Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 152 153 [154] 155 156 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 925983 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 10 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16857


304*


« Antwoord #2295 Gepost op: 30 December 2023, 23:03:42 »

Mooi werk, mannen!    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8505


WWW
« Antwoord #2296 Gepost op: 31 December 2023, 13:36:56 »

Gisteren kwamen de steldraden voor de wissels ter sprake.
Zoals aangeven, gebruik ik geen verenstaaldraad, maar binddraad.

Bij de bouwmarkt (in elk geval de Hornbach, maar volgens mij ook andere) zijn op rolletjes in verschillende kwaliteit en dikte te koop.



Ik heb zowel de gegalvaniseerde als messingkleurige gebruikt. Of dat echt messing is, weet ik niet meer. Het etiket is weg. Het zou wel kunnen

Knip een stuk van een halve meter af. Langer mag ook, maar dan blijf je draaien. Aan een kant buig je het einde om voor een beter houvast in de boorkop. Andere optie is een lusje maken en in de boorkop een ooghaakje inspannen. Deze methode is vermoedelijk beter voor de boorkop.



Span het ene uiteinde van de draad in een bankklem.



En het andere einde in de boormachine



En dan met een lichte trek aan de boormachine lekker een tijdje laten draaien.
Op een gegeven moment breekt de draad of merk je zelf wel dat die stijf genoeg is gedraaid.
Resultaat is een rechte stugge draad, die stevig genoeg is om je wissel om te zetten, maar wat makkelijker te knippen en buigen dan verenstaaaldraad.

Ik gebruik het trouwens ook voor de palen van de verkeersborden, multifunctioneel dus.  Grin

Oh ja, de galvanisatielaag is na het draaien wel (grotendeels) verdwenen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8505


WWW
« Antwoord #2297 Gepost op: 1 Januari 2024, 19:08:55 »

In Waldijk rijden 1 januari 2024 de treinen, maar in Plettenburg is die datum helaas niet gehaald, afgezien wat korte testritjes op hernieuwd aangesloten sporen.
Wel zijn de fabrieksgebouwen weer op hun plek gezet, waarbij ook wat schade is hersteld.



Hier is ook het Zs2-sein te zien, een richtingsaanwijzer, vergelijkbaar met de Nederlandse koeiekop.
Het toont de H, voor de richting Holzen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1502


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2298 Gepost op: 1 Januari 2024, 20:54:19 »

Ben je nog veel schadegevalletjes tegengekomen Huub, of viel het mee?

Mooi dat alles weer op zijn plek komt en je je huiskamer langzaam maar zeker weer terug hebt .  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8505


WWW
« Antwoord #2299 Gepost op: 1 Januari 2024, 21:30:32 »

Tot nu toe valt het erg mee. Wat lijmverbindingen her en der die losgelaten hebben en een sein dat gerepareerd moet worden. En wat plekken waar ik de weg over een naad had geplakt, die voor het verwijderen doorgesneden moesten worden.
Ik verwacht niets heftigers meer tegen te komen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2300 Gepost op: 2 Januari 2024, 08:05:12 »

Fijn. Het is toch een heftige ingreep die je hebt moeten doen en al die reparaties motiveert niet. Nu weer volle kracht vooruit!
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8505


WWW
« Antwoord #2301 Gepost op: 7 Januari 2024, 18:52:48 »

Vandaag dan eindelijk weer de eerste trein die een rondje heeft gereden.
Kostte wat moeite, want omdat ik geen watje ben, had ik niet goed gedocumenteerd wat allemaal aangesloten moest zijn om überhaupt rond te kunnen rijden.
Uiteindelijk dus toch gelukt, al gaat het ook vanuit Koploper met moeite. Bij de aansturing wordt uitgegaan van een gevuld en werkend schaduwstation. Dat is nog niet het geval omdat er nog een defect wissel gerepareerd moet worden en ik dan alleen maar last heb als er treinen onder staan. Maar zolang dat schaduwstation niet meedraait, wordt het erg lastig treinen te laten rijden. Kan ik natuurlijk iets aan doen, maar even geduld hebben, is toch een stuk makkelijker.

Een van de acties van de afgelopen maanden was dus het aansluiten van de Richtungsanzeiger Zs2, inclusief aansturing vanuit koploper.
Het is nog niet perfect, maar het begin is er, te zien in dit filmpje


groet, Huub
« Laatste verandering: 7 Januari 2024, 23:51:01 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8505


WWW
« Antwoord #2302 Gepost op: 28 Januari 2024, 16:33:27 »

En toen werd het stil, geveld door een stevige griep.
In de afgelopen weken amper iets aan de hobby gedaan.
 
De vervangende "Stellschwelle" voor het Engels wissel was binnengekomen en heb ik geplaatst. Vervolgens bleek bij proefrijden een deel van het station weer geen prik op de rails te hebben. Ik had bij het weghalen blijkbaar meer verbindingen losgehaald dan ik dacht. Deels verbeterd weer verbonden, deels provisorisch, want te lang boven het hoofd werken, is op dit moment nog te zwaar. Om die reden is ook de plaat met de stad nog niet terug op zijn plek, nog te vermoeiend om dat te doen.

Nu kunnen de treinen weer teruggeplaatst worden, waarmee het einde van de rijpauze dan echt in zicht komt.

Ik hoef in elk geval geen sporen te reserveren voor alle 2024-nieuwtjes die ik op het oog heb. Ik denk voor het eerst in mijn modelspoorleven dat er zo weinig bij zit waarvan ik denk dat het in de toekomst op mijn baan te bewonderen is. Eén rijtuig van Rivarossi, als dat tenminste ook los geleverd gaat worden, that's all.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2303 Gepost op: 28 Januari 2024, 22:46:54 »

Ai, eerst maar eens beter worden dan! Sterkte Duim omhoog
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1502


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2304 Gepost op: 2 Februari 2024, 18:19:29 »

Ik lees je bericht nu pas, inmiddels weer een beetje op de been? Schrale troost: het heerst.  Embarrassed

Ook in Arnhem hoef ik niets te reserveren, echt het eerste jaar dat er helemaal niets tussen zit voor me... Maar ja, blijft er budget over om toch een buffel te kopen....

Grtz,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2305 Gepost op: 2 Februari 2024, 18:24:22 »

Maar ja, blijft er budget over om toch een buffel te kopen....

Die is uit de laatste helft van de jaren '90, dus totaal buiten jouw tijdperk! Cheesy
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1502


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2306 Gepost op: 2 Februari 2024, 18:32:04 »

Klopt, daarom ga ik hem ook dieselrood spuiten als ik hem heb,
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8505


WWW
« Antwoord #2307 Gepost op: 2 Februari 2024, 19:05:11 »

Het houdt allemaal nog niet over, duurt veel langer dan ik had gedacht.

Maar gisteren wel nog twee bovenleidingsmasten geplaatst en de plek voor een derde bedacht.


Die achter het sein staat nog niet vast, maar blijft vermoedelijk wel op deze plek.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2308 Gepost op: 2 Februari 2024, 19:56:58 »

Gewoon rustig aan Huub, het gaat zoals het gaat en dit zijn de eerste stapjes. Niet kijken naar wat je nog niet kunt, maar naar wat je al wel kunt. Het begin is er weer Duim omhoog

Klopt, daarom ga ik hem ook dieselrood spuiten als ik hem heb,

Bluf! Grin
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16857


304*


« Antwoord #2309 Gepost op: 2 Februari 2024, 20:00:27 »

Bluf! Grin


Ha, dat wilde ik daarstraks ook schrijven, maar toen ging net de telefoon.   Cheesy

Ik zie dat de plaatjesupload weer werkt, dus ik ga zo even een Minichaps-modelletje fotograferen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 152 153 [154] 155 156 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: