Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 68   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 477622 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #345 Gepost op: 16 December 2016, 20:58:10 »

Mogelijkheden zat in de ruimte, maar ik wil dat het probleemloos werkt. Bovendien moet ik keuzes maken...
Ik neig naar driehoeken in een loze ruimte in mijn schaduwstation.

Wel vind ik jammer dat de koersrollen zo zijn uitgevoerd en niet netjes achter glas.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #346 Gepost op: 27 December 2016, 20:21:49 »

Vandaag eindelijk weer eens tijd gehad om verder te werken aan de baan. Resultaat: het schaduwstation schiet lekker op!  Duim omhoog



Ik ga proberen dit in de vakantie af te krijgen zodat ik met het echte station kan beginnen. Inmiddels loop ik tegen een bijzonder punt aan en dat is dat alle rails uit mijn oude baan inmiddels op gebruikt is. Niet zo gek want het schaduwstation is toch wel fors groter geworden. Meer en langere sporen en dan gast het hard met de flexrails. Gelukkig heb ik nog een partij liggen!

Ook onder de baan is gewerkt: de ringleiding hangt voor een groot deel en is ook al deels aangesloten. Dat had ik vorige week trouwens al gedaan in wat verloren tijd. Fijn puntje van de nieywe ruimte is namelijk dat je er zo in en uitloopt waardoor je in tien minuten toch vaak wat kunt doen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #347 Gepost op: 27 December 2016, 20:30:14 »

Imposant! Hoeveel treinen verwacht je t.z.t. tegelijk op de baan te hebben?
Krijgt het schaduwstation zijn eigen voeding?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #348 Gepost op: 27 December 2016, 20:47:52 »

Hoi,

Die vraag stelde Bram (mijn zoon) me vandaag ook al. Ik kan denk ik zo'n 25 treinen tegelijkertijd kan laten rijden, maar dan is het wel erg vol. Er kunnen in ieder geval 10 treinsamenstellingen in het schaduwstation staan. Ik denk in praktijk dat het er max 15 zullen zijn met wat links en rechts afgesteld materieel.

Het schaduwstation wordt gevoed met een flinke booster, het wordt een beetje trial and error hoeveel voedingen ik nodig ga hebben. Ik denk er met drie uit te kunnen komen, maar dat gaan we nog zien.

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #349 Gepost op: 27 December 2016, 21:28:54 »

Hangt er  vanaf hoeveel er tegelijk rijden en of ze veel stroom trekken. Ik verbaas mij er nog steeds over dat ik nog weg kom met slechts de IB op een 70 VA voeding terwijl er soms 5 treinen tegelijk onderweg zijn.
Geen sound, geen gloeilampjes en bijna geen binnenverlichting, dat dan wel weer...

Net wat Gert zegt: imposant!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #350 Gepost op: 27 December 2016, 21:35:14 »

Heb je al een proef gedaan met de geluiddempende werking van het materiaal onder de rails?
M.a.w.: als je 25 treinen tegelijk laat rijden, kun je dan nog een gesprek voeren met iemand anders?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #351 Gepost op: 27 December 2016, 21:49:48 »

Het valt nog mee, maar het wordt wel een klankkast denk ik als de bovenplaat er op ligt. Wellicht dat ik die ook aan de onderkant voorzie van een geluiddempende folie.

Wat betreft de voeding: liever een booster te veel dan te weinig. Ik begreep dat de bezetmelders gekoppeld moeten zijn met de booster. Dus later er nog eentje bijhangen gaat hem niet worden. Ik heb dus al besloten dat het schaduwstation sowieso een eigen booster krijgt.

En: ik voer liever gesprekken als ik met mijn treinen bezig ben.  Grin

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #352 Gepost op: 27 December 2016, 22:01:23 »

Je hoeft de booster nog niet direkt aan te schaffen. Als je bij bezetmelders, rails en bedrading maar de mogelijkheod openhoudt om de boel later te splitsen.
Overigens rijdt bij mij alles op één 3A booster. Wel drie geluidlocs, geen verlichting in de rijtuigen.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #353 Gepost op: 27 December 2016, 22:05:07 »

En: ik voer liever gesprekken als ik met mijn treinen bezig ben.  Grin

Zoals je misschien weet sta ik tegenwoordig regelmatig met een stand op de beurs in Houten.
Ik kan je vertellen dat we af en toe bezoekers langs zien schuifelen die gesprekken met zichzelf houden...    Shocked

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #354 Gepost op: 27 December 2016, 22:40:35 »

Je hoeft de booster nog niet direkt aan te schaffen. Als je bij bezetmelders, rails en bedrading maar de mogelijkheod openhoudt om de boel later te splitsen.
Overigens rijdt bij mij alles op één 3A booster. Wel drie geluidlocs, geen verlichting in de rijtuigen.

Huub

Ok, dat wist ik niet, maar klinkt logisch. Ik heb inmiddels overal binnenverlichting inzitten, of het komt er nog in. Ik ga eens zien hoe ver ik kom...

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #355 Gepost op: 28 December 2016, 14:35:21 »

Bij mijn baan zijn de booster en centrale (bij mij de intellibox) centraal bij de baan geplaatst. Daarvandaan gaan een ringleiding van de booster en een ringleiding van de centrale zowel linksom als rechtsom. Linksom voedt het benedengedeelte, rechtsom een bovengedeelte. Nu zitten links en rechtsom nog gewoon aan elkaar geknoopt, maar ik kan dat vrij eenvoudig splitsen en links en rechts elk door een aparte booster gaan voeden. Op de overgang zijn zelfs alvast de rails netjes dubbel geïsoleerd. Al bedacht ik me achteraf  dat dat dat bij de door mij gebruikte IB overbodig is.

De ringleiding van de centrale doet alleen iets met wissel- en seindecoders, dus daar is een extra booster niet aan de orde, maar het kan eventueel wel. Bij de booster overweeg ik het wel, maar ik heb al en paar jaar in de planning staan om eerst eens te meten hoeveel er nu werkelijk verbruikt wordt. Dat dat al zo lang op de todo list staat, geeft wel aan dat ik tot nog toe nog geen probleem heb gehad met de energievoorziening.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #356 Gepost op: 28 December 2016, 23:54:10 »

Dat laatste speelt hier ook, maar hoe meet je dat?
Ik denk er al die tijd aan om te gaan meten hoveel stroom er de IB in gaat want meten aan de digitale kant gaat me boven de pet eerlijk gezegd...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #357 Gepost op: 22 April 2017, 17:30:38 »

Dit jaar nog niets gepost in mijn draadje zie ik... hoog tijd dus!

Ik laat jullie alleen nog even in spanning want ik ga volgende week hopelijk weer stappen maken en heb ook de afgelopen tijd niet stil gezeten. Dan valt er echt weer wat te tonen. Helaas met veel andere zaken bezig geweest dan met de treinen, dus loop wel wat achter met mijn planning.

Goed, een triggertje: 25% korting bij de Praxis:



Binnenkort meer!
Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #358 Gepost op: 22 April 2017, 17:57:25 »

Laat me eens raden: het is ook in jouw kelder, pardon souterrain, nogal koud voor de tijd van het jaar en dus heb je een houtkachel geïnstalleerd?    Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #359 Gepost op: 22 April 2017, 18:39:16 »

Ja, en daar kieper ik voor €100,- nieuw hout in....
Gelogd
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 68   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: