Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Spooremplacement Zoutkamp 1922 - Het plan
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Spooremplacement Zoutkamp 1922 - Het plan  (gelezen 27308 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Gepost op: 1 Februari 2020, 21:24:55 »

Goedendag beste lezers,

Na mij netjes - conform het aanmeldingsprotocol - te hebben voorgesteld, heb ik de euvele moed een topic te starten. In dit topic hoop ik stapsgewijs te beschrijven welke vordering ik al heb gemaakt en welke de toekomst brengen moge.

Allereerst natuurlijk even het antwoord op de volgende vraag:
Of all places, waarom Zoutkamp?

Voor degenen, die niet weten waar Zoutkamp ligt, Zoutkamp ligt aan de zuidkant van het Lauwersmeer, een meer tussen Groningen en Friesland, dus in het noorden van Nederland.

Maar nu even antwoord op de vraag waarom Zoutkamp?
- nee, ik ben er niet geboren,
- nee, ik heb het emplacement niet gekend,
maar ik ben er wel dichtbij geboren en als kind kwam ik regelmatig over een stuk van de spoorlijn, want het was voor een deel de weg naar de Barrelbossertocht, waar we een vlot hadden liggen.
Toen ik 12 jaar was gingen we verhuizen en verdween alles behoorlijk uit beeld. Na nog een kleine tiental verhuizingen gestrand op de plek waar ik nu woon. Ook hier ruim 15 jaar doorgebracht zonder ook maar enig benul van modelspoor.
Echter, 3 jaar geleden sloeg het noodlot toe en kwam ik door een burn-/bore-out thuis te zitten. Het was een lang traject om te leren beseffen, dat we werken om te leven en niet leven om te werken. Die tijd was ooit eens, maar niet meer van nu. Dit besef betekende, dat ik wat anders moest gaan doen naast het werk.
Het meest voor de hand liggend is dan te gaan sporten, maar helaas maakt mijn lichaam dat niet mogelijk. Een drietal hernia's, een TIA en artrose zijn hiervan de oorzaak.
Toevalliger wijze werd ik door een neef gevraagd om mee te gaan naar Leeraner Miniaturland. Ik vrees, dat ik daar een besmetting heb opgelopen, die met geen enkel antibioticum was te bestrijden. Na best wel lang 'on denial' te zijn geweest, heb ik maar toegeven, dat de modelspoorbesmetting irreversibel was. Dus if you can't beat them, join them.
Wat dan te doen? Dat is tegenwoordig niet zo moeilijk meer: Internet!!
Ik kan niet meer helemaal terughalen, hoe, maar op een geven moment kwam ik op de site: Railtrash. En hier kwam ik de naam Zoutkamp tegen. Dit eens doorgenomen verder gezocht op het (g)orakel en toen dreef deze site naar boven. Ik was verloren. Ik begon te zoeken in de breedte en kwam van alles tegen. Gebouwen, locomotieven, enz. Uiteindelijk de tip gekregen in Utrecht te gaan kijken en daar vond ik onderstaande tekening:

Helaas, het uploaden werkt niet. Bestand is 8,4 MB. Weet iemand hoe ik het kan doen?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Februari 2020, 21:44:24 »

Even de foto verkleinen. Ik had laatst ook een foto van ongeveer die grootte, maar ondanks dat er wordt aangegeven 10MB is dit net te groot.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #2 Gepost op: 2 Februari 2020, 10:29:33 »

Thx. Moest het bestand x 0.6 inkrimpen. Maar het is gelukt. Zie hieronder.


« Laatste verandering: 2 Februari 2020, 10:33:50 door Zilte » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 2 Februari 2020, 12:20:06 »

Ik las in je voorsteldraadje dat je met Tillig-wissels wilt gaan werken.
Ik weet niet of je daar al wat van in huis hebt?
Zo niet, dan adviseer ik je er eerst een te kopen om uit te proberen of ze je bevallen. Vooral in combinatie met de aandrijving die je ervoor in gedachte hebt.

Ik heb er op een vorige baan meerdere in gebruik gehad, maar die uiteindelijk allemaal vervangen door Rocoline. In mijn huidige baan heb ik er een min of meer noodgedwongen ingebouwd en dat is toch wel het wissel dat me de meeste kopzorgen bezorgt.
In mijn geval is hij gevoelig voor wisselingen tussen warmte/kou, droog/vochtig. Bijvoorbeeld merkbaar in wisseltongen die ineens niet meer netjes aansluiten. Moet ik er wel bij zeggen dat dit wissel wat is bijgebogen. Moet kunnen bij de Tillig-wissels, maar ik heb het idee dat het ten koste van de betrouwbaarheid gaat.
Ander probleem was dat deze niet betrouwbaar kreeg met een servo-aandrijving. Daarom heb ik er een tortoise onder hangen.

Niet om je de keuze uit het hoofd te praten, genoeg mensen die er heel positief over zijn. 
Maar het zijn geen allemansvrienden, dus zelf proberen lijkt me wel verstandig.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #4 Gepost op: 2 Februari 2020, 12:27:33 »

Een wijze raad, die ik zeker niet in de wind zal slaan. Nu was ik al niet van plan te gaan werken met een servo, maar met een stappenmotor. Dit heeft in mijn ogen twee voordelen:
1. De motoren zijn zeer stil
2. De aansturing is eenvoudig anders te programmeren.

Het mooie van de Tillig wissel zit voor mij in de natuurgetrouwheid. Gewoon een rail die omgaat zonder een vast scharnierpunt.

Ik heb vanuit mijn werk ervaring met servo's en stappenmotoren. Ik ken de Tortoise vanuit een collega, die ze gebruikt bij zijn baan "Station Sauwerd'. Hij beschrijft ze als betrouwbaar, maar niet stil. Echter voor een beursbaan, zoals de zijne, is dat geen probleem.
« Laatste verandering: 2 Februari 2020, 12:30:57 door Zilte » Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #5 Gepost op: 3 Februari 2020, 19:07:01 »

Voor het plan ben ik al aardig op weg in Anyrail. Bijgevoegd een afbeelding van de stand van zaken van nu:



Het volgende wat ik moet doen, is het intekenen van het Hunsingokanaal. Als laatste komt dan nog de afwateringen en dan is het ontwerp in Anyrail klaar. In de richting van Ulrum heb ik voorlopig een keerlus ingetekend, maar dat kan zomaar een fiddleyard of nog iets anders worden.
« Laatste verandering: 3 Februari 2020, 19:10:38 door Zilte » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Februari 2020, 19:31:24 »

Hoelang is dit geheel nu wat je getekend hebt?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #7 Gepost op: 3 Februari 2020, 19:37:38 »

Deze 1 op 1 in schaal 1 op 87 is op het moment 12,5 m bij 2,2 m. Dat is wel een behoorlijke, vandaar dat ik bij het completeren het ook 1 op 1 wil printen, uitleggen en dan kijken waar en hoe ik kan comprimeren, zodanig dat het voor mij acceptabel is.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #8 Gepost op: 3 Februari 2020, 19:53:46 »

Hoeveel ruimte heb je ter beschikking? Moet je sterk comprimeren?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #9 Gepost op: 3 Februari 2020, 20:07:14 »

Ruimte is niet het grootste probleem, het is meer de handelbaarheid en ook hoe het eruit komt te zien. Ik denk, dat na printen wel zal blijken, dat inkorten zeer goed mogelijk is.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #10 Gepost op: 4 Februari 2020, 09:04:42 »

Rijdend materieel uit de tijd van Zoutkamp zal vast wel te vinden zijn in dit filmpje. Zeer waarschijnlijk de loc op 2.32 min. Verder zal het zeer waarschijnlijk een hoog gehalte krijgen aan zelfbouw, maar zoals al geschreven, ermee bezig zijn is belangrijker dan af maken.
Gelogd
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #11 Gepost op: 4 Februari 2020, 10:55:23 »

Wat een leuk nostalgie filmpje.
En wat een drukte daar al in Groningen.
Gelogd

Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #12 Gepost op: 4 Februari 2020, 20:31:57 »

Uit de archieven weet ik ondertussen, dat de GLS is begonnen met locomotieven met tender. Tenderlocomotieven werden door de Staats Spoorwegen niet beschikbaar gesteld. Het gebruik van de locomotieven met tender was dan ook de reden, waarom er in zowel Winsum als Zoutkamp een draaischijf werd geplaatst. De draaischijf voor Winsum kwam uit Eindhoven en die van Zoutkamp uit Elst.
Of die van Winsum ook degene was, die uit Eindhoven kwam is nog een punt van onderzoek. Ik kwam namelijk in het archief ook een voorstel om die van Eindhoven in Groningen te plaatsen, vanwege het veel betere lagerwerk en die van Groningen door te schuiven naar Winsum.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #13 Gepost op: 8 Februari 2020, 10:48:35 »

Voor degene, die wat meer informatie wil en voor mij om niet alles over te hoeven typen, hier de link naar waar ik begonnen ben tot mijn aanmelding hier.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #14 Gepost op: 13 Maart 2020, 16:18:28 »

Het gaat hier even stil worden. Mantelzorg vraagt veel van mijn tijd naast mijn werk.
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Spooremplacement Zoutkamp 1922 - Het plan
« vorige volgende »
Ga naar: