Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 143 144 [145] 146 147 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 917561 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2160 Gepost op: 22 Juli 2023, 19:41:40 »

De Grote Afbraak is begonnen? Hopelijk valt het allemaal mee en staat het na de zomer beter dan ooit tevoren!

Succes er mee!

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8490


WWW
« Antwoord #2161 Gepost op: 23 Juli 2023, 12:21:16 »

Dinggggg dongggggg
"Meine Damen und Herren.
Wegen Großbauarbeiten im Raum Plettenburg ist bis auf weiteres kein Zugverkehr möglich.
Ersatzbussen halten am Bahnhofsvorplatz
Wir bitten um ihre Verständnis"

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #2162 Gepost op: 23 Juli 2023, 14:00:20 »

Ai ai….  Shocked
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8490


WWW
« Antwoord #2163 Gepost op: 29 Juli 2023, 18:01:48 »

Waarom aanmodderen in een kleine hobbykamer als je ook een grote woonkamer ter beschikking hebt.
Kortom, Plettenburg wordt verplaatst naar de woonkamer...  Grin



Vandaag met hulp van Daan de delen weggehaald die de toegang tot het raam in de hobbykamer blokkeren.
Voor het bovendeel een spannend moment, maar ging eigenlijk best gesmeerd. Slechts een verborgen stekker over het hoofd gezien, waar de draden nu van afgebroken zijn.
Dat repareren we wel weer.
En dus staat dat deel tijdelijk in de woonkamer.
Theoretisch kan er hier na het aansluiten van wat stekkers ook gereden worden.
Maar waarschijnlijker is dat er gewacht wordt tot het na X weken weer terug in de baan is geplaatst.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #2164 Gepost op: 29 Juli 2023, 18:33:47 »

Er kan wel aan gewerkt worden zo  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8490


WWW
« Antwoord #2165 Gepost op: 29 Juli 2023, 20:37:40 »

En je kunt eens met wat andere lichtval foto's maken.  Wink

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #2166 Gepost op: 29 Juli 2023, 21:11:24 »

Wat idd een mooi beeld geeft!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16825


302 *


« Antwoord #2167 Gepost op: 29 Juli 2023, 22:41:13 »

Zie ik nou goed dat je de rail hebt gezekerd met dikke schroeven? Die zijn er normaliter toch niet?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8490


WWW
« Antwoord #2168 Gepost op: 29 Juli 2023, 22:47:49 »

Dat zie je goed. Die zitten er zolang er niet geballast is, daarna gaan ze eruit.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2169 Gepost op: 30 Juli 2023, 08:54:28 »

Fijn dat het er goed is uitgekomen Huub.  Duim omhoog

Ga je er in de woonkamer nu aan verder werken? Zoals Jakop al zegt, je kunt er nu goed bij. Wellicht bij sommige plekken veel comfortabeler dan als het op de plek ligt.

Heb je al iets gehoord over wanneer de werkzaamheden aan je woning zijn afgerond?

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8490


WWW
« Antwoord #2170 Gepost op: 30 Juli 2023, 09:48:41 »

Ondanks een positief oordeel van de meester over de onderzijde, moeten daar wel wat dingen gedaan worden.
  • Er komt een aanpassing in de ringleiding. Mijn baan is nu in extremum uitgevoerd als common ground systeem: alle voedingen zijn aan één kant aan elkaar geknoopt. Ik wil een extra massadraad aanleggen, waarna de massa van de digitale spanningen en de overige spanningen gescheiden van elkaar (kunnen) worden. Mocht ik dan in de toekomst ooit besluiten om naar een H-brug systeem te gaan voor de boosters, hoef ik aan dit deel niks meer aan te passen.
  • Het is vrij duidelijk te zien welk deel van de bedrading later is toegevoegd. Dat moet gefatsoeneerd worden.
  • Er moet nog een sein aangesloten worden op een nog te plaatsen Arduino
  • Kijken of ik de oorzaak (en oplossing) kan vinden van een onwillige bezetmelder
  • De roldeur kan nu fatsoenlijk gemonteerd en aangesloten worden
  • Mogelijk dat de wisselaandrijvingen worden aangepast. Het blijven dezelfde servo's, maar de overbrenging wordt net wat anders
  • Mede omdat de sporen aan een kant nu ook zijn doorgezaagd, moet daar nog een extra, fatsoenlijke stekkerverbinding komen

Aan de bovenkant zal het niet veel meer zijn dan ballasten, in elk geval van de sporen zelf. Afhankelijk van hoeveel tijd er beschikbaar is, misschien ook kabelgoten aanbrengen, zodat ook tussen de sporen de ballast en split kan worden aangebracht.

Hoeveel tijd beschikbaar is, weet ik niet. De communicatie houdt zoals gebruikelijk niet over. Vorige week waren ze met dubbel glas op weg naar mijn huis, terwijl ik pas twee keer had doorgegeven dat ik een ander type kozijn met afwijkende maten heb.  Undecided
Ik reken zelf niet voor oktober dat het ding weer terug kan. Aan de andere kant van de flat zijn alle ramen inmiddels vervangen, maar dat is met een hoogwerker gedaan. Ik verwacht dat aan mijn kant eerst een steiger wordt gebouwd, omdat ze die ook nodig hebben om zonnepanelen te plaatsen.
Na plaatsing van het raam, wacht ik liefst nog een flinke regenbui af, met het oog op eventuele lekkage. En daarna moeten de hulptroepen die zich hebben aangeboden ook nog beschikbaar zijn, want in mijn eentje krijg ik dit niet teruggeplaatst.  Wink

Groet, Huub

edit: en toegeven aan het feit dat ik een watje wordt, dus van de gelegenheid gebruik maken om te documenteren...
« Laatste verandering: 30 Juli 2023, 09:50:24 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8490


WWW
« Antwoord #2171 Gepost op: 6 Augustus 2023, 13:56:42 »

Door omstandigheden wat minder tijd gehad dan verwacht en in de weinige tijd die er overblijft voor de hobby, moesten ook nog de uiterst vermakelijke beschouwingen over de Märklin ICM tot me genomen worden (p.s. iemand al gezien dat op het koprijtuig de klasse-aanduiding op de verkeerde plek zit? Of beter gezegd, ik heb nog geen foto's ontdekt waar het overeenkomt met hoe Tante M het heeft gedaan.  Wink ).

Toch is het todo-lijstje korter geworden:
  • Er komt een aanpassing in de ringleiding. Mijn baan is nu in extremum uitgevoerd als common ground systeem: alle voedingen zijn aan één kant aan elkaar geknoopt. Ik wil een extra massadraad aanleggen, waarna de massa van de digitale spanningen en de overige spanningen gescheiden van elkaar (kunnen) worden. Mocht ik dan in de toekomst ooit besluiten om naar een H-brug systeem te gaan voor de boosters, hoef ik aan dit deel niks meer aan te passen.
  • Het is vrij duidelijk te zien welk deel van de bedrading later is toegevoegd. Dat moet gefatsoeneerd worden.
  • Er moet nog een sein aangesloten worden op een nog te plaatsen Arduino
  • Kijken of ik de oorzaak (en oplossing) kan vinden van een onwillige bezetmelder
  • De roldeur kan nu fatsoenlijk gemonteerd en aangesloten worden
  • Mogelijk dat de wisselaandrijvingen worden aangepast. Het blijven dezelfde servo's, maar de overbrenging wordt net wat anders
  • Mede omdat de sporen aan een kant nu ook zijn doorgezaagd, moet daar nog een extra, fatsoenlijke stekkerverbinding komen


Na overleg met mijn technisch adviseur, bleek daar aanzienlijk meer werk mee gemoeid dan ik had voorzien. Dus besloten om de baan alleen geschikt te houden common ground systemen. 

Wel begonnen met documenteren, wat ook wel weer een vak apart is. Maar al doende leert men.
De wissels op deze bak zijn inmiddels verwerkt.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, dus gebaseerd op wat de HCCM toepast.

In excel:

We hebben het hier over module A, daar liggen 8 wissels, waarvan één Engels (5a en 5b), voor de aansturing zijn er 5 adressen nodig, de meeste wissels hebben een servo als aandrijving, eentje gaat met een tortoise en een met een breinaald.

En onder de baan ziet het er dan zo uit:


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16825


302 *


« Antwoord #2172 Gepost op: 6 Augustus 2023, 14:42:54 »

Door omstandigheden wat minder tijd gehad dan verwacht en in de weinige tijd die er overblijft voor de hobby, moesten ook nog de uiterst vermakelijke beschouwingen over de Märklin ICM tot me genomen worden (p.s. iemand al gezien dat op het koprijtuig de klasse-aanduiding op de verkeerde plek zit? Of beter gezegd, ik heb nog geen foto's ontdekt waar het overeenkomt met hoe Tante M het heeft gedaan.  Wink ).


Als je in bent voor wat vermaak, dan kan ik je aanraden ook even bij het forum van de drierail-buren te kijken. Ene Jakop is daar ook aardig actief en - bij hoge uitzondering - ondergetekende ook.
Persoonlijk vind ik het diep droevig dat Märklin de Koploper zo heeft uitgeleverd. Zoals ik daar al schreef: Märklin-eigenaar Simba Dickie is een speelgoedmerk en kennelijk wordt Märklin dat nu ook...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #2173 Gepost op: 6 Augustus 2023, 17:08:28 »

Wel begonnen met documenteren, wat ook wel weer een vak apart is. Maar al doende leert men.

Documenteren is voor watjes...  Grin

Welkom bij de club!! 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8490


WWW
« Antwoord #2174 Gepost op: 6 Augustus 2023, 17:20:16 »

Ik geef het toe, ik wordt langzaam maar zeker een watje...  Embarrassed
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 143 144 [145] 146 147 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: