Ben nu al ruim 2 jaar bezig met het op schaal nabouwen van de Suurhoffbrug.
Dit is de laatste brug van de N15 die je overgaat als je naar de Maasvlakte toe gaat.
Heb toen ik ermee begon eerst een aantal tekeningen opgevraagd bij Prorail en heb deze na een aantal dagen gekregen via de mail.
De bruikbare tekeningen vervolgens op de zaak in A3 formaat laten uitprinten.
Zat te twijfelen in welke schaal ik 'm zou gaan maken ivm de afmetingen van de brug en de beschikbare ruimte die ik thuis heb.
Ook aangezien houten platen een standaard lengte van 2.44 meter hebben heb ik besloten om de brug in schaal 1:100 te bouwen.
Het grootte verschil is haast niet te zien dus kan ik er wel mee leven.
In eerste instantie ben ik begonnen met een grondplaat van 2.40 x 60 maar aangezien dat in verhouding niet echt mooi was heb ik dit verbreed naar 2.40 x 90 zodat ook de pijlers erop konden en het aanzicht mooier is.
Ik bouw de brug grotendeels met MDF omdat ik met deze houtsoort goede ervaringen heb en omdat ik het fijner vind om mee te werken dan bijvoorbeeld triplex.
Omdat ik helaas weinig tijd kan vrijmaken duurt het project nogal lang, maar over 3 weken heb ik kerst vakantie en dan wil ik er echt een aantal dagen voor uittrekken om de brug zo ver mogelijk af te maken.
Hieronder een aantal foto's van de bouw van de brug.
Kwaliteit is iets minder want heb ze genomen met m'n gsm.
Dit zijn de foto's van de ruwbouw toen de grondplaat nog 2.40 x 60 was.
In vergelijking met m'n kat kun je zien dat het toch een vrij groot bouwwerk is.
Op de volgende foto's is duidelijk te zien dat de grondplaat en de landhoofden aan weerszijde breder gemaakt zijn.
Dit waren de foto's uit 2012.
Hieronder de foto's van dit jaar.
In de vakantie "verhuis" ik de brug naar de hobby kamer boven maar om dat te kunnen doen zal ik de grondplaat in tweeen moeten zagen.
De voorbereidingen heb ik er al voor gemaakt, het frame onder de grondplaat is reeds aangepast en de extra steunpoten heb ik er ook bij gemaakt. Nu is het dus alleen nog een kwestie van op maat doorzagen zodat er een deel van 80 x 90
en een deel van 1.60 x 90 is.
Zodra ik weer zin en tijd heb gevonden om eraan te werken, zal ik dit topic aanvullen met een verslag en wat foto's.