Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Project "Station Gravensluys"
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Project "Station Gravensluys"  (gelezen 63683 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #45 Gepost op: 17 Augustus 2017, 10:23:29 »

Is het spoor rechtsboven alleen een uithaalspoor om de laad- en losweg te bereiken of is dat ook als aansluitspoor naar iets anders gedacht?
Als het alleen als uithaalspoor is gedacht, zou ik overwegen het laad- en losgebeuren of het hoofdspoor te spiegelen, zodat het uithaalspoor parallel met het hoofdspoor komt te liggen. Alles kan natuurlijk en ik ken ook wel uitzonderingen, maar een uithaalspoor dat een andere richting op gaat dan het hoofdspoor is niet echt gebruikelijk.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #46 Gepost op: 17 Augustus 2017, 11:27:51 »

Het spoor rechtsboven is bedoelt als uithaalspoor en ook aansluitspoor naar een fabriek (industriefacade van artitec).
Maar ik ga vanavond nog even kijken met AnyRail naar een uithaalspoor die parallel loopt aan het hoofdspoor.

Bedankt voor de suggestie  Duim omhoog

mvg,

Matthijs
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #47 Gepost op: 17 Augustus 2017, 12:19:15 »

Waar de rails komt te liggen is nu wel duidelijk, nu alleen de scenery (bebouwing, bomen/struiken/weiland, wegen en sloten) een plek zien te geven.

Ik ken dat probleem, ben daar zelf ook nog erg over nadenken wat komt waar op mijn baan. Iig wat het dorpje betreft. Ik denk dat ik dat gaande weg het bouwen ga bepalen. Als ik toe ben om meer met de scenery te gaan doen, ga ik wel wat mock-ups maken en spelen met de indeling tot ik het goed vind.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #48 Gepost op: 15 Maart 2018, 13:16:05 »

Hoe staat nu met dit baantje?
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #49 Gepost op: 15 Maart 2018, 16:19:44 »

Binnenkort volgt er nieuws over dit baantje. De baanplannen die in dit draadje staan heb ik over boord gegooid.
Tijdens het plannen was ik daarover wel tevreden maar bij start van de bouw begon toch twijfel te ontstaan.
Concept van pendelbaan tussen zichtbaar station en fiddle yard blijf ik houden.

De basis van mijn modulebaantje zal een gedeelte worden van 270 x 50cm (station Gravensluys) wat het zichtbare gedeelte is.
Buiten het zicht aan de rechterzijde volgt een boog met straal van 43.55mm (basis railgeometrie) waarop een 3 sporige fiddle yard aangesloten wordt.
Vanwege de huidige ruimte wordt het een enkelsporig lijntje met daarop de uitbeelding van een stationnetje met eilandperron met goederenloods en aansluiting naar buizenterrein Key en Kramer.

Kleine impressie:


De bedoeling is om het zo te bouwen dat er in de toekomst aan beide zijde uitbreiding mogelijk is wanneer er meer ruimte is voor het baantje.
Een uitbreiding aan de linkerzijde zal meer bebouwing hebben en aan de rechterzijde meer platteland.

mvg,

Matthijs
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #50 Gepost op: 15 Maart 2018, 19:23:44 »

Leuk! Ik blijf het volgen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #51 Gepost op: 23 Maart 2018, 13:47:39 »

Zo na een aardig tijdje van radiostilte hierbij het nieuwe baanplan voor station Gravensluys.
Graag titel van het topic veranderen naar: Modulebaantje 't Hoekse Lijntje - Station Gravensluys


Uitleg

De spoorlijn “’t Hoekse Lijntje” is de spoorlijn tussen station Schiedijk Centrum en Zandhoek. Dit is de enkelsporige variant van de Hoekse Lijn.
Station Gravensluys is vergelijkbaar met station Maassluis van de Hoekse Lijn. Het verschil ten opzichte van de Hoekse Lijn is dat ’t Hoekse Lijntje enkelsporig is uitgevoerd.

Sinds 2012 is Gravensluys het eindstation van ’t Hoekse Lijntje, de reden hiervoor is de terugloop in aantal reizigers en goederen op het spoorlijntje. Het bleek niet meer rendabel te zijn om de gehele spoorlijn te blijven exploiteren tot station Zandhoek.
De gemeente Gravensluys is wel bezig om in de toekomst de spoorlijn door te trekken naar een nieuw eindhalte genaamd Gravensluys West.

Het spoorlijntje kende vroeger diverse spooraansluitingen. Deze zijn bijna allemaal opgeheven. Alleen bij station Gravensluys zijn nog 2 aansluitingen te vinden. Via deze 2 aansluitingen wordt het buizenterrein van Key en Kramer en de goederenloods van Van Gend en Loos bediend.

Schematische weergave 't Hoekse Lijntje


Ontwerptekeningen

Bovenkant


Bovenkant - gekanteld


Voorkant


Voorkant - Schuin


Achterkant


De huizen (bouwpakketten van Tilly Models), goederenloods (Artitec) en industriefacade (Artitec) die in het ontwerp zitten heb ik al in huis.
Daarnaast zal er ook nog wat zelfbouw bij zitten zoals overkapping van station, perron en schakelstation.

Het baantje is zo ontworpen dat het in de toekomst aan beide zijden uitbreidbaar is (afhankelijk van de situatie).

mvg,

Matthijs
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #52 Gepost op: 23 Maart 2018, 14:22:25 »

 Duim omhoog En nu hup naar de bouwmarkt en aan de slag  Wink
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #53 Gepost op: 7 Januari 2019, 15:07:34 »

Heren,

Het is even geleden dat ik wat gepost heb in dit draadje.
Bouw is nog niet begonnen, plan is terug naar de tekentafel.
Op de vorige baanplannen wilde ik eigenlijk te veel dingen voor een te beperkte ruimte.

Heb gelukkig nog wat extra ruimte voor de modelbaan, hobby van vrouwlief schuift door naar andere zolderkamer.
Waardoor het nu een L-vormige modelbaan kan worden met de ruimte voor een enkelsporige spiraal waardoor 2 niveaus mogelijk is.

Het blijft een enkelsporig lijntje.
  • Op het bovenste niveau zal een eindstation te vinden zijn met 2 stationssporen en 2 rangeerspoortjes (o.a met losweg), spoorbrug en haventje met 2 sporen (dit zal buizenbedrijf Key en Kramer worden).
  • Op het onderste niveau zal een keerlus komen of een kopschaduwstation met mogelijkheid tot omlopen van een loc en opstelspoor voor locs.
  • De niveaus zullen verbonden met elkaar worden via een enkelsporige spiraal.

Draadje van Niels over Arnhem gaf mij ook weer ideeën over de constructie.

mvg,

Matthijs
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #54 Gepost op: 7 Januari 2019, 15:36:58 »

Ik ben benieuwd. Mooi dat je wat met mijn gepruts kunt!  Duim omhoog
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #55 Gepost op: 7 Januari 2019, 16:26:50 »

Dat je mooie tekeningen maakt wist ik al lang. Nu eens echt beginnen met bouwen  Grin
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Project "Station Gravensluys"
« vorige volgende »
Ga naar: