischijf.
Vanuit de duistere onderwereld, dat zo'n 30 cm lager ligt en waar ook twee schaduwstations voor getrokken treinen zijn, stijgt de baan in een uitgerekte spiraal naar de plek waar het schaduwstation voor trek/duw-treinen en omhooggevallen trams invoegt. Kort daarna kan worden gekozen om linksom of rechtsom door het station te gaan. Hierdoor kan ik de baan als hondenbot berijden (de trein komt terug uit de richting waar hij eerder vertrok), maar ook als ovaal. Dat laatste is bijvoorbeeld erg prettig voor de autofabrikant, die daardoor zijn beladen autotrein niet net zo hard, maar met alle auto's gekeerd, weer terugkrijgt.
Hoewel het emplacement technisch één geheel is, zal dat qua aankleding niet het geval zijn.
Zoals de titel al aangeeft (en vast tot grote verrassing voor de raadplaatvolgers
) zal het allemaal naar Duits voorbeeld worden.
Het blauw omkaderde deel bevindt zich tegen een wand van de kamer en ga ik proberen een indruk van rond 1970 te geven. Armseinen zorgen hier voor de beveiliging. Naast de halte en het lokdepot, zal hier ook wat stedelijke bebouwing komen en het eindpunt van een zichzelf gebleven tram.
Het rood omkaderde deel bevindt zich tegen de wand ertegenover en krijgt, als alles wordt zoals ik nu in gedachte heb, de uitstraling van midden jaren 80. Om het onderscheid te benadrukken, krijgt dit deel lichtseinen. Hier komt wat industrie en een kade, want ik moet toch een argument hebben om mijn Artitec-schip eens in elkaar te zetten.
Het groen omkaderde deel is in werkelijkheid een 4-sporige lus van 180 graden en zorgt alleen voor de verbinding van het rode en groene deel. De sporen op dit deel worden aan het oog onttrokken, waarschijnlijk door iets van een snelweg.
Deze drie delen zijn als modules gebouwd. Hoewel dat iets meer werk is, heeft het bij de bouw het voordeel dat je niet in onmogelijke posities onder je baan hoeft te zitten om alle elektra aan te sluiten. Ook de als laatste gebouwde schaduwstations bestaan uit losse modules. In principe is het mogelijk in een paar uurtjes driekwart van de kamer "modelbaanvrij" te maken.
Alleen het gedeelte met de spiraal en keerlus is vast opgesteld. Dit deel krijgt vermoedelijk een landelijk karakter.
To be continued...
(en uiteraard, vragen staat vrij)Huub