Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 47 48 [49] 50 51 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 910138 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #720 Gepost op: 24 Maart 2019, 18:49:57 »

Het leven is een aanenschakeling van teleurstellingen Huub. Maar zoals een goede vriend van me staads zegt: er is geen beter genot, dan uitgesteld genot....  Grin Maar jammer is het wel.

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #721 Gepost op: 25 Maart 2019, 11:36:54 »

Zolang het in het leven bij dit soort teleurstellingen blijft, teken ik er voor...  Wink
En die vriend heeft natuurlijk helemaal gelijk. In dezelfde categorie: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak.
Dus eigenlijk moet ik Roco gewoon dankbaar zijn dat het me nog wat vermakelijke maanden gunt.  Cheesy

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #722 Gepost op: 25 Maart 2019, 22:12:20 »

Zijn de Piko Silberlingen niks voor Plettenburg?
Of passen die niet echt bij de Roco's?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #723 Gepost op: 25 Maart 2019, 22:47:27 »

Dat zou wel kunnen voor de gewone rijtuigen. Of anders is er vast wel eens en oudere oplage van de Roco's op een beurs te vinden.
Het ging me nu vooral om het stuurrijtuig, dan heb ik de drie gangbare uitvoeringen daarvan (Hasenkasten, kop met oranje vlakken en beige-blauwe kop). Daar is Piko voor mij geen alternatief, ik vind hun stuurrijtuig niet mooi. En ik weet eerlijk gezegd ook niet of Piko die oranje uitvoering heeft uitgebracht.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #724 Gepost op: 3 April 2019, 09:54:48 »

In Plettenburg is er een bouwdip. Geen uniek fenomeen, ook in Waldijk was die er en blijkens de daaropvolgende reactie schijnt het in Rekerdam ook wel eens voor te komen.

Wel een paar kleine klusjes gedaan, maar geen spectaculaire vooruitgang.
Een van die klusjes is een kleine aanpassing in koploper.
Een tijd geleden heb ik een Gleisanschlusszufahrtsweichefreigabeschlüsselausgabestelle ingebouwd.
Met een bijbehorend bedieningskastje kan daarmee de Gleisanschluss aan de voorzijde van het station op een veilige manier worden bediend.

Op zich werkt dit goed, alleen voor ik de sleutel uit de Gleisanschlusszufahrtsweichefreigabeschlüsselausgabestelle haal, moet ik op letten dat er niet al een trein onderweg is naar spoor 1 of daar staat. In de praktijk blijk ik dat niet goed te doen, de sleutel wordt dan al uitgenomen terwijl spoor 1 nog niet vrij is. De beveiliging zorgt er dan voor dat die trein op spoor 1 nergens meer naar toe kan en ik met het rangeerdeel dus niet naar spoor 1 kan.
Het leidt niet tot gevaarlijke situaties, maar wel tot ernstige vertragingen.

De simpelste oplossing voor dit probleem is om gewoon beter naar het scherm te kijken, maar ik kijk nu eenmaal liever naar de baan dan naar het scherm. Ik wilde daarom iets van een signalering bij de sleutel die aangeeft of de sleutel kan worden uitgenomen of niet, maar ik zit ook weer niet te wachten op een flipperkasteffect van een led die steeds aan en uitgaat.
Daarom heb ik gekozen voor een twee-stappen-plan, waarbij eerst een aanvraagknop moet worden ingedrukt, voor je de sleutel mag uitnemen. De fysieke hardware (schakelaar en led) op de baan moet nog worden ingebouwd, maar in koploper werkt het inmiddels.

De uitgangssituatie in koploper.


Nadat de aanvraagknop wordt ingedrukt, gaat de led branden (hier gesimuleerd als tekst in het baanwindow). Koploper stopt ook met het sturen van treinen naar spoor 1, wat als geheugensteuntje wordt gemeld in de oranje tekst (het is me inmiddels iets te vaak gebeurd dat ik me suf zit te zoeken waarom het niet rijdt, terwijl ik dat zelf zo heb geprogrammeerd...  Grin ).


Na 5 seconde dooft de led, als spoor 1 tenminste vrij is en niet gereserveerd door een trein. Is dat wel zo, dan blijft de led branden tot het spoor alsnog vrij is.


Nu mag de sleutel worden uitgenomen. Als dat gebeurt, wordt dat ook zichtbaar op het scherm dat het aansluitwissel is vrijgegeven.


Met de sleutel kan de spooraansluiting worden bediend. Als dat gedaan is en wissel en ontspoorblok weer in de veilige stand liggen, kan de sleutel weer terug in Gleisanschlusszufahrtsweichefreigabeschlüsselausgabestelle. Spoor 1 wordt dan weer vrijgegeven en op het scherm ziet het er weer uit als in het eerste plaatje.

Voor de liefhebbers, het is in koploper een combinatie van logische acties, een speciale actie, sequensen en een variabele route.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #725 Gepost op: 3 April 2019, 09:59:57 »

Huub,
Mooi vernunftig systeem! Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #726 Gepost op: 3 April 2019, 10:29:12 »

Voor de liefhebbers, het is in koploper een combinatie van logische acties, een speciale actie, sequensen en een variabele route.

Liefhebber ben ik zeker, maar dit gaat mij (nog) boven de pet  Grin
Wel mooi geregeld zo  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #727 Gepost op: 3 April 2019, 16:57:52 »

Zal ik een poging doen om het onder de pet te krijgen?  Grin
En voor andere geïnteresseerden natuurlijk ook.

De basis vormt het onderdeel logische acties in Koploper.
Bij een logische actie wordt iets gesteld, waar maar twee uitkomsten mogelijk zijn, de stelling is waar of niet waar.
Die logische acties zijn in koploper in drie varianten te onderscheiden:
1. Logische acties waar iets op de baan gecontroleerd wordt, bijvoorbeeld is blok x bezet? Indien ja, dan is de actie waar, indien nee, dan is de actie niet waar. Continu wordt daarbij gekeken naar de baan, zodra er iets verandert in blok x (was vrij en wordt bezet of andersom) dan verandert de uitkomst van de logische actie ook.
2. Logische acties waar niet iets op de baan wordt gecontroleerd, niet direct tenminste. Maar je kunt wel aangeven dat zo'n actie waar of niet waar is. Het is een beetje lastig uit te leggen en ze lijken op het eerste gezicht vrij nutteloos, maar zijn vaak cruciaal om iets werkend te krijgen.
3. AND en OR vergelijkingen, waarbij je meerdere logische acties als input gebruikt. Bij de AND is de uitkomst waar als al die input logische acties waar zijn, anders is de uitkomst niet waar. En bij de OR moet minimaal een van die input logische acties waar zijn om als uitkomst waar te krijgen. Met AND en OR kun je dus meerdere voorwaarden samenvoegen om een bepaalde uitkomst te krijgen.

Om het ledje uit de vorige post vijf seconde te laten branden en de bediening van de spooraansluiting te beveiligen, heb ik de volgende logische acties gemaakt:

- bl 1 vrij
Deze actie kijkt of blok 1 vrij is, dus geen trein in het blok, ook niet gereserveerd voor een trein en ook niet geclaimd door een trein.

- bl 1 tt 7,8,9
Deze actie kijkt of er een trein van een bepaald treintype in het blok is. De treintypes zijn buurtgoederen, losse loc en rangeren. Reden dat ik hierop controleer is dat een trein die naar de spooraansluiting moet een van die treintypes is. Zou ik die controle niet uitvoeren, zou ik nooit toestemming krijgen de sleutel uit te nemen als de trein voor de spooraansluiting al in blok 1 staat.

- Gla bl 1 vrij of tt 7,8,9
Dit is een OR-actie met de twee hierboven genoemde logische acties als input. Als blok 1 vrij is of als er een trein van een van die treintypes in blok 1 staan, is de actie waar.

- Gla drukknop aanvraag wisselvrijgave
Deze actie controleert de bezetmelder waar de drukknop op is aangesloten. Druk ik op de knop, is de actie waar, anders niet waar.

- Gla wisselsleutel uitgenomen
Deze actie controleert de bezetmelder waar het slot op is aangesloten. In de stand waar ik de sleutel uit het slot kan halen, drukt de schoot een contact in die voor een bezetmelding zorgt.

- Gla wachtijd doven LED
Dit is zo'n actie van de tweede variant. In een sequens (zie verderop) wordt de uitkomst waar/onwaar bepaald.

- Gla blokkeer rijden naar bl 1
Ook een actie van de tweede variant en ook hier wordt de waarde in een sequens bepaald.

- Gla LED
Het wordt saai, ook hier wordt de waarde in een sequens bepaald.

- Gla LED uit
Dit is een AND-actie die als input de acties Gla bl 1 vrij of tt 7,8,9 en Gla wachtijd doven LED.
Hierbij wordt als bijzonderheid naar de geïnverteerde waarde van Gla wachtijd doven LED gekeken. Dus de actie is waar als Gla bl 1 vrij of tt 7,8,9 waar is en Gla wachtijd doven LED niet waar is.

Met logische acties kun je dus dingen doen die waar of niet waar zijn.
Maar soms wil je juist iets doen als iets waar of niet waar wordt, dus bij de overgang van waar naar niet waar en andersom.
Dan kun je gebruik maken van sequensen. Een sequens kun je een beetje vergelijken met dominostenen. Je duwt de eerste om, die vervolgens de volgende omduwt. In koploper zijn het alleen geen dominostenen, maar logische acties.

Ik heb hier drie sequensen gebruikt.

De eerste:



Zodra de logische actie Gla drukknop aanvraag wisselvrijgave waar wordt gaat de sequens lopen.
Er worden direct drie logische actie op waar gezet:
- Gla LED moet zorgen dat de led gaat branden.
- Gla blokkeer rijden naar bl 1 moet zorgen dat er geen trein meer naar blok 1 worden gestuurd.
- Gla wachtijd doven LED zorgt voor de wachttijd waar de led in elk geval niet mag doven.
Na vijf seconde wordt Gla wachtijd doven LED weer op niet waar gezet.

Om de led te doven is het niet voldoende dat die wachttijd voorbij is. Er mag ook geen trein meer in blok 1 zijn.
Die check zit in de logische actie Gla LED uit. Om dan de led echt uit te krijgen is de volgende sequens:



Zodra Gla LED uit waar wordt, wordt de logische actie Gla LED niet waar. Dit moet ervoor zorgen dat de led dooft.

Als de led dooft mag ik dus de sleutel uit het slot halen, maar de blokkade van blok 1 moet nog van kracht blijven tot die sleutel weer terug in het slot is.
Daarvoor zorgt de derde sequens:



Als de logische actie Gla wisselsleutel uitgenomen niet waar wordt (en dat kan dus alleen als hij daarvoor waar was, dus de sleutel uit het slot was) wordt de logische actie Gla blokkeer rijden naar bl 1 weer niet waar. De blokkade naar blok 1 kan worden opgeheven.

Nu zijn logische acties een heel leuk theoretisch geheel, maar ze doen verder niks.
Dus om de led echt te laten branden en blok 1 echt te blokkeren, zijn er nog twee dingen nodig.

In een variabele route kun je aangeven dat die alleen moet gelden als een logische actie waar is.
In dit geval maak je een variabele route aan waar blok 1 wordt uitgesloten voor alle treinen, maar alleen als de logsiche actie Gla blokkeer rijden naar bl 1 waar is.
En met een speciale actie kun je een functiedecoder waar de led op is aangesloten, aansturen afhankelijk of Gla LED waar of niet waar is.
Maar hier leiden zoals vaak meerdere wegen naar Rome. Die led kun je ook met een schakelaar in koploper aansturen, waarbij die schakelaar de uitkomst moet laten zien van Gla LED.
En bij de speciale acties is er ook een mogelijkheid om treinen niet van blok a naar blok b te laten rijden.

Heel verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
En zoals vaak, zijn er meerdere mogelijkheden om hetzelfde te bereiken. Dit is vast niet de enige mogelijkheid om het voor elkaar te krijgen.

groet, Huub
 

  

« Laatste verandering: 3 April 2019, 18:49:46 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #728 Gepost op: 3 April 2019, 17:54:50 »

WAUW......   Shocked






na het eten nog eens rustig opnieuw lezen misschien eens uittekenen...
« Laatste verandering: 3 April 2019, 17:56:26 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #729 Gepost op: 3 April 2019, 19:21:32 »

Er stond nog een foutje in bij de tekst over de logische actie Gla LED uit. Beter gezegd, drie foutjes, want ik was wel consequent in mijn fout.  Grin
Is inmiddels aangepast.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #730 Gepost op: 5 April 2019, 16:30:49 »

De bouwdip lijkt bijna overwonnen. Al is het nog beperkt, eindelijk is er weer eens zichtbaar bouwresultaat op de baan.



Het landschap op het klapdeel heeft vorm en een basiskleur gekregen en de bijbehorende steunmuur, oorspronkelijk egaal grijs schuimplaat, heeft zelfs het grootste deel van het kleurwerk al achter de rug. Nog wat accenten hier en daar en dan ben ik er wel tevreden mee.
Volgende stap is de weg op het bruggetje aanleggen, de tegellijm staat al klaar om te worden aangemaakt, met een beetje goede wil moet dat vandaag of morgen lukken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #731 Gepost op: 6 April 2019, 13:06:46 »

De goede wil was er, zowel de asfalteerploeg als het brughekmonteerbedrijf hebben hun best gedaan.



Ik ben wel benieuwd hoelang de hekjes het houden bij het op- en neerklappen van dit deel. Ze zitten met minuscule puntjes houtlijm vast.
Volgende stap wordt of de eerste laag groenspul of verder aankleding direct naast het spoor (schouwpad, trekdraden voor het inrijsein).

groet, Huub
« Laatste verandering: 6 April 2019, 13:09:49 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #732 Gepost op: 6 April 2019, 13:38:16 »

Je maakt momenteel grotere stappen dan ik....ziet er goed uit  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #733 Gepost op: 8 April 2019, 16:51:52 »

Zoals elders gemeld, ben ik gisteren weer bij Intermodellbau geweest.

Een baan die me wel beviel was die van la Praz aan de Mauriennelijn.
Werkende seinen (dus pluspunten  Grin ) en ondanks de geringe diepte van de baan toch een mooie dieptewerking.

Dat de elocs met de stroomafnemers plat op het dak rijden, komt overeen met het grote voorbeeld. De lijn was vroeger voorzien van een derde rail.

Maar afgezien van deze en een paar andere hoef je voor de banen niet te gaan, de Nederlandse beurzen hebben op dat gebied veel meer te bieden.
Niks nieuws trouwens, dat is al sinds ik met enige regelmaat de Dortmunder beurs bezoek.

Maar het leuke is dat er veel fabrikanten staan om weer eens een indruk te krijgen wat er op de modelspoormarkt verkrijgbaar is.
En er is altijd een groot aanbod aan gereedschappen te krijgen. Is (bijna) allemaal natuurlijk ook via internet te krijgen, maar gecombineerd met het spotten van echte treinen, is zo'n beursaankoop natuurlijk wel zo leuk.
Voor de Plettenburger werkplaats wat missend gereedschap en onderdeeltje gekocht en twee Joswood bouwsetjes die vroeg of laat wel op de baan zullen verschijnen.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #734 Gepost op: 12 April 2019, 19:30:27 »

Afgelopen week is de Plettenburger Begrünungsanstalt actief geweest.



Het vermoeden bestaat zelfs dat de afdeling Elektrostatbegrassung actief is geweest.
Zij hebben een revolutionaire methode om gras snel te laten groeien, waarvoor ze overigens wel wel een paar keer moeten langskomen.



Zoals gewoonlijk vertikt die afdeling het om het grasoverschot direct na afloop op te ruimen, zogenaamd omdat de ondergrond eerst moet drogen.
Het zal wel, maar ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat het weekend al begonnen was.
De Plettenburger Stadtwerke komen op zijn vroegst morgen alsnog de boel opruimen, tot dan is het spannend wat het resultaat is van deze Hochgeschwindigkeitsgraswachstum.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 47 48 [49] 50 51 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: