Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’  (gelezen 28026 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Gepost op: 15 Maart 2014, 19:41:57 »

Oorspronkelijk was de ‘Erasmus’ een TEE verbinding tussen Den Haag en München. In 1979 werd het Nederlandse eindpunt gewijzigd naar Amsterdam. Met het ingaan van het EuroCity net op 31 mei 1987 werd het de EC 24/25 ‘Erasmus’ tussen Amsterdam en München en vanaf 2 juni 1991 ingekort naar Amsterdam - Keulen. Op 4 november 2000 verdween de trein en werd de dienst overgenomen door de ICE.

De EC ‘Frans Hals’ was in feite de opvolger van de TEE ‘Rembrandt’ op de route naar München bij de start van het EuroCity net. Er kwam ook een EC ‘Rembrandt’ maar die reed vanaf 31 mei 1987 van Amsterdam naar Chur als EC2/3.
De ‘Frans Hals’ reed vanaf deze datum als EC 26/27 tussen Amsterdam en München.
Net als de ‘Erasmus’ werd de route vanaf 2 juni 1991 ingekort naar Amsterdam - Keulen.
Op 4 november 2000 verdween ook deze trein en werd de dienst overgenomen door de ICE.

Tussen Amsterdam en Emmerich was de trein relatief kort en bestond uit een vaste samenstelling : Apmz - Avmz - WRmh - Bm - Bpmz - Bpmz waarbij de eerste 3 rijtuigen TEE-rood / crème waren en de B-rijtuigen Oceaan blauw / crème.
Op pagina 72 van ‘De jaren 80 bij de NS in kleur’ staat een prachtige foto van de ‘Frans Hals’ met als trekkracht de NS 1127.

Op zoek dus naar modellen van deze rijtuigen. Op mijn zoektocht kwam ik vele merken rijtuigen tegen en heb een zo compleet mogelijk overzicht gemaakt.



In deze lijst, die door enkele avonden zoeken, is ontstaan viel mee een ACME set van 3 rijtuigen op die alle drie voorkwamen in de betreffende EC’s.
Het betreft ACME set 55043 IC “Heinrich der Löwe’ voor de gelijknamige IC 523 Braunschweig - Munchen. NL ontbreekt dan wel in het landenraster, maar de rijtuigen zijn in feite dezelfde.
Ik vond vrij snel op ebay.co.uk de set en heb deze voor een aangename prijs gewonnen. Verzending was aan de dure kant, maar opgeteld heb zeker niet te veel betaald voor deze fraaie rijtuigen. Hieronder enkele foto’s van de set


De Avmz


Één van de 2 Bpmz


Strakke opschriften en geen NL in het raster




Met geteste opstaptreden!


De andere kant van het rijtuig


Ook het interieur is goed verzorgd

Verder op zoek dus naar de drie andere rijtuigen.

De Bm235 is, zover ik weet alleen door Roco uitgebracht. Er zijn genoeg artikelnummers.
De Apmz121 is er van zowel Ade, Lima als Roco. Welke mijn voorkeur heeft weet ik nog niet.
De WRmh132 is moeilijker te vinden. Erg zeldzaam of deel van een set. Ik hoop dat Roco hem uit gaat brengen, ze hebben als nieuwigheid 2014 het rijtuig uitgebracht, echter nog in de, voor mij, verkeerde kleur.
Ik heb ze per mail wel al uitgelegd dat de rood-crème EC versie zeer welkom is als volgend kleurvariant.  Wink



« Laatste verandering: 15 Maart 2014, 19:49:38 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 15 Maart 2014, 20:55:53 »

De Apmz122 (excuses voor het superscript  Wink ) die op de foto in het boek is te zien, heeft Roco ook los uitgebracht.
Artikelnummer 45785, wagennummer 61 80 18-90 091-9, kleur rood beige met rode schortplaten. Wel met beperkt RIC raster: D, A, CH, DR.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 15 Maart 2014, 21:08:13 »

Aha! Dank je.  Duim omhoog
Ik neem hem op in mijn lijst. (Niet hier boven, dat is een plaatje)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #3 Gepost op: 30 Maart 2014, 21:02:13 »

Mooi, die wil ik ook nog  wel inzetten op mijn baan ' Arnhem in de jaren 80'

Grt,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Mei 2014, 21:35:27 »

'Verder op zoek dus naar de drie andere rijtuigen' schreef ik in het eerste bericht.
Dat deed ik in Houten maar ook zo nu en dan op Ebay. De meeste rijtuigen die ik zoek weet ik wel uit mijn hoofd en loop dan het rijtje af in het zoekvenster.
Zo ook nu en het resultaat was nul...... Welke vergeet ik eigenlijk, dacht ik en ging even echt naar mijn wishlist kijken.
O ja, die Wrmh132.. die vergeet ik steeds. Intikken en....ja!  Behalve de Märklin en Trix hits kwam er een Lima 1:87 boven. Ik heb werkelijk de advertentie 2 keer gelezen voor ik overtuigd was dat dit dé WRmh132 was die bekend stond als vrijwel onvindbaar! En voor een prijs...... Hebben dus: sofort kaufen!






De opdruk is scherp. De remkranen ed. in de schorten kunnen nog wel een kleurtje hebben


Ook het interieur is prima in orde

Een paar uur later zat ik de foto's van het pas verworven rijtuig te bekijken en viel mijn oog op de tekst die uitnodigde de andere waar van de verkoper te bekijken. Niet denkende dat er meer in het vat zat, maar nieuwsgierig wat de man al zo verkocht, klikte ik op het knopje. Staat er ook nog een Lima Apmz121 bij hem te koop! Ook al voor een zeer scherpe prijs. Nogmaals 'sofort kaufen' ingedrukt  Grin
Eerder die ochtend had ik nog op Apmz gezocht, maar deze niet gevonden. Blijkt dat niet in de advertentie te staan..







In één klap het eerste klas deel van de trein compleet. Beide Lima rijtuigen komen uit een set van vier: 149757 TEE Erasmus, de voorganger van de trein die ik wil uitbeelden. Ze kwamen dan ook samen in een OVP van die set, compleet met 2 zakken vol onderdelen die nog onder de bak moeten. Verder ook nog diverse onderdeeltjes aan de wielstellen.
Het enige minpuntje is het kleurverschil met de ACME Avmz die wat donkerder is. Gevoelsmatig vind ik de rode kleur van de Lima's dichter bij de werkelijkheid.


Lima links, ACME rechts

Nu op zoek naar de laatste: een Roco Bm235. Dat is meer een kwestie van wanneer bestel ik 'm, daar er meestal wel meerdere worden aangeboden op Ebay.  Ach, wellicht in Houten de volgende keer.
« Laatste verandering: 24 Mei 2014, 21:55:05 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Mei 2014, 20:43:20 »

Hier laat Huub zijn 'Erasmus'  zien  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #6 Gepost op: 31 Mei 2014, 09:45:54 »

Mooie stam  Duim omhoog

Op basis van de foto opmpagina 84 uit het boekje Treinen in beeld 3, het grensbaanvak Arnhem - Emmerich heb ik ook een poging gedaan de Frans Hals samen te stellen. Nu ben ik niet zo'n purist (lees: heb ik niet zoveel verstand van Duitse treinen) dus er zullen vast verkeerde rijtuigen tussen zitten. Het beeld klopt in ieder geval bij mijn herinnering:





Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 24 December 2014, 17:28:06 »

Vandaag mocht de 'Frans Hals' even proef rijden. Hieronder een opname van de trein langs het perron (to be) van spoor 2.



En ja, de trein reed vanaf 31 mei 1987 en toen reed de 1103 niet meer blauw rond, dat was over in 1983.. Historisch onverantwoord dit  Tongue
« Laatste verandering: 24 December 2014, 17:46:20 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 24 December 2014, 18:47:04 »

Leuk!

Maar als ik mag zeuren (zo niet, dan doe ik het toch  Tongue ), ik zou het restauratierijtuig en de Avmz omwisselen.
En ik zou de Bm aan het restauratierijtuig koppelen. De IC-Kurierdienst zat in een Bm (later in een Bvmz185 als er geen Bm235 in de trein zat en nog later weet ik het niet) en zat als regel direkt na het restauratierijtuig. Het waarom daarvan ben ik vergeten en kan het ook zo snel niet vinden.
Niet dat het zo onmogelijk is, maar het is geen gebruikelijke volgorde.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 24 December 2014, 18:53:35 »

Eerlijk gezegd had ik niet even een boek opengeslagen om de volgorde te checken.  Undecided
Ik zal ze morgen omwisselen  Wink

Overigens ging de proefrit niet vlekkeloos... Enige kortloppelmechanismen lijken roet in het eten te goeien  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 27 December 2014, 16:19:41 »

Zo, nog even een paar plaatjes van de 'Frans Hals', nu in de juiste volgorde, zoals bijvoorbeeld ook te zien is in het boek 'De jaren 80 bij de NS in kleur' op blz. 72 en met een loc die wél te plaatsen is in de tijd van de EC 26/27.



De bedoeling was de trein in z'n volle lengte te laten zien (205 cm) maar dat lukt vanuit dit standpunt niet  Grin
Poging 2 dan maar in de boog richting station



Het ontsporen kwam 2 ronden niet voor en toen 3 keer in 1 rondje  Sad
Vrijwel zeker nu terug te leiden naar de kortkoppelmechanieken van de ACME's die soms na een boog in de uiterste stand vast blijven staan.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #11 Gepost op: 27 December 2014, 16:37:56 »

Jakop, ik heb het met een Liliput rijtuig gehad dat die in de uiterste stand niet terug kwamen. Door een braampje in het schaarmechanisme ontstond een dood punt waarin de koppeling bleef staan.
Advies, rijtuig koppeling mechanisme even los halen en inspecteren.

Door bij een nokje iets weg te snijden rijdt het betreffende rijtuig nu probleemloos.

Succes!

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 27 December 2014, 21:23:46 »

Zo iets vermoed ik ook, Johan.
Één exemplaar was zelfs erg hardnekkig voordat, na wat zachtjes trekken en foezelen, hij terug sprong.
Overigens heb ik het idee dat de verplaatsing van de Avmz het rode deel goed heeft gedaan.
De volgorde nu; Lima-ACME-Lima reed vandaag vlekkeloos  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 27 December 2014, 21:59:23 »

Dan weet je nu waarom bij het voorbeeld bij voorkeur ook in die volgorde werd gereden.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’
« vorige volgende »
Ga naar: