Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 176254 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #75 Gepost op: 2 December 2019, 19:45:18 »

In aanvulling op mijn 'oplossing' voor de camouflage van contactklemmen bij wissels heb ik voor de meegebogen wissels een andere aanpak uitgewerkt.
Bij deze wissels zit het schakelmechanisme in de (krappe) binnenboog. De afdekking mag dus niet te hoog zijn, anders schuren/botsen de lange (personen-)wagons tegen de afdekking.
Eerst heb ik de contactklemmen afgedekt met huishoudfolie, waarna ik met papier-maché een afdekking heb gevormd. Na droging is het huishoudfolie van het papier-maché verwijderd en is de afdekking op maat gemaakt. Vervolgens bruin geschilderd en fijn gezeefd zand op de 'hoop' gelijmd.
Nu liggen de aansluitklemmen keurig onder een zandhoop.


De situatie voor de aanpassing ...


... en na de aanpassing.

Voor een tweede meegebogen wissel wil ik een soortgelijke oplossing uitwerken, maar dan met gras.
« Laatste verandering: 2 December 2019, 20:56:06 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #76 Gepost op: 6 December 2019, 20:04:51 »

De ballastwerkzaamheden vorderen gestaag.
Hier wat foto's van de werkzaamheden:








De kabelgoten zijn gemaakt van grijs geverfde styreen C-profielen.

Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #77 Gepost op: 13 December 2019, 16:19:22 »

In januari 2019 heb ik de Lima/HEMA NS 1220 van een torquemotor voorzien (KLIK). Daarmee rijdt de loc een stuk beter en is ook nauwkeuriger te regelen.
Toch stuitte ik op een probleem. Met de oude rondmotor wachtte de loc bij het station ongeveer 30 seconden. Daarvoor gebruikte ik een FLM Aufenthaltschalter 6953.
Na de inbouw van de nieuwe motor bleek dat de lekstroom door deze bimetaalschakeling voldoende was om de loc (langzaam) door de stopsectie te laten rijden. De gemelde oplossing met een weerstandje van 15 Ohm bleek niet meer te functioneren nadat ik de rails een poetsbeurt had gegeven. Voor de passagiers betekende dat dus niet meer rustig uit- en instappen, maar uit- en inspringen.  Smiley
Dat vroeg om een oplossing en die heb ik gevonden door een soortgelijke schakeling als bij de AKI (KLIK), met dit verschil dat nu het relais NC (normal closed) is, dus er spanning op de stopsectie staat. Passeert de trein, even voor het inrijden van het station, een IR-sensor dan trekt het relais aan en de stopsectie wordt stroomloos met als gevolg dat de loc stopt. Na ongeveer 30 seconden valt het relais weer af en rijdt de trein weg (als het uitrijsein op groen staat). Door het toevoegen van een weerstand in de voeding van de stopsectie rijdt de loc niet gelijk full speed weg, maar komt in twee stappen op gang.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #78 Gepost op: 14 December 2019, 12:43:37 »

Schokkend nieuws in de krant van vanochtend:


Bijzonderheid is dat, hoewel Cranich in Duitsland ligt, men lokaal Nederlands spreekt en schrijft. (Het lijkt Kranenburg wel  Cheesy)
« Laatste verandering: 14 December 2019, 19:35:42 door Arjen52 » Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #79 Gepost op: 14 December 2019, 15:47:34 »

De burgemeester van Pletenburg is wel eens dictatoriaal gedrag verweten, maar daar mag de bevolking nog bezwaar aantekenen tegen beslissingen. Of dat zin heeft, is een tweede, maar in Cranich kán dat zelfs niet.  Shocked

Groet, Huub

p.s. heute Abend Pommes in der Bahnhofsgaststätte?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #80 Gepost op: 14 December 2019, 18:20:27 »

Ach, voorlopig wonen slechts drie personen in Cranich: Me, Myself en I.
En als zij de moeite niet nemen om het gewijzigde bestemmingsplan te bestuderen, dan weet Ik het ook niet meer.

Oh, gezien de Britse achtergrond van deze drie bewoners staat er vanavond spaghetti op het menu.  Grin
« Laatste verandering: 14 December 2019, 18:22:23 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #81 Gepost op: 15 December 2019, 13:32:53 »

Zoals in de Cranicher Nachrichten gemeld gaan de werkzaamheden bij het station gestaag voort.
Omdat ik de ruimte tussen de sporen erg leeg vind, zoek ik naar objecten die gemakkelijk en zonder veel kosten te maken zijn.
Zo vond ik op de website Modeltreinen.org een leuk voorbeeld van roestige rails langs de baan.
Daarvoor heb ik een afgeschreven rechte rail uit de rommelbak gesloopt en door midden gezaagd. Aan alle uiteinden van de spoorstaven heb ik twee slotgaten geboord met een 0,5 mm boortje.
In het voorbeeld zijn de rails erg verroest. Daarom heb ik de messing rail eerst een grondlaag van bruine verf gegeven en daarna voorzien van echte roest. Het recept hiervoor vond ik bij NProject.org.
Twee bruin geverfde strookjes plastic vormen de houten draagbalkjes en het geheel werd van een beetje 'onkruid' (Noch) voorzien.
Het resultaat:


« Laatste verandering: 15 December 2019, 13:34:36 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #82 Gepost op: 23 December 2019, 14:23:18 »

De werkzaamheden bij station Cranich vorderen gestaag. Voor het management van de Cranicher Altbahn een reden om een video te maken waarmee een indruk wordt gegeven van de ontwikkelingen:


https://youtu.be/GD2Owbz_jv0 (Klik op de link)

De railbus van de Cranicher Museumsbahn heeft vandaag een rustdag, maar het reguliere treinverkeer gaat (analoog) automatisch door.
« Laatste verandering: 23 December 2019, 14:37:50 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #83 Gepost op: 7 Maart 2020, 13:33:29 »

De afgelopen weken steeds een beetje zitten fröbelen aan mijn baantje.
Behalve het aanbrengen van ballast heb ik mij bezig gehouden met het (gedeeltelijk) zelf bouwen van een dubbelspooroverweg in een boog.
Goedkope kant-en-klare overwegen zijn in het algemeen voor rechte rails en zijn ook erg grof.
Met behulp van foamplaat (2 mm en 5 mm dik), oude stukjes gebogen rails, de overwegset Busch 6020, de knipperlichtinstallatie Busch 5911 en wat spulletjes uit mijn elektronicadoos ben ik aan de slag gegaan.

Het schakelschema:


Het eindresultaat:



Het ballast moet nog worden aangevuld.

Het 'asfalt' is gemaakt met muurverf Charcoal Black (dat een poederig effect heeft).
De markeringen waren wel een 'dingetje'. Volgens de website van NProject gaf een witte 0,8 mm Edding 780 lakpen het mooiste effect. De eerste resultaten waren inderdaad bemoedigend (zie: tussen de rails). Toen ik een paar dagen later de markering van de beide toeritten wilde aanbrengen kwam er eerst niets meer uit de pen en later alleen grote druppels witte lak. Dat was duidelijk niet de bedoeling. Ik heb toen maar Busch 7196 Straßenmarkierung toegepast.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #84 Gepost op: 30 Maart 2020, 11:42:19 »

De leden van de Cranicher Museumsbahn hebben aangegeven dat zij graag een eigen onderdak willen.
Nu vond ik in de doos met 'huisjes' een oude locomotievenloods. De deuren en een deel van de dakopbouw ontbreken, maar daar vind ik wel een oplossing voor.
Maar huisvesting zonder werkplaatsgereedschap (in het bijzonder lasapparatuur) is geen echte oplossing.
Nu had ik natuurlijk een laslicht module van Tams, Viessmann o.i.d. kunnen aanschaffen, maar dat is geen uitdaging.
Zoekend op het wereldwijde web kwam ik dit filmpje tegen: https://youtu.be/80YzxUVqpTs.
Dat leek mij een leuke en goedkope oplossing.
In mijn rommeldoos vond ik een namaakwaxinelichtje en batterijkerstverlichting met koudwitte ledjes. Verder heb ik nog een 1K (voorschakel)weerstand gebruikt.


Het namaakwaxinelichtje heb ik gesloopt.


Vervolgens beide ledjes (de knipperled en de koudwitte led) parallel geschakeld met de 1K weerstand in serie.
De koudwitte led heb ik nog een beetje blauw gemaakt met permanent viltstift. Dat geeft een wat realistischer kleur van laslicht.
Met een gelijkspanning van 5V krijg je dan het volgende resultaat:

Klik voor een filmpje:https://youtu.be/3wZtUL6vmyA

Het wachten is nu op de levering van 0402 SMD-leds in de kleuren helder wit en blauw. In de definitieve versie zullen deze ledjes gecombineerd het laslicht gaan weergeven in plaats van het ledje uit de kerstverlichting.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #85 Gepost op: 22 April 2020, 19:22:01 »

Voor het definitief maken van het laslicht heb ik even moeten wachten op een levering van witte en blauwe bedrade SMD-leds 0402.
Ik heb een witte en een blauwe led samengevoegd om een realistische kleur van het laslicht te krijgen.


Vervolgens heb ik een kleine schakeling gemaakt met de flakkerled en de 1K weerstand. Om het schijnen van de flakkerled te beperken is hier een stukje krimpkous aangebracht.


De oude locomotievenloods is voorzien van verlichting, dakramen en nieuwe deuren.
Het eindresultaat kan je zien in deze video:
https://youtu.be/B_rh0eNCuk0
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #86 Gepost op: 1 November 2020, 16:13:25 »

Nu de modelbouwvakvakantie van ongeveer vijf maanden weer voorbij is, wordt er weer rustig aan de Cranicher Altbahn gewerkt.
In de afgelopen periode is er niet veel vermeldenswaard gebeurd.
Toch was ik enige maanden geleden aangenaam verrast toen mijn overbuurman voor de deur stond. Hij had een cadeau gekregen voor zijn modelbaan, alleen was het in de schaal h0, terwijl hij een N-baan heeft. Of ik het misschien kon gebruiken?
Het bleek een Behelfsstellwerk van Märklin te zijn.
Dit bouwwerk past goed bij de museumspoorbaan die in Cranich op onregelmatige tijden een rondje rijdt.
Na de bouwwerkzaamheden (4 schroefjes indraaien om de twee trappen vast te zetten) heeft het Behelfsstellwerk een plekje gekregen bij de wisselstraat naar de toekomstige haven en bij het begin van het museumspoortje.


Behelfsstellwerk

Daarnaast ben ik begonnen om alle railisolatiepunten te markeren.
Daarvoor maak ik van styreenstrip (2x2mm) en koperen draadnagels kleine gele 'kastjes' (vgl. ATB-kastjes).
Eerst boor ik op de kopse kant een gaatje van 1 mm in de styreen en snijd ik een stukje van ongeveer 3mm af.
De kop van de draadnagel wordt verwijderd en vervolgens druk ik het styreenblokje op de draadnagel. Dat lijm ik vast met secondelijm.
Laatste stap is het vijlen en geel verven van het styreenblokje en (na droging) plaatsing bij een isolatiepunt.


De stappen van rechts naar links.


Het eindresultaat
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #87 Gepost op: 4 November 2020, 15:05:13 »

Naar aanleiding van een opmerking van een BNLS-forumlid heb ik het Behelfsstellwerk aangepast.
Op meerdere foto's van Reiterstellwerke zag ik dat onder de bedieningsruimte meerdere Spannwerke opgesteld stonden.
Bijvoorbeeld:

Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Stellwerk#

Dat heb ik geprobeerd na te maken, met Spannwerke van Auhagen 42575, metaaldraad (ø 0,25 mm) en een houten cocktailprikker.
In dat stokje heb ik vier gaatjes ø 0,5mm geboord.
De Spannwerke zijn gelijmd op het grondvlak van het Stellwerk.
Het metaaldraad heb ik door de Spannwerke geregen en daarna (met veel gepiel) door de gaatjes in de cocktailprikker gevoerd en gespannen. (Dat laatste is niet helemaal geslaagd, maar het een oud Stellwerk dat niet meer in dienst is. Het functioneert nu als clubhuis en tentoonstellingsruimte van de Cranicher Museumsbahn).
Ook in het echt staan de draden niet altijd strak als een Behelfsstellwerk niet meer in functie is:

Bron: http://www.razyboard.com/system/morethread-celler-behelfsstellwerk-delegatic-1408105-4805214-0.html

Het uiteindelijke resultaat:
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #88 Gepost op: 6 November 2020, 20:33:14 »

In het kader van fröbelen voor beginners ben ik vandaag aan de slag gegaan om van restmateriaal een signaal Ra10 te maken.
Als voorbeeld vond ik dit:


Bron: https://www.dampflok7.de/signale/05_ra_signale.php

Om dit te maken heb ik uit een restje Evergreenplaat met een perforator rondjes geperforeerd.
Deze rondjes met een stanleymes gehalveerd.
Een spijker is ontdaan van de kop, het bovenste stukje vlak gevijld.
Tenslotte met een zwarte permanente viltstift de zwarte randjes aangebracht en het halve rondje met secondelijm op de spijker vastgeplakt.
Het eindresultaat is wellicht niet geheel op h0-schaal, maar toch bruikbaar lijkt mij.


Alleen vind ik de spijker iets te dik (ruim 2 mm = ruim 18 cm diameter in het echie), dus morgen eens proberen met een onthoofde speld.  Smiley
« Laatste verandering: 6 November 2020, 20:47:53 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #89 Gepost op: 7 November 2020, 19:58:15 »

De eerste versie van mijn poging om het Signal Ra10 zonder tekst te maken is niet door de kwaliteitscontrole van de Cranicher Altbahn gekomen.
Een tweede poging dus, waarbij ik uitgegaan ben van de werkelijke maten van dit seinbord: 50 cm breed, 35 cm hoog. Bron.
Hierbij heb ik een geperforeerd rondje gemaakt van 6 mm breed en 4 mm hoog. De zijkanten zijn een weinig recht gevijld.
Als paal heb ik nu een koploze speld gebruikt.
Het resultaat:

Links: 1e poging; rechts: Verbeterde versie

De zwarte rand mag scherper, maar volgens mij een duidelijke verbetering.
Gelogd

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: