Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 905974 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #210 Gepost op: 7 April 2017, 09:56:04 »

Eigenlijk had het ook wel Neuwitz kunnen heten.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #211 Gepost op: 7 April 2017, 10:23:49 »

Ik ben ooit op beneluxspoor met dit bouwdraadje begonnen, maar daar is het om diverse redenen op mijn verzoek verwijderd (wat al een prestatie op zich is om daar iets verwijderd te krijgen, anders dan door het naar eigen inzicht vegen door de moderators).
In dat draadje is inderdaad de naam Neuwitz voor het eerst genoemd.
Ik heb het hier nog een beetje in het midden gelaten, maar de kans dat het Neuwitz wordt, is wel erg groot. De voorbereidingen zijn in elk geval al lang geleden getroffen.







Groet Huub



Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #212 Gepost op: 7 April 2017, 10:38:56 »

Ja, het leuke van de naam Neuwitz is dat het overtuigend echt Duits lijkt.
Sterker nog: als het geen verzonnen naam zou zijn, zou ik niet eens op het idee komen om de betekenis vanuit het Duits naar het Nederlands te gaan vertalen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #213 Gepost op: 7 April 2017, 15:21:53 »

Het project sleutelkastje vordert ook langzaam maar gestaag.
Het stopontspoorblok krijgt zoals geschreven een mechanische afhankelijkheid van het wissel. Pas als het wissel is omgelegd, kan het stopontspoorblok worden weggeklapt. Omdat irgendwo de wissels perfect werken, kan ik die afhankelijkheid gewoon in het sleutelkastje inbouwen.
Van boven ziet dat er zo uit.


En van binnen in de ruststand, nog zonder de schakelaars voor wissel en stopontspoorblok. Zouden die er wel in zitten, zouden ze allebei naar beneden staan. Het slot blokkeert de schakelaar voor het bedienen van het wissel, die kan dus niet naar boven worden gezet. De schuif kan dan niet naar rechts worden geschoven want daar zit het pootje van de wisselschakelaar in de weg. En daardoor kan de schakelaar links ook niet naar boven worden gezet.


Hier is met de sleutel het slot geopend, de sleutel kan nu niet uit het slot worden gehaald.
De wisselschakelaar kan dan omhoog worden gezet, waarna het schuifje naar rechts kan.
Nu kan de linkerschakelaar wel omhoog worden gezet, waarmee het stopontspoorblok omklapt.


Het enige wat nog roet in het eten kan gooien, is het stopontspoorblok zelf. Dat ziet er als priegelwerk uit om het werkend in elkaar te krijgen. Maar ach, anderen is het ook gelukt.

Wordt vervolgd...

Groet, Huub
« Laatste verandering: 7 April 2017, 22:47:53 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #214 Gepost op: 7 April 2017, 16:21:13 »

Hallo Hubertus,

Ik snap em!  Smiley

Leuk dat je ook echt met sleutels werkt om wissels om te zetten. Mooie combinatie van digitale en mechanische besturing.
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #215 Gepost op: 8 April 2017, 19:12:16 »

...
Het stopontspoorblok krijgt zoals geschreven een mechanische afhankelijkheid van het wissel. Pas als het wissel is omgelegd, kan het stopontspoorblok worden weggeklapt.
...

Eigenlijk... zou het andersom moeten. Met de sleutel die vrijkomt uit de beveiliging ga je naar het stop-ontspoorblok. De sleutel steek je in, draait om en dan kun je het stop-ontspoorblok omleggen (en wordt de sleutel vastgezet). Met een tweede sleutel die dan vrij komt, ga je naar het wissel, haalt het grendel eraf en leg je het wissel om.
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #216 Gepost op: 8 April 2017, 19:51:33 »

Dank je voor de info. Dan ga ik dat nog aanpassen.
Ik heb me laten leiden door de gedachte dat je eerst wissels omzet en daarna pas seinen. En omdat je met het omleggen van het stopontrpoorblok ook een sein bedient (in Duitsland tenminste), ben ik van de verkeerde volgorde uitgegaan.

groet, Huub
« Laatste verandering: 8 April 2017, 19:53:30 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1980


« Antwoord #217 Gepost op: 8 April 2017, 22:44:31 »

Neuwitz bestaat echter echt: ligt nu in Polen en heet Nowice. Zo zie je maar: Es gibt nichts was es nicht gibt (of zoiets Grin) Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Nowice%2C_West_Pomeranian_Voivodeship
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #218 Gepost op: 9 April 2017, 08:22:18 »

Ha leuk. Ik had wel in het huidige Duitsland gekeken, maar niet verder gezocht.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #219 Gepost op: 9 April 2017, 19:02:23 »

Productief dagje vandaag.
Op de baan zijn in het oude gedeelte de sporen weer gelegd zodat er handmatig gereden kan worden. Dat handmatig moet wel letterlijk worden opgevat, dus een soort van Brio-besturing. Deels kan ik het ook al aansluiten, deels komen daarvoor de spullen volgend weekend als het goed is uit Houten.

Daarnaast de gisteren gehaalde messing buis en staf bewerkt.
Twee keer drie onderdeeltje die in elkaar moeten schuiven.


En na het solderen heb je dan verlengstukken voor de schakelaars van het sleutelkastje.


En natuurlijk ook nog wat van het mooie weer genoten.

Wordt vervolgd.

Groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #220 Gepost op: 9 April 2017, 19:26:42 »

Deels kan ik het ook al aansluiten, deels komen daarvoor de spullen volgend weekend als het goed is uit Houten.

Kom je volgende week even buurten bij mijn stand in Houten?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #221 Gepost op: 9 April 2017, 19:37:38 »

Als ik zelf kom, kom ik even buurten. Waar sta je?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #222 Gepost op: 9 April 2017, 19:39:58 »

Tegenover Piet Peetoom, in de hal die grenst aan het restaurant.
Maar ik begrijp dat je personeel hebt dat normaliter de inkopen voor jou doet in Houten?   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #223 Gepost op: 9 April 2017, 19:55:41 »

Een keizer kan toch niet zelf zijn boodschapjes gaan doen? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #224 Gepost op: 9 April 2017, 19:57:54 »

 Grin In dit geval heb ik eigenlijk wel personeel, ja.
Ik heb op zich wel het plan zelf te gaan, maar als er iets tussen komt, kan een vriend die in elk geval gaat, het spul wel meenemen.
Houten is niet iets waar ik naar uitkijk om naar toe te gaan. Maar goed, ze hebben er wel veel.

De verlengstukken ingebouwd zien er zo uit.

De twee drukknopjes zijn voor de aanvraag om de overweg te sluiten en de vrijmelding dat de overweg wat de rangeerder betreft weer open mag.
« Laatste verandering: 9 April 2017, 20:09:01 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: