Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mijn minibaantjes en ander zijdeling gefröbel
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mijn minibaantjes en ander zijdeling gefröbel  (gelezen 38180 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1661


HCC!m-IG


« Antwoord #60 Gepost op: 16 Mei 2024, 08:19:32 »

Cool!   Duim omhoog

Dit is redelijk te behappen met reedcontacten en (bistabiele) relais. Treinen rijden in één richting en storten hun lading telkens in de volgende.

Doet me denken aan Jaxcilli Industries van Jack Trollope, te vinden bij Carl Arendt (link, ietsje naar beneden scrollen). Daar werd met één loc gewerkt die telkens een boven geleegde wagen beneden weer ging vullen...
Hhd ik ooit gepland om in N uit te voeren, maar verder nooit uitgewerkt. Plan was om met een Arduino te sturen. Wie weet...

Gelogd

NI
tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 18 Mei 2024, 11:25:58 »

Cool!   Duim omhoog

Dit is redelijk te behappen met reedcontacten en (bistabiele) relais. Treinen rijden in één richting en storten hun lading telkens in de volgende.
Dat is ook het idee. In eerste instantie dat het voldoende was als een trein boven een reedcontact zou blijven staan, maar dat is te gevoelig. Als de magneet het contact niet bereikt (om 1 of andere reden) staat het geheel stil. Nu kan ik de contacten voor de stopsecties plaatsen, waardoor het contact altijd geactiveerd kan worden. Maar ja, nu weet ik ook van bistabiele relais. Daar had ik twee maanden geleden nog nooit van gehoord Smiley

Dat andere baantje is ook erg leuk. Misschien ook maar eens bouwen, voor de lol. In 0e?? zou wel leuk zijn. Dank voor het aandragen daarvan!

Groet,
Michel
Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8627


WWW
« Antwoord #62 Gepost op: 18 Mei 2024, 12:41:21 »

Ik heb je blog gelezen, eigenlijk is dit dus de ultieme modelspooruitwerking van de useless machine.  Grin
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 25 Juni 2024, 09:19:34 »

Ondertussen ga ik rustig verder. De ondergrond wordt gemaakt van afval, gevist uit een puincontainer, een paar straten verderop. Rails is ook tweedehands. Het is allemaal aangesloten, en het rijdt best wel goed.


Ik ben een tevreden man Smiley


Meer is te lezen op mijn blog

Groet,
michel
Gelogd

tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #64 Gepost op: 9 Juli 2024, 09:30:56 »

Al een paar jaar lees ik The Micro Model Railway Dispatch, een blad waarvan de naam langer is dan de baantjes die er getoond worden. Het is een grappig blad met veel diversiteit. De baantjes die getoond worden zijn van wisselend ontwerp, opbouw en afwerking.In dit nummer staat onder meer een leuk havenbaantje, maar ook een Inglenook in een zelfontlader.

The Micro Model Railway Dispatch is er al sinds 2021 en dit is uitgave 14. Je kunt je er op abonneren en dan krijg je het blad ruim een week eerder in je digitale brievenbus.

The micro model railway dispatch summer edition

Groet,
michel
Gelogd

tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 11 Juli 2024, 07:49:10 »

De baan is met twee draden aangesloten. Het lokomotiefje is analoog, de transformator ook, die is van fleischmann. Het tempo ligt misschien wat hoog, maar dat kunnen we tzt wel afvlakken met de PWM controller. Maar het rijdt, zonder al teveel moeite eigenlijk Smiley

Hierbij de link naar het filmpje

Groet,
michel
Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8627


WWW
« Antwoord #66 Gepost op: 11 Juli 2024, 08:55:35 »

Ze willen gewoon snel klaar zijn met hun werk, niks meer aan doen dus.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #67 Gepost op: 13 Juli 2024, 10:31:14 »

 Grin Grin

Dan laat ik hun ook het baantje afmaken

Groet,
michel
Gelogd

tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #68 Gepost op: 15 Juli 2024, 12:23:35 »

Vandaag moest ik een foto maken van La Fabrique, dit is voor promotiedoelen voor de Modelspoorexpo eind september. Het was best wel even leuk om het baantje weer eens te zien van de binnenkant.



Groet,
michel
Gelogd

GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1785


Enge buur bij de buren


« Antwoord #69 Gepost op: 15 Juli 2024, 13:49:53 »

Moet je na opslag nu nog veel herstellen of valt dat wel mee?
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
174* bij de buren
133* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #70 Gepost op: 15 Juli 2024, 14:03:03 »

Dat valt mee, ik moet wel even goed kijken naar het schaduwstation. Dat functioneert niet altijd even lekker. Qua scenery staat het wel goed. Behalve dan de electriciteitsdraden aan de mast. Die moeten even opnieuw gevormd worden.

Ondertussen heb ik vanwege persoonlijke redenen mijn nieuwe baantje moeten afzeggen voor de Smalspoordagen. De laatste 4 weken heb ik geen tijd gehad om maar iets er aan te doen, terwijl er behoorlijke klussen gedaan moeten worden (de electra moet worden aangesloten). Daarvoor heb ik gewoon 1 of 2 middagen nodig en die heb ik eigenlijk niet.
nou ja, jammer, maar dan komt ie volgend jaar. Ik geef nog wel een demo h0e wagonnetjes bouwen Smiley

Groet,
Michel
Gelogd

tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 25 Juli 2024, 06:30:16 »

Een voorlopig laatste update van het zandbaantje. Wegens onverwachte persoonlijke omstandigheden heb ik de laatste 4 weken er niet aan kunnen werken, en de komende weken zie ik ook geen mogelijkheden. Dit baantje gaat dus niet naar de Smalspoordagen.

Op het baantje dat ik nu bouw is aan de voorzijde een stukje met drie railstaven naast elkaar. Nu kan je bij Tillig dit soort spoor kopen. Maar je kunt het vrij eenvoudig ook zelf maken.



Want met bielzen van h0- en N-spoor kan je dit mooi zelf voor elkaar krijgen. Het is een kwestie van vlechten, h0- en N-bielzen in setjes van twee afwisselen. Als railstaaf gebruik ik de N-spoorstaaf. De middelste rail zet je met secondelijm vast aan 1 biels en dit laat je goed drogen. Daarna kan je de N-bilezen verwijderen en de h0-biels doorschuiven, rail vastplakken en dat weer laten drogen.


En dan heb je op eenvoudige wijze een drierailspoor.

Een uitgebreider verslag staat op mijn blog

Groet,
michel
Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8920


268*


WWW
« Antwoord #72 Gepost op: 25 Juli 2024, 06:49:25 »

Met recht gefröbel te noemen...knap hoor  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 167



WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 1 Augustus 2024, 17:35:37 »

Dankjewel. Meestal vind ik het denkwerk vooraf leuker dan het resultaat.
Maar ja, als ik wat wil laten zien, moet ik het ook zelf doen Cheesy

Groet,
michel
Gelogd

Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mijn minibaantjes en ander zijdeling gefröbel
« vorige volgende »
Ga naar: