Beste mensen,
Dank voor jullie reacties!
Wat een heerlijk gezicht zo, met die lange realistische lengtes langs het perron!
Ik weet niet hoeveel waarde je eraan hecht, maar die Plan E Post icm een 1100 met botsneus komt mij wat vreemd over. In die tijd (>1978) werd de post toch uitsluitend door mP's vervoerd?
Dat had ik niet in de gaten, vond het een mooi rijtuig en daarom aangeschaft, maar het past beter bij een blauwe 1100 dus? Hm, dan gaat die postwagon er uit, want die stam plan E moet met die 1100 op de Ijssellijn....
Hier weer een kleine bouwupdate. Ik was het rails leggen even zat en ook de frieslijst wilde nog even niet lukken. In die zin, da ik alles nog niet helemaal goed uitgedacht had. Dat laat ik dus even liggen tot ik wel weet hoe ik het precies ga doen.
Tijd om maar eens wat andere projecten door te pakken, zoals het stationsgebouw. Ik realiseerde me dat dit gebouw al acht jaar in wording is. Nu heeft het nieuwe stationsgebouw van Arnhem er ook ongeveer zo lang over gedaan om er uiteindelijk te komen te staan, dus er is weer een mooie parallel....
Goed, maar eerst eens even gaan zitten om te zien wat er allemaal nog moet gebeuren.
De torenDie was gesneuveld bij de verhuizing maar via een collega modelspoorder had ik een nieuw exemplaar<gekregen in 3D print (zie ook bericht #571):
De klokken heb ik overigens ook, maar die plaats ik pas later als alles netjes in de goede kleur staat.
Nu nog iets bedenken hoe die verlichte logo's er in kan maken. Het idee is dat ik in de top een soort bakje maak. Een plaatje styreen sluit de toren af naar onderen waar ik aluminiumfolie op heb geplakt. Aan de bovenzijde van de toren, net onder de spits zit vervolgens een plaatje met een SMD ledje:
Het 'bakje:
En de SMD:
De lichtbakjes zelf zijn van perspex dat ik heb geschuurd. Door het te schuren hoop ik een betere lichtverstrooiing te krijgen.
Dit zijn van die klusjes die me altijd enorm ophouden. Gisteren dacht ik dat ik klaar was, breekt er een lakdraadje van de SMD led...
De fietsenstallingHoewel het stationsgebouw in het echt veel te klein was, is het in model toch al een flink gebouw aan het worden. En dan te bedenken dat wat ik heb gebouwd qua oppervlakte pas ongeveer de helft is. Achter het stationsgebouw zat immers een flinke fietsenstalling die ook in model natuurlijk moet terugkomen. Vanuit de trein keek je er vroeger zo op uit:
Dit is een foto vlak voor de afbraak begon, je kunt de nieuwe kantoren op de achtergrond zien
Een wat oudere foto, ik wet niet van wie of wanneer:
Op deze luchtfoto van het Gelders Archief kun je goed zien hoe groot het oppervlakte was:
Dat moet er in model dus ook bijkomen. Afgelopen weekeinden de grove contouren maar eens uitgezet;
De schoorsteen beplakt met Slaters en het gebouw op de juiste plek:
De schoorsteen staat nu nog op het dak omdat het gat nu te klein is, dat pas ik natuurlijk nog aan.
Als je goed kijkt zie je aan de achterzijde dat de fietsenstalling naar achteren niet gelijk loopt met de grondplaat en uitsteekt. Dat is de bedoeling, dit deel schuift zo over de plaat van het stationsemplacement waardoor het plein naadloos op het emplacement aansluit, conform de voorbije werkelijkheid. Hiermee ontstaat direct meer zicht op waar de andere gebouwen moeten komen te staan. Hoewel ik steeds meer bij de werkelijkheid probeer te blijven zal dat hier nog wel improviseren worden.
ZuidgevelDaar zitten nu eindelijk de verlichtingsledjes op de goede plek. Deze gevel ga ik de komende tijd verder afwerken en zorgen dat die vast komt te zitten aan de oostelijke vleugel.De oostelijke vleugel zit overigens nu vast aan het hoofdgebouw.
WestgevelHier zijn de eerste twee geveldelen geplaatst. Deze lagen al een hele tijd klaar, maar kunnen nu eindelijk definitief geplaatst worden. Het leek simpel, maar de bogen zijn echt vreselijk om precies passend te krijgen. En dat is dus nog steeds niet helemaal gelukt.
Ook moet het stationsgebouw nog een paar millimeter getild worden om de juiste hoogte te krijgen.
Nu ik de foto zie, ga ik het toch weer aanpassen want het valt wel op dat de hoogtes niet gelijk zijn....
De stratenmakerIk heb al een poosje een snijplotter waarmee ik ook styreen kan graveren. In de Kerstvakantie heeft deze overuren gedraaid op visgraatwegen en trottoirs. De eerste meters zijn gelegd. Even als test bij de VAD restauratie. Dit bevalt waardoor ik de stoep ook bij het stationsgebouw kan gaan leggen.
ArchiefTot slot, ik heb behoorlijk wat tijd gestoken in het opschonen van mijn archief. Ik heb in de loop der jaren duizenden foto's, tekeningen en overzichten verzameld verdeeld over twee computers, een iPad en een telefoon. na het aanmaken van een Onedrive ben ik van alle devices gaan combineren. Wat een k** werk.... Maar zo kwam ik er achter dat ik van verschillende gebouwen stiekem meer gegevens had dan ik dacht. Nu nog de discipline opbrengen om alles netjes te blijven plaatsen en de laatste 1000 foto's op de juiste plek zetten...
Goed tot zover, tot de volgende update!
Groet,
Niels