Het onderwerp knipperende sluitlantaarn sluimert nog, maar door enkele ontsporingen van de Eanos-trein wilde ik een wielenpers maken om de assen om te beginnen allemaal eens exact op 14,0 mm te zetten.
Die kan je kopen....dat weet ik, maar zelf maken is leuker.
Het idee was een stukje U-ijzer waar ik in 1 poot van de U een gaatje boor om de punt van de as in te steken en in de andere poot van de U een gat boren en daar draad in tappen om een boutje (M6 of M8) in de draaien.
Die bout moet dan ook een gaatje aan het uiteinde voor de punt van de as en dan zijn we een heel eind op weg dacht ik.
Op zoek dus naar een stuk ijzer wat geschikt is. Nu gooi ik heel selectief dingen weg en als ik ook maar half denk dat ik het ooit ergens voor kan gebruiken, blijft het in de collectie.
Nu heb ik het laatste jaar wel enorm opgeruimd in de schuur en garage, dus of ik wat ging vinden wist ik niet.
Een geschikt brok ijzer vond ik niet, maar in een gereedschapskist waar nog oude dingen van mijn vader in zaten vond ik onderstaande apparaat,
Geen idee wat het was, maar ik zag al wel wat het ging worden!!
Wel even gezocht wat het was: een gereedschap om fiets/brommer/motor kettingen de maken en schakels los te halen
https://www.bikeforums.net/classic-vintage/1171848-eldi-chain-tool.htmlDat 'makes sense' daar mijn vader ook de dorps-fietsenmaker was
Oké, schoonmaken schuren met een dotje staalwol, de moer die de punt vast houdt er af draaien en we hebben een wielenpers!
Nu nog even alle assen doen...