Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 124 125 [126] 127 128 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1050734 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1875 Gepost op: 10 Maart 2022, 23:02:51 »

Dat geeft mij moed. Ik heb namelijk met de 1601 van Flm hetzelfde probleem: de locnummers weten van geen wijken.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1876 Gepost op: 11 Maart 2022, 10:35:29 »

Sommige mensen gebruiken voor bijvoorbeeld het verwijderen van locnummers een glaspen. Ik gebruik een typemachinepotlood dat nog uit de tijd stamt dat de eerste 1200's in 1:1 op de rails kwamen:



Het resultaat is een glimmend glad oppervlak, dus daarna moet er iets met matblanke lak om het weer netjes te krijgen. Voordeel tov VIM/JIF/CIF is dat je heel goed kunt doseren en sturen. Nadeel is natuurlijk dat grote oppervlakken minder snel gaan en die kant gaat het met snorren en biezen natuurlijk al snel op.
Ik heb even naar het merk en typenummer gekeken dat je op bovenstaande foto ook kunt zien. Nu blijkt dat dit potlood nog steeds verkrijgbaar is in een iets andere vorm en naam (klik hier voor meer specs):


www.faber-castell.com

Natuurlijk zouden de eigenschappen van het potlood ook anders kunnen zijn dan die van mijn exemplaar, maar dan heb ik het in ieder geval genoemd als optie. Het kwastje achterop is wel een handige en grappige gadget vind ik. Kijk maar of je er iets mee kunt.
« Laatste verandering: 11 Maart 2022, 10:38:08 door 1200blauw » Gelogd
Ries
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #1877 Gepost op: 11 Maart 2022, 11:56:53 »

verwijderen van locnummers een glaspen. Ik gebruik een typemachinepotlood dat nog uit de tijd stamt dat de eerste……

Misschien voor de wat jongere lezers onder ons, ff uitleggen wat een type machine is  Grin

Thanks weer voor deze tip en idd geinig dat kwastje, wij zaten vroeger  onze longen eruit te blazen  Duim omhoog
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1878 Gepost op: 11 Maart 2022, 13:53:09 »

Graag gedaan.  Duim omhoog

Misschien voor de wat jongere lezers onder ons,

De meesten hier zijn jong van hart, maar ik vermoed dat allen wel weten wat een typemachine is en anders: "Google is your friend". Wink
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8851


266*


WWW
« Antwoord #1879 Gepost op: 13 Maart 2022, 17:26:18 »

Inmiddels zijn we van verwijderen van snorren aangeland bij het aanbrengen van nieuwe.
Maar hoe groot?
Voor de afmetingen geeft de foto op het kaft van 'Gele Dieseltweetjes' van een niet nader te noemen forumlid wel goed aanwijzing.
Deze foto is vrijwel haaks op de snor van de 183 genomen, voor zover je haaks op iets wat gebogen is kan staan... 
Nu heeft Frank al verkondigd dat de lampringen te groot zijn en dat blijkt ook, maar om toch een goed redelijk ogende kop te krijgen, moeten de onderlinge maten van de snor wel kloppen, al is het groter dan hoort.
Ik ben uitgegaan van de hoogte van de lampring in model en dat is 4,7 mm.
Dat wordt dan ook de hoogte van de balk en met dat gegeven de andere maten bepaald.



Nu is dat niet zo moeilijk, maar het afplakken blijkt een andere sport te zijn!
Boven en onderzijde en ook de rechte achterzijde zijn de moeite niet, maar de schuine voorkant... 
Dat moet met een heel smal stukje tape want je komt al gauw het derde frontsein tegen die dan weer (negatieve) invloed op je tape gaat uitoefenen.
Dat geeft dan weer een onbedekte V-vorm onder dat sein etc.. gepiel op de vierkante millimeter dus.
Voor deze hele afplaksessie waren de bakken in bad geweest om te ontvetten en heb ik ze tot te kop in een boterhamzakje gestoken zodat het veelvuldig beetpakken, draaien, overpakken etc. tijdens het afplakken de rest van de bakken mooi schoon houd van vette vingertjes.
De lichtgeleiders kreeg ik er niet uit  Undecided te voorzichtig?
Ik heb die dan maar van een Kristal Klear laagje voorzien welke ik naderhand weer gemakkelijk er vanaf kon pellen.
Nadat de snorren waren afgeplakt werd het resterende onbedekte deel van de koppen nog beplakt en kon er gespoten worden.



Omdat de oude snorren rondom de lampringen niet waren weggepoetst en de lampringen zelf ook nog grijs waren én de rest van het te spuiten deel nog helder geel was, heb ik eerst een lichtgrijs laagje grondverf gespoten.
Daarna 3 laagjes Vallejo Air 71.053.
De raamstijlen zijn later bijgewerkt met Humbrol 76 matt en de trekogen, die je niet schoon kan poetsen evenals een klein randje er naast, heb ik geel gemaakt met Revell SM 310 welke heel dicht bij de kleur van het model zit.

Zelf vind ik het wel smoelen zo.
Zijn ze te groot? Ja, maar dat zit volledig aan de onderkant naar mijn mening.
De bovenrand t.o.v. het derde frontsein klopt wel qua hoogte, maar de gele rand onder de snor is wat kleiner dan hoort.

Volgende ronde: reklamebanen. Maar dan moet ik eerst mijn bestelling van lege verfpotjes binnenkrijgen zodat ik reklamebanen-blauw kan mengen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1502


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1880 Gepost op: 13 Maart 2022, 18:57:28 »

Netjes Jakop!
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1881 Gepost op: 14 Maart 2022, 11:24:37 »

Netjes gespoten. Ze wijken wat af van de standaardblokjes (in feite een sterk gestyleerde snor), daar zal de grootte van de lampringen mee te maken hebben.
Mag ik je twee ongevraagde adviezen geven?

  • Maak er treinstel 186 van, de afwijkende vorm van de blokjes doen mij sterk denk aan dit stel, zoals het er nu uit ziet op beide koppen en tot 1998 op de Bk-kop zie blz. 76 boven. Ik doel daarbij op de het smallere gele vlak tussen de blokjes.
  • Trek de grijze 'bril' rond de cabineramen nog even recht, er zaten geen boogjes in zoals bij de rode exemplaren.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8851


266*


WWW
« Antwoord #1882 Gepost op: 14 Maart 2022, 11:41:01 »

Dat mag  Grin en gek genoeg wilde ik je nog vragen naar een geschikt nummer daar ik niet meer weet waarom ik me destijds 166 had voorgenomen.

Dat van die randen wist ik niet en was me dus ook niet opgevallen... simpel te herstellen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8851


266*


WWW
« Antwoord #1883 Gepost op: 23 Maart 2022, 21:29:41 »

Vandaag de reclamebanen gespoten alsmede de 1e klasse blokjes



Ik ben eigenlijk wel erg tevreden hoe het gelukt is, zowel de kleur die ik gemengd heb als wel hoe strak het er op zit.
De kleur is overigens uiteindelijk geworden: ModelAir 70% 71.089 / 30% 71.004.



Niels!!!  Duim omhoog  Duim omhoog

Niet helemaal scherp deze foto, maar de blokjes zitten er strak op.
Niels had deze op zijn plotter uitgesneden op Tamiya tape en een doorzichtig masker.
Ik heb gekozen voor de Tamiya tape en ben blij met het resultaat.


n.a.v.

Fraai, maar toch een opmerking;
Wellicht moet je de onderstellen toch nog wat met zwart washen of met zwart drybrushen. Hierdoor komt er toch weer meer diepte in het onderstel, dat vind ik er nu wel vlak uitzien en doet afbreuk aan de rest van de weathering.
De aspotten en scheenplaatsleuven waar de aspotten in schuiven, kunnen ook nog met wat vetsmeer worden aangezet.
Je kan ook met een wattenstaafje met terpetine de kleur iets afzwakken met als nadeel dat het plastic-zwart er weer doorkomt maar dat kan je weer afzwakken door matte kleurloze vernis.

en

Voor wat betreft het onderstel zou je hier naar kunnen kijken https://www.youtube.com/watch?v=DS3lPo142ks

Ik vind het alvast erg fraai. Ik durf dat niet  :Smiley

heb ik Oilbrusher aangeschaft en die eens op de wagens uitgeprobeerd.

« Laatste verandering: 23 Maart 2022, 21:41:58 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1502


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1884 Gepost op: 23 Maart 2022, 21:50:41 »

Duim omhoog Duim omhoog Dat ziet er netjes uit Jakop!

Blij dat ik je heb kunnen helpen.

Grt,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16851


304*


« Antwoord #1885 Gepost op: 23 Maart 2022, 22:04:59 »

Knap spuitwerk!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1729


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1886 Gepost op: 23 Maart 2022, 22:26:23 »

Fraai, al veel beter  Grin
Met antraciet oilbrush de bufferhulzen en aspotten aanzetten en dit niet mat vernissen.
Krijg je zwarte oliesmeer mee.
Kan ook op de bufferplaten gevlekt worden.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
131* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8851


266*


WWW
« Antwoord #1887 Gepost op: 29 Maart 2022, 20:26:27 »

Nu heeft Waldijk niet zo'n groot busstation als bijvoorbeeld Arnhem...eigenlijk helemaal geen busstation, maar meer een halte aan het station  Grin
Waar ook het wachthuisje nog op plaatsing wacht omdat de eerste aanzet niet tot tevredenheid van de bouwer was, ligt dat momenteel even stil.
Echter kunnen er nu wel al een tijdje bussen 'aanleggen' aan de halte en vanaf vandaag gebeurde dat ook!



Gelukkig is Waldijk niet gebonden aan een bepaalde streek of provincie en kan dus overal liggen en kon ik op nostalgische basis een niet voor de hand liggende maatschappij kiezen.
Niet dat ik me kan herinneren ooit er mee gereden te hebben of het moet in de hoogste klassen van de lagere school zijn geweest met een schoolreisje of zo, al herinner ik me eigenlijk alleen de bussen van de ZWH uit die tijd.
Die werden in 1974 ook over genomen en toen was ik 10
Nee, 2 jaar later mocht ik mij per DE2 naar school laten vervoeren. Ook niet mis!  Cheesy



De halte ligt direct aan het perron, de over stap naar trein kan binnen enkele minuten.

Eigenlijk vond ik €40 voor een bus net een brug te ver, al is het model zeer mooi gedetailleerd.
Maar nu met de 30% korting actie van Artitec, vond ik dat het moest kunnen.  Wink
De spiegels en ruitenwissers komen er nog wel eens op en de bestemming ga ik veranderen naar Sneek want nu Piet weg is Harlingen, is daar ook niks meer te doen.
Vooralsnog gaat hij z'n doosje weer even in.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1502


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1888 Gepost op: 29 Maart 2022, 21:09:53 »

30% korting?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8851


266*


WWW
« Antwoord #1889 Gepost op: 29 Maart 2022, 21:19:49 »

Ja, de bus koste mij slechts €28….ik moest mijn korting wel afdragen aan de actie voor Oekraïne, dat dan weer wel…. Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 124 125 [126] 127 128 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: