ik ben er net achtergekomen dat ik de nieuwste telg van de dio'tjesfamilie niet heb laten zien. Het heet Konecovo Zastávka (Konecovo Halte) en is gesitueerd in Tsjechië, in het grensgebied met Polen. Het is een heel eenvoudige halte, aan een lijn die vroeger doorliep naar Polen, maar tegenwoordig is opgebroken. Het is gebaseerd op de halte Otovice Zastávka. Nou, tijd voor plaatjes:

De halte en het spoor liggen op een verhoging van kurk. Om de hoogteverschillen wat minder abrupt te maken, maak ik ze wat gladder door met wat DAS-klei (t blijft briljant spul) een hellinkje te maken.

...En hier is Konecovo al wat groener (excuus voor de kwalitatief enigszins teleurstellende foto). Het perron bestaat uit niet meer dat een hoop zand, nagebootst met kwartszand. Het spoor is met ballast ingeschotterd, en daarna nog een keer, maar nu met gedroogde aarde, om het geheel wat onverzorgder uit te laten zien. Daarna is het nog een beetje met turf beplakt, om het helemaal ranzig uit te laten zien. Het begrassen is 'gewoon' met 6 mm-sprieten van Noch gebeurd, precies dezelfde als bij het smalspoordio'tje. Daarna met haarlak en turf behandeld...enz enz. Nu nog een wachthokje en wat bordjes construeren, en dan is deze ook bijna af. De boom is overigens helemaal zelf gekocht.
mvg, Bjorn