Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mijn DRG baan.  (gelezen 1522 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Gepost op: 30 Oktober 2017, 16:11:46 »

Hallo allemaal.

Laat ik me eerst eens voorstellen, ik ben Edward, woon in de Noordoostpolder en rij periode 2.
Naast het gebruikelijke aanbod van de meeste leveranciers bouw ik zelf ook regelmatig lok's om.

Helaas heb ik op dit moment geen baan, gelukkig heb ik wel foto's en film opname van mijn oude baan.

Mijn interesse gaat voor al uit naar stoom, en dan wel in periode 1 en 2, hiernaast vind ik de
diesels ook mooi uit die tijd, E loks heb ik niet i.v.m de bovenleiding.

Hier 1 van mijn ombouw projecten, een Br 04.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1519


« Antwoord #1 Gepost op: 30 Oktober 2017, 17:56:28 »

Edward,
Leuk om te lezen.

Laat eens horen wat je zoal verbouwd aan de locs. Heel benieuwd naar!
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #2 Gepost op: 30 Oktober 2017, 17:58:12 »

Interessant. Van die vroegere periodes hoor je relatief weinig. Ook behoorlijk minder modellen te koop schat ik.
Ik ga je volgen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #3 Gepost op: 30 Oktober 2017, 19:51:26 »

Bedankt voor de reactie's.

Ik zal dan ook maar beginnen met de bouw van de 04-002.

Natuurlijk begin ik met het vinden van informatie over deze stoom lok, gelukkig is er
internet en meestal haal ik hier van de meeste informatie.

Ook is er nog een klein serie hersteller waarvan ik vaak foto's pik om mijn model na te bouwen.
Deze firma heet Micro-Metakit en maakt met de hand metalen modellen in H0, de prijs varieert
van een 1500,- tot 2300,- euro voor een model.

Gelukkig is er nog een Nederlander die regelmatig van hun modellen foto's neemt en deze man
heet Frits Osterhun.

Hier een filmpje van de 04-002.

www.youtube.com/watch?v=ehiiOBJcP80

En nog een foto van zijn iets kleinere zusje, de 04-001

Br 04-001 by Edward Borgers, on Flickr

Met dank aan de Eisenbahn stiftung.

Later meer,

Edward.
« Laatste verandering: 30 Oktober 2017, 19:54:16 door Baureihe06 » Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Oktober 2017, 20:43:42 »

Een kort 'leven' hadden beide machines lees ik net en daarin ook nog omgenummerd naar serie 02.
Het model wat je bouwt heeft dan wel een erg korte periode van inzet.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #5 Gepost op: 30 Oktober 2017, 21:01:22 »

Dat klopt Jakop.

De beide locomotieven hebben het niet langer dan 7 jaar uitgehouden.
Dit is eigenlijk gekomen door een fout van het personeel op de lok.
Zij lieten de lok kapot lopen door een water te kort, hierdoor explodeerden de ketel
van de 02-101, zij hebben deze fout met hun leven moeten bekopen.
De 02-102 werd hierna meteen stil gezet.

De 04-001 werd na de druk verlaging van de ketel in 1935 omgenummerd naar 02-101 en de 04-002
naar 02-102.
Dit omdat de ketel de druk van 25 atu niet aankon en begon te scheuren.

Juist omdat dit zo een buiten beentje is, is het zo interessant voor mij. Wink

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #6 Gepost op: 30 Oktober 2017, 21:23:20 »

Gebruik je een 03 als basis?

Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #7 Gepost op: 31 Oktober 2017, 07:01:37 »

Om de bouw te starten gaan we eerst eens kijken naar een donor locomotief.

Dit kon een 03 van Fleischmann zijn of een oude 01 van Roco.
Aangezien de aandrijving van deze beide locomotieven in de tender zit heb je geen
gedoe met de lok zelf.

Gelukkig zat Euro spoor er aan te komen en misschien kon ik daar wel een donor vinden.
Om dat deze lok loopwielen aan de voorzijde heeft van 1000 mm, viel de 03 van Fleischmann
helaas af, deze heeft loopwielen aan de voorzijde van 850 mm.

Goed op naar de beurs, ik heb het geluk dat ik daar tegen een nieuwe 01 van Roco aanloop.
Tenminste, het is het laatste model de 01-196,zij heeft schade en daar is de prijs ook naar.
De schoorsteen is afgebroken en er zit nog meer schade aan de ketel, maar het frame is heel.

br 01-196 by Edward Borgers, on Flickr

Hier het model maar dan in goede staat.

Later meer,

Edward.

Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #8 Gepost op: 31 Oktober 2017, 08:43:57 »

We gaan beginnen met de bouw. Smiley

Eerst word de hele locomotief gestript, alleen de aandrijving in de lok en de drijfwielen blijven zitten.

De originele omloop word aangepast, zo komen de pompen hier in de omloop te zitten.
Ook word de omloop ingekort, dit heeft te maken met de nieuwe ketel die er op komt, deze heb ik destijds eens op Ebay gekocht.

omloopbr04002 by Edward Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Hier de eerste pomp in de omloop.

Later meer,

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #9 Gepost op: 31 Oktober 2017, 10:07:59 »

Weinert?
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #10 Gepost op: 31 Oktober 2017, 11:06:18 »

Dat klopt.

Het meeste bestel ik bij Weinert, soms kom ik ook nog wel eens een partij van Gunther tegen.
Als de prijs goed is neem ik deze dan meestal mee.

Helaas is PB Messing er ook mee gestopt, deze heer had ook altijd mooie en filigranen
bouwpakketten, hiernaast ook altijd messing profielen en dergelijke.

De ketel is idd van Weinert.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Hier de voorzijde van de ketel met keteldeur en pomp van Weinert.
Ook zit de eerste leiding aan de rechterzijde op de ketel.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

De cilinders zijn ook aangepast, hier de typische schuiven (wit) boven op de cilinders.

Om de ketel goed passend op de omloop/lok frame te krijgen plaats ik altijd het lok
huis op de omloop, zo weet je zeker dat de ketel aan de achterzijde aansluit op je lok huis.
Nu kun je het gat gaan bepalen waar mee je de ketel en omloop vast zet d.m.v de originele
schroef.

Later meer,

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #11 Gepost op: 31 Oktober 2017, 19:21:45 »

Ook de ophanging van het drijfwerk verdiend aandacht.
Niet het leukste klusje, maar het moet.

Omdat dit drijfwerk een versteviging in de ophanging heeft moet er een
extra balk bij komen, ook moet er nog een extra gat bij komen.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Hierna het drijfwerk weer terug plaatsen in de houder is ook niet zo een mooi klusje. Angry

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

En dan hier het drijfwerk weer op zijn plaats.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #12 Gepost op: 1 November 2017, 19:33:38 »

We gaan weer een stukje verder met de bouw van de 04-002.

Nu is het leiding werk onder de omloop aan de beurt.
Deze leidingen hebben een dikte van 0.3 mm en worden door steuntjes die ik onder
de loop plaat plak gevoerd.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Hier de linkerzijde.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

En de rechterzijde.

Ook dit soort kleine handwieltjes horen er bij en geven jus aan zo een model.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Baureihe06
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #13 Gepost op: 4 November 2017, 07:13:51 »

Omdat de onderzijde van de vuurkist ontbreekt, heb ik deze zelf gemaakt
van een stukje messing ( het zwarter deel).

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Ook ontbreken de wind leidplaten aan de voorzijde nog en ook deze hebben natuurlijk
de klinknagels aan de binnenzijde zitten.
Deze lijm ik er in met verdunde houtlijm, na het drogen haal ik de overtollige lijm weg met
een tandenstoker.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Als deze straks worden gespoten zorgt de lak ook voor hechting.

De opstap treden bij de cilinders mogen natuurlijk ook niet ontbreken.

Br 04 002 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer,

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #14 Gepost op: 4 November 2017, 07:37:55 »

Begrijp ik nu dat je de windleiplaten zelf gemaalt hebt van messing incl. Die klinknagels?
Dát is nogal een klusje zeg!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mijn DRG baan.
« vorige volgende »
Ga naar: