Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 126 127 [128] 129 130 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1037801 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 8 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #1905 Gepost op: 10 April 2022, 15:03:31 »

Ik heb de DE 2 71 naast het ijkspoor gezet zodat hij kan 'zien' hoe het hoort, maar ik vrees dat ik die ook geheel kan gaan demonteren en de bedrading vervangen, zoals ik dat bij de 186 ook heb gedaan.

Zo gezegd, zo gedaan... De 71 ligt gedemonteerd op tafel en krijgt nieuwe bedrading.



Decoderdraad i.p.v. de dunne draadjes waarmee het ding standaard is voorzien.



De sleper krijgt naast de standaard aansluitdraad (dunne) nog een tweede en om alles uit te sluiten een gesoldeerde verbinding tussen sleper en messing veren.

En dan nog rijdt hij nog niet feilloos... de baan is een ander aspect. Waar sommige treinen geen moeite hebben, heeft de DE2 dat wel.
Hij lijkt gevoeliger voor vuile puco's dan andere.
Dat brengt me weer op de rail- en puco reiniging. Daar moet ik ook nog eens mee verder.
Nu ben ik in principe niet van de fantasiemodellen, maar rail- en puco-reiniging in is sowieso iets wat niet in werkelijkheid bestaat, dus kunnen de wagens ook niet naar voorbeeld worden gebouwd.
Maar wel in de stijl welke gebruikt is voor meetwagens.



Nadat het spoor een paar keer was behandeld reed de DE2 ook aanmerkelijk beter.
Hierboven de trein in actie.
Het dak van de verbouwde plan E ga ik zo nog spuiten en zit met magneten bevestigd zodat ik altijd bij het mechaniek wat de druk op de slepers verzorgd kan komen en eventueel extra gewicht kan toevoegen.



De wagen is tevens de verblijfswagen voor de schoonmaaktrein en rechts het kantoor van de 'operator' van deze wagen.
Helemaal rechts het magneetje wat het dak vasthoud en links daarvan het bakje met lood wat de druk op de sleper bewerkstelligd.

De andere wagen is een Roco railpoetswagen die zwaar verbouwd is voor 3rail, maar nog niet feilloos werkt.
Daar is ook nog wel enig (denk)werk aan voor die zorgeloos meerijdt.
Als voorbeeld was deze wagen in beeld.
« Laatste verandering: 10 April 2022, 16:42:41 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8488


WWW
« Antwoord #1906 Gepost op: 10 April 2022, 17:25:11 »

maar rail- en puco-reiniging in is sowieso iets wat niet in werkelijkheid bestaat, dus kunnen de wagens ook niet naar voorbeeld worden gebouwd.
Daar zou ik niet te stellig in zijn.
Puco oké (al is wel zo'n beetje al het Belgische en Franse materieel voorzien van borstels die gebruikt zouden kunnen worden om puco's te reinigen), maar railreiniging bestaat wel in werkelijkheid. Er heeft zelfs eens zo'n wagen in Nederland gereden om te kijken of daarmee de detectieproblemen van de wadlopers konden worden opgelost.

Maar jouw oplossing is wel zo leuk.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16812


301 *


« Antwoord #1907 Gepost op: 10 April 2022, 21:06:26 »

Leuk gedaan, die reinigingswagen in NS-stijl!    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #1908 Gepost op: 11 April 2022, 20:18:57 »

Omdat de DE2 71 toch uit elkaar lag, meteen het onderstel voorzien van wat vervuiling.



Een beetje drybrushen en de Oilbrusher voor de details

Nu nog even* de pimpsetjes van Artitec op de koppelingen maken.

* 'even' is hier een term die niet van toepassing is. Zeker als koppelingplaat en boom af fabriek verlijmd zitten  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16812


301 *


« Antwoord #1909 Gepost op: 11 April 2022, 23:29:58 »

Ziet er goed uit.  Duim omhoog

Maar wel een kleine kritische kanttekening: zou de kopse kant van die bakken dan eigenlijk niet ook wat minder maagdelijk grijs moeten zijn?
Het lijkt me dat die eigenlijk nooit echt schoon werden gemaakt als zo'n trein gewassen werd.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #1910 Gepost op: 12 April 2022, 06:01:18 »

Ja, dat viel me ook op de foto bekijkend.
Wellicht een volgende keer als het ding uit elkaar moet, want met name het gepiel met de stekkertjes is drama…
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8488


WWW
« Antwoord #1911 Gepost op: 12 April 2022, 14:25:26 »

Er is gewoon in Waldijk ook een medewerker die niet van smerigheid houdt.  Duim omhoog
Logisch dat die met schoonmaken op die plek begint waar je later moeilijk bij kunt komen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16812


301 *


« Antwoord #1912 Gepost op: 12 April 2022, 14:33:16 »

O, dat is zeker die voormalige visverkoper bij het station? Die man was werkloos geworden nadat de strenge Waldijkse burgemeester zijn vergunning had ingetrokken. Mooi dat die man weer aan het werk is.    Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #1913 Gepost op: 20 April 2022, 20:17:19 »

Na de complete herverbouwing van de DE2 71 rijdt het ding nog steeds zo beroerd als voorheen.
Uitsluiten kunnen we onderhand:
- massa via de wielen > nieuwe bedrading op alle drie draaistellen
- contact tussen sleper en elektronica > dubbele bedrading + gesoldeerde verbinding tussen sleper en veertjes

Visueel ziet de sleper er ook prima uit. Mooi vlak, steekt voldoen de naar beneden en veerkracht lijkt in orde.
Lijkt....want toen ik onderstaande stukje latoenkoper toevoegde, wist ik niet wat er gebeurde!!



Kennelijk was de druk van de sleper op de puntcontacten te weinig. Met deze toevoeging ging het stel ook vlot over wissels, het inveren zit dus ook nog wel snor.
Nu eens kijken hoe ik dit een beetjes definitiever en degelijker kan maken. 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1590


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1914 Gepost op: 25 April 2022, 09:20:28 »

Is dat niet een kwestie van gewoon dat stukje koper aan wat op de foto de onderkant is vastsolderen en aan de sleperkant los laten? Of is dat niet zo simpel?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #1915 Gepost op: 25 April 2022, 10:13:46 »

Het is nog eenvoudiger eigenlijk  Grin

Er zit een rechthoekig gaatje in het draaistel van ca. 2 x 4 mm.
Ik heb een stukje styreen van 1,5 x 3,5 met secondenlijm aan het koperen stripje gelijmd en dat steekt nu in dat gat.
Kan geen kant uit.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #1916 Gepost op: 28 April 2022, 20:12:22 »

Voor de 728e keer de vermaledijde DE2 van Artitec gedemonteerd om de extra bedrading rondom het middendraaistel te verwijderen die het draaien toch bleek te hinderen én niet meer nodig bleek daar het grote probleem de sleperdruk was.
En dan weer opnieuw testrijden...



Blijkt het Scharfenberg-pimp-setje een wisselaandrijving in het schaduwstation te raken op zijn voorgenomen route  

Tja...voor nu even snel op te lossen door de hele koppeling af te nemen, maar dat is niet de oplossing...  Sad
Het stel hierboven wederom op weg naar de werkplaats om de koppelingen te laten verwijderen.
Wél zijn de frontseinen bij de laatste beurt geel gemaakt  Duim omhoog
« Laatste verandering: 28 April 2022, 20:24:18 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16812


301 *


« Antwoord #1917 Gepost op: 28 April 2022, 20:23:13 »

Wat een fraaie plaat zeg!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #1918 Gepost op: 28 April 2022, 20:24:54 »

Alleen jammer van de schortplaat van de V  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8488


WWW
« Antwoord #1919 Gepost op: 28 April 2022, 20:27:32 »

Mooie plaat, ja.
Kun je niet voor een andere route kiezen?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 126 127 [128] 129 130 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: