Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 68   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 477564 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #60 Gepost op: 15 Oktober 2014, 18:05:03 »

Hoi Dick,

Welkom op het forum  Duim omhoog

Leuk dat er nog iemand bezig gaat met Arnhem. Wellicht kunnen we wat informatie over en weer uitwisselen. Ben erg benieuwd naar je plannen.

In welke periode ga je bouwen?

Ik ben ondertussen bezig met de eerste schetsen van Arnhem versie 2. Ik heb zo een lengte van net geen 10 meter en ben aaan het twijfelen wat ik ga doen. Nog meer stationslengte of aan beide zijden uitbreiding. Ik ga wel mijn schaduwstation opofferen en ga Arnhem Berg nabootsen. Kan mooi al het materieel staan. Ik zal binnenkort eens wat ideeen posten. Ben benieuwd naar jullie gedachten.

En Dick: het volk wil foto's!

Grrz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #61 Gepost op: 15 Oktober 2014, 20:27:58 »

Arnhem Berg!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #62 Gepost op: 16 Oktober 2014, 16:25:08 »

Is er een speciale reden dat je je schaduwstation wilt opofferen?
Wat ik tot nu toe van je gezien heb, maak je een heel overtuigend stukje Arnhem.
Ben je niet bang dat je het totaalbeeld naar beneden haalt doordat je zichtbaar "rondjes blijft rijden"?
Juist een schaduwstation draagt naar mijn mening bij aan de indruk dat je baan slechts een uitsnede is van een groter geheel. Een trein die vertrekt, verdwijnt echt. Het maakt het ook mogelijk dat je je station het ene moment lekker "vol" kan zetten, maar ook de rustige momenten kunt laten zien.
Maar goed, ik ben dan zo'n figuur die een structureel capaciteitsprobleem in schaduwstations heeft. Gelukkig denkt niet iedereen hetzelfde.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 16 Oktober 2014, 19:10:47 »

Met Huub eens!
Ik heb zelfs spijt (wel een groot woord) dat ik niet een groter schaduwstation heb gemaakt, sterker nog er lopen plannen om een aantal sporen langer te maken.
Materieel visueel opstellen op Arnhem Berg is leuk en ook mooi realistisch, maar net wat Huub zegt: 'de treinen moeten ergens heen en vandaan komen'
Zeker in Arnhem met de binnenkomende internationale treinen moeten die geen rondje rijden.
Ik zou tijdens het spitten hier nog maar eens over nadenken  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #64 Gepost op: 16 Oktober 2014, 22:07:27 »

Dank voor het meedenken, en Huub, dank voor het compliment.  Duim omhoog

Reden dat ik het schaduwstation wil schrappen is de beperkte toegankelijkheid er van in de vorige baan. Ik kon nooit goed bij de treinen als er wat was. Maar ik realiseer me dat ik daar nu ook meer ruimte voor heb....

Ik ga dit weekend eens wat schetsen. Wellicht dat ik me ga bedenken. Het hoeft natuurlijk ook niet onder de hele baan. Ben het overigens wel eens met jullie opmerking over het realiteitsgehalte. Nou ja, ik heb nog even.  Tongue

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 17 Oktober 2014, 07:30:26 »

Het hoeft zelfs helemaal niet onder de baan.  Wink
Bij het overdenken kun je ook de optie meenemen om het op gelijk niveau te houden.
Als je er de ruimte voor hebt, biedt dat voordelen. Betere bereikbaarheid, maar ook minder storingsgevoelig door het ontbreken van hellingen.
Je moet het natuurlijk wel kunnen camoufleren, maar daar biedt Arnhem wel wat mogelijkheden voor. Weliswaar minder spectaculair dan de naam van het opstelterrein doet vermoeden, maar genoeg om een en ander uit het direkte zicht te krijgen. 

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #66 Gepost op: 17 Oktober 2014, 18:11:47 »

Hmmmm, dat kan natuurlijk ook nog. Ik denk dat ik maar een weekendje ga schetsen. Het is echt ongekende luxe zometeen, maar op een of andere manier heb ik nu al weer te weinig ruimte voor al mijn wensen... Absurd natuurlijk, gewoon keuzes maken.  Duim omhoog

Ik ga eens wat tekenen denk ik...

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #67 Gepost op: 17 Oktober 2014, 18:29:29 »

Het gevaar van veel ruimte (ik spreek uit eigen ervaring) is dat je megalomane plannen maakt en dat het nooit af komt.
Ik raad je aan het in fases te bouwen. Hou daarbij de mogelijkheid van Arnhem Berg of in plaats daarvan een schaduwstation (dat dus best licht mag verdragen omdat het niet verdiept ligt, maar slechts uit het zicht) en maak in eerste instantie alleen een rondrij-mogelijkheid en je hebt kans op veel meer voldoening.

Lekker een weekend schetsen kan natuurlijk nooit kwaad. Plannen maken geeft ook veel voldoening.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #68 Gepost op: 17 Oktober 2014, 18:39:35 »

Ik snap helemaal wat je bedoelt Gert. Om deze reden heeft een zijde van der ruimte een heel saai stuk recht spoor. Gewoon dubbelsporig, met bovenleiding en een statinnetje. Er gaat voorlopig een beperkt wisselstraatje in komen waar ik later op aan kan sluiten.

Ik was bij mijn oude plan net zo ver dat er inderdaad rondgereden kon worden en dat gaf mij, en mijn zoontje, inderdaad erg veel voldoening.

Fasering is een goed plan, hou ik zeker in gedachte. Bereikbaarheid is ook zo'n punt, ik wil overal goed bij kunnen, dus de baan wordt niet helemaal tegen de muur geplaatst denk ik.

Goed, de ruimte is op een ruitjesblok ingetekend, nu maar eens gaan puzzelen....

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #69 Gepost op: 18 Oktober 2014, 18:32:00 »

Beetje aan het puzzelen geweest vandaag. Ik denk dat het globaal dit moet worden:



Rechts boven gaat het spoor een klimspiraal in om in het schaduwstation te geraken (ja Huub, je hebt me overtuigd dat ik dit moet gaan doen...)

Ten opzichte van het oude plan schuift het stationsemplacement iets verder naar het westen waardoor het stationsgebouw goed ten opzichte van de tunnel geplaatst kan worden. Ook de VL kan een plekje krijgen.
De bocht om maak ik een opstelterrein a la Berg. Het spoor onder is een paradestrecke met op het uiteinde een werkplaats inclusief draaischijf. De treinen keren daar om via het tegenspoor weer terug te rijden

Is dit wat zo?

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #70 Gepost op: 18 Oktober 2014, 20:51:59 »

Ja, lijkt me zeker wat zo! Ik zie het al voor me. Lijkt me prachtig, trolleybussen op de voorgrond, al die bekende gebouwen rondom het stationsplein en dan het station zelf.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #71 Gepost op: 19 Oktober 2014, 09:16:08 »

Ik zie het ook al helemaal voor me Gert.  Duim omhoog

Er zitten nog wel een paar zaken die ik moet oplossen in dit plan. Allereerst het kozijn aan de bovenzijde. Dat is zo niet te bereiken. Daarnaast is de tafel hier bijna 1,5 meter breed, ook niet lekker werkbaar. Ik zit er aan te denken om het spoorse deel fysiek te scheiden van het plein zodat ik het er tegen aan kan rijden of zo.

Een andere optie is een loopstrookje aan de achterzijde dat ik wellicht met scenery kan afdekken. Een soort uitneembare Amsterdamseweg zeg maar. Maar hoe breed moet zon strookje zijn? Zou 60 cm voldoende zijn of kan het wellicht nog minder? Nadeel van het loopstrookje is dan weer de bevestiging van de tafels. Die staan dan redelijk los waardoor ik ook iets anders moet bedenken voor de constructie van de tafels. Niet zo'n punt, want daar was ik toch niet echt tevreden over in mijn oude baan.

Een ander punt is de werkplaats aan de zuidzijde in combinatie met de keerlus. Ik heb daar nog een puntje met verschillende hoogtes. Dit los ik later wel op, dat is een volgende fase.

Oh ja, in het plan staan nu twee bureaus, een voor het modelbouwwerk en een voor de computer. Ik heb er bewust voor gekozen om veel loopruimte in de ruimte vrij te houden en ook ruimte om te kunnen werken. Dit resulteert wel in een smal stukje paradebaan, maar het zij zo. Ook heb ik voor gekozen de baan niet rond te laten lopen maar te werken met het hondebot. Zo hoe ik, en mijn gasten, niet onder bruggen door te kruipen en moeilijke bewegingen te maken voor ze bij mijn baan staan (fijn he Gert  Cheesy)

De deur is rechts, de blauwe balk,  en bestaat uit een coupedeur van een Mat 46. De oranje strepen in de tekening zijn meterindicaties.

Leuk om zo te plannen en te peinzen. Nog twee weken en dan krijg ik de sleutel. Het uitgraven zal half januari starten zoals het er nu uitziet. De vergunning is inmiddels aangevraagd.  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #72 Gepost op: 19 Oktober 2014, 15:09:35 »

Ik zou in ieder geval voor een loopje aan de achterkant gaan.
Hoe breed dat moet worden, ligt er mede aan hoe breed je nu zelf bent en hoe je verwacht dat zich dat de komende tijd ontwikkelt.  Cheesy

Maar om een idee te krijgen kun je het volgende doen. Zet een tafel of bureau op een afstand van de muur die je wel redelijk lijkt.
Stapel dan lege lichte doosjes, bijvoorbeeld verpakkingen van je wagons, op elkaar tot de hoogte waar je baan later komt (dus de hoogte inclusief gebouwen, seinen, bovenleiding en zo). Loop er langs en kijk of de doosjes op hun plaats blijven. Zo niet, dan kun je er zeker van zijn dat je later net dat sein meepakt dat aan de rand van je baan staat. Dan moet je het pad dus iets breder maken. Als het allemaal netjes blijft liggen, kun je eventueel met een wat smaller pad het nog een keer proberen.

Overigens zou ik ook met dat pad het spoorse gedeelte en het plein nog scheiden. Zelfs als je er van twee kanten bij kunt, is 1,5 meter al vrij breed.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #73 Gepost op: 19 Oktober 2014, 16:36:32 »

Gelet op de kosten van het huis, denk ik dat ik nog wel wat ga afvallen.  :Smiley

Wel een goede truc overigens. Ik heb hem net even uitgeprobeerd. Het lukt me nu met circa 40 cm, maar ik wil het niet te krap doen dus ga voor de 50 cm (vooralsnog). Ga ik eens verder kijken hoe ik een stevige tafelconstructie ga maken en hoe ik het voorste gedeelte ga construeren.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #74 Gepost op: 19 Oktober 2014, 17:25:53 »

Zo hoef ik, en mijn gasten, niet onder bruggen door te kruipen en moeilijke bewegingen te maken voor ze bij mijn baan staan (fijn he Gert  Cheesy)

Ik kan in ieder geval pochen Cheesy dat ik de gang naar jouw zoldertje destijds heb overleefd!   

Loopruimte aan de achterkant lijkt mij ook zinvol. 60 cm is een veilige marge. 45 cm kan ook, maar dan moet je niet willen draaien in die loopruimte en dan wordt het meer een 'schuifelrumte' waar je slechts zijwaartse bewegingen kunt maken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 68   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: