Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 48 49 [50] 51 52 ... 68   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 483280 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8479


WWW
« Antwoord #735 Gepost op: 26 November 2022, 21:02:17 »

Gangelt was wel weer leuk, vind ik. Wel even in de rij moeten staan voor de kassa, maar dat bleek vooral door de vaardigheid van de aanbrenger van de polsbandjes te komen.
Daarna zo'n drie uur binnen geweest en daarna zag ik (te laat) het mailtje van Arnhems burgemeester voor een koffieafspraak. Daar is het dus niet meer van gekomen.
Maar ondanks dat, me samen met Daan prima vermaakt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #736 Gepost op: 26 November 2022, 23:58:19 »

Ja Gangelt was erg leuk. Twee kassa’s open. Een met een flinke rij, de andere niets te doen... Eén keer raden welke kassa ik heb genomen.  Grin

En de opbrengst? 4 rocoline wissels van de langste variant voor weinig, een printboard om mijn Hippels eindelijk af te maken en een zooi Tamiya verf voor het bedrag van € 1,- per stuk...

Daarnaast lekker gekeuveld bij de MSW stand en weer heel wat wijzer geworden over het bouwen van bussen in H0.  Duim omhoog

Het was overigens erg druk en hoorde van een aantal bevriende handelaren dat ze positief verrast waren wat ze verkochten.

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #737 Gepost op: 3 December 2022, 22:06:50 »

Ondertussen wordt er gestaag doorgebouwd:









Zoals je kunt zien ligt de Hubertlus inmiddels en moet ik nog een paar meter om ook de oorspronkelijke lus af te krijgen. Dn ben ik weer aangekomen op niveau 0 en kan ik via de oversteek aan gaan sluiten op het Stationsemplacement. En dan is het rails leggen wel zo’n beetje gedaan denk ik. Eindelijk.

Volgende stap: elektra aansluiten. Eerst maar eens inzichtelijk maken wat ik al had aangesloten en wat niet. Ook maar eens verdiepen in hoe ik alles ga aansturen. Ik twijfel een beetje over Koploper. Dat gebruik ik nu maar begint toch wel een beetje gedateerd te worden...

Ook ga ik binnenkort het Stationsplein weer monteren. De tafel is begin van het jaar afgebroken vanwege het herleggen van het schaduwstation, maar dat is nu klaar. Dan kunnen ook de gebouwen op hun 0lek en krijg ik weer een beetje overzicht in mijn ruimte,

Maar eerst nog een paar meter rails leggen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #738 Gepost op: 3 December 2022, 22:30:33 »

Wat vind jij gedateerd aan Koploper?
Het uiterlijk of mogelijkheden?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #739 Gepost op: 3 December 2022, 22:55:19 »

Meer de gebruiksvriendelijkheid.  Mogelijkheden zat,  daar gaat het niet im.

Ook vraag ik me af hoe lang het nog blijft werken bij windows updates.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8479


WWW
« Antwoord #740 Gepost op: 4 December 2022, 10:51:45 »

Mijn huidige baan wordt al vanaf het prille begin (ruim 10 jaar) aangestuurd door een laptop die nog op XP draait.
Er staat nog een pc met Windows 7 als vervanging klaar en de huidige PC met Windows 10 kan ook nog in de wachtrij. Zo redenerend kan ik nog zeker 20 jaar vooruit met koploper, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Wat dat betreft verwacht ik eerder problemen met veranderende protocollen, waardoor koploper en toekomstige centrales niet meer met elkaar kunnen babbelen.
Aan de andere kant hoef je je bij koploper juist minder zorgen te maken, zolang het besturingssysteem geen roet in het eten gooit, werkt koploper op elke pc.
Zeker bij betaalde pakketten blijf je vaak afhankelijk van de leverancier, omdat je een software-key nodig hebt.
Als de ontwikkelaar van zo'n pakket ermee stopt, hoe is dan geregeld dat je tot in lengte van jaren het pakket kunt blijven gebruiken?
Ik heb hier nog wel wat software liggen die om die reden niet meer bruikbaar is of waar je alleen op dubieuze sites mogelijke oplossingen vindt.
 
Dat gezegd hebbende, ik snap je gedachte wel en zou in jouw situatie ook wat om me heen kijken.
Houd daarbij wel in het achterhoofd dat de gebruiksvriendelijkheid in het algemeen snel afneemt, naarmate de mogelijkheden toenemen.
En daarin is Koploper in mijn ogen nog steeds ongeëvenaard: als je genoegen neemt met minder mogelijkheden, kom je met de standaard-instellingen enorm ver.

groet, Huub
 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #741 Gepost op: 4 December 2022, 15:45:05 »

Hoi , ook lk werk op een gesloten systeem met Windows xp met koploper , ik denk een jaar of 15.
Bevalt mij prima  met de laatste update.
Grt.Wil.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #742 Gepost op: 4 December 2022, 19:36:34 »

Ik snap je overwegingen helemaal. Ik heb daar twee jaar geleden ook voor gestaan, met dit verschil dat ik nog geen ervaring met Koploper had (en heb). Overweging voor mij om Koploper te laten vallen was het gebrek aan ondersteuning van een ontwikkelaar of zelfs een ontwikkelteam.  Op het moment dat het niet meer werkt door een Windows-update is het per direct niet meer bruikbaar als je een online systeem gebruikt. Met een standalone-machine stel je dat moment uit en heb je even de tijd om je heen te kijken naar een andere applicatie. Dat zou een reden kunnen zijn voor jou om toch verder te gaan met Koploper voor nu.
Zelf heb ik een standalone-PC op Windows7 waarop ik Rocrail draai. Zodra de PC het begeeft kan ik iedere willekeurige desk- of laptop inzetten om de software en de configuratie op over te zetten. Nadeel van de hardwareconfiguratie is, dat je je Rocrail-updates handmatig moet overzetten van de netwerk-PC naar de standalone-machine.
Rocrail werkt voor mij vooralsnog goed. iTrain ziet er qua gebruikersinterface gelikter uit en maakt ook beter gebruik van verschillende detectiemethoden (puls- tegenover continu-melding). Het kost echter meer dan €300,- tegenover €0,- voor Rocrail en dat verschil zie ik er niet aan af. Qua mogelijkheden denk ik dat Koploper wel wint. Koploper biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid van dynamische schaduwstations (hoe dat daar precies werkt weet ik niet) en dat is in Rocrail slechts beperkt mogelijk dmv Staging Blocks of Virtuele Blokken. Rocrail biedt ook de mogelijkheid er zelf stukjes tegenaan te programmeren. Dat heb ik nog niet bij andere applicaties gezien (wat niet wil zeggen dat het daar niet kan).
Mijn baan is in opzet vrij simpel. Daardoor hoef ik geen hoge eisen aan de software te stellen en kan ik voldoende uit de voeten met Rocrail. Hoe dat zit met complexere banen durf ik niet te zeggen. Bij mij geeft Rocrail geen krimp.

Succes met de overwegingen! Duim omhoog
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #743 Gepost op: 11 December 2022, 22:25:29 »

In bovenstaande berichten wordt precies mijn dilemma beschreven.  Duim omhoog

Ik vind iTrain erg mooi, maar ook erg prijzig. Op zich niet zo erg voor een eenmalige aanschaf, maar de updates houdt me nu nog even tegen. Want hoe vaak komen updates en hoe kritisch zijn die?  Huh?

Inmiddels ook naar Rocrail gekeken en dat ziet er op zich ook goed uit. Twijfeldetwijfel....

Vandaag maar weer eens verder gegaan met de rails. Fijne vorderingen gemaakt met het aansluiten tot ik besloot maar eens een testritje te gaan maken. Kortsluiting.

Een snelle controle bleek dat het in het nieuwe stuk zat. Hoe kan dat nu, ik heb alles alles consequent aangesloten? Klopt, zo bleek later, consequent verkeerd....  Undecided Per ongeluk de codering van het schaduwstation verwisseld met het zichtbare deel...

Nu kon ik natuurlijk eenvoudig de + en de - verwisselen maar weet ik dat over vijf jaar nog... Toch alles maar weer losgehaald en opnieuw gemonteerd. Het eerste deel ligt inmiddels weer op zijn plek, het tweede deel moest ik sowieso nog afmonteren. Geluk bij een ongeluk dus....

Nu ja, het houdt me van de straat.

Overigens: ook in Arnhem verwacht ik rond Kerst volgend jaar Koplopers te mogen ontvangen ( een drietje en een viertje, zonder baanschuivers). Een foto van een Koploper in Arnhem kan ik helaas niet posten. De Lima is al enige jaren geleden verkocht...

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #744 Gepost op: 28 December 2022, 21:15:30 »

Hoi allemaal,

Kerst zit er op, de Top2000 op de achtergrond en weer lekker aan het bouwen. De laatste dagen bezig geweest met een hoop dingen waar ik tegenaan aan het hikken was, zoals:

De achterwand. Inmiddels is de achterwand voor een groot deel geplaatst  maar ben nog niet heel erg tevreden. Dus nog geen foto’s.  Grin

Waar ik wel blij mee ben is dat het me gelukt is om op de beperkte ruimte die ik gereserveerd had een fatsoenlijk sporenplan te leggen. Het ligt nog even los, maar de komende dagen ga ik het definitief plaatsen. Dat kan nu ook want de Hubertlus is inmiddels gereed.  Duim omhoog





Ben ik er? Nee, nog niet. Ik heb nog een paar kleine hobbels te nemen maar het complexe gedeelte lijkt te zijn opgelost.

Oh ja, de tafel waarop het stationsplein komt staat ook weer. Binnenkort eens kijken of ik hier nog een aantal decimeters van kan afhalen zodat ik wat meer loopruimte overhoud.

Grtz,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #745 Gepost op: 28 December 2022, 21:38:29 »

Goed bezig Niels! Duim omhoog
Ik ben wel benieuwd wat "de Hubertus" precies is. Heb ik iets gemist?
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #746 Gepost op: 28 December 2022, 22:12:19 »

Haha, de Hubertlus is ontstaan door een opmerking van Huub nadat ik met slechts twee sporen richting westen ging. Huub gaf aan dat het realistischer is om dat met vier sporen te doen: twee voor Nijmegen en twee voor Utrecht. Aangezien hij helemaal gelijk had heb ik mijn baanontwerp aangepast en is de extra lus ontstaan: de Hubertlus...
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #747 Gepost op: 28 December 2022, 22:38:15 »

Ah, dank. Ik was kennelijk licht dyslectisch, want een lettertje over het hoofd gezien. Niet dat dat me veel gehouden had trouwens.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #748 Gepost op: 30 December 2022, 22:41:24 »

YES! Vandaag was het dan eindelijk zover: de eerste trein heeft een rondje Arnhem gereden.  Duim omhoog

De eer was aan een plan U die het eerste rondje mocht rijden.



Daarmee is een belangrijke doelstelling van 2019, 2020, 2021, 2022 gehaald.

Weliswaar zijn de rijpaden nog beperkt, maar daar gaat morgen verandering in komen. Eerst moet ik aan beide kanten nog met de tafel aan de gang want ik heb meer ruimte nodig voor de bochten:





Inmiddels is de achtergrond ook gemonteerd. Nog niet definitief want ik moet nog wat met het blauw. Het is te blauw....



Helaas scheurde de plaat toen ik hem in de bocht wilde draaien. Ik krijg het nog wel netjes, maar dat is voor een andere keer. Deze week een hoop hout verwerkt en dat geeft ruimte. Meteen eens alles uitgezocht wat ik niet meer nodig heb en de verkoop in kan. Met een beetje geluk hou ik er een Koploper aan over....

Grtz,
Niels
« Laatste verandering: 30 December 2022, 22:43:17 door niels b » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8479


WWW
« Antwoord #749 Gepost op: 30 December 2022, 22:47:04 »

Mooie mijlpaal, Niels!  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 48 49 [50] 51 52 ... 68   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: