Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 68   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 477456 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #555 Gepost op: 18 Maart 2020, 10:43:14 »

Hoi Niels,
Heb je topic gelezen en goed bekeken.
Een giga werk maar wel heel mooi gebouwd tot zo ver.
Ga je draadje volgen.  Duim omhoog

Mvg, Henk-Jan.
Gelogd

niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #556 Gepost op: 3 April 2020, 19:50:28 »

Dank Henk-Jan, en leuk dat je mijn draadje volgt.  Duim omhoog

De laatste tijd helaas weinig tijd gehad voor de baan. De corona perikelen zorgen voor hectiek van ‘s ochtends tot ‘s avonds laat....

Wel heb ik op M****plaats een viertal ertswagonnen weten scoren waardoor deze stam een beetje lengte begint te krijgen.



Goed, de ertstrein staat de verkeerde kant opgesteld want het is vrij zinloos om de erts terug te brengen richting Ruhrgebied...  Grin

Dit weekend ga ik toch echt beginnen met de afbouw van de bovenbaan. De planken krijgen een constructie zodat ik ze modulair kan gaan opbouwen. Lees: ze kunnen lekker mee naar buiten.  Dan kan de rails definitief worden gelegd en aangesloten. Eindelijk.

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #557 Gepost op: 3 April 2020, 21:36:47 »

Gezien de vullingsgraad zal in deze wagens geen erts zitten, maar qua richting lijkt het me wel te kloppen. De erts ging zover ik weet richting Duitsland.
« Laatste verandering: 4 April 2020, 09:03:07 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #558 Gepost op: 3 April 2020, 21:55:36 »

Absoluut...daar staan/stonden de hoogovens, er is maar zeer weinig ijzererts in Duitsland zelf te vinden.
Gelogd

Ik zie sterren!
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #559 Gepost op: 4 April 2020, 08:51:42 »

Wat dom van me. Inderdaad, natuurlijk er is daar natuurlijk heel wat staalindustrie.  Undecided

Toch staat het me bij dat ik vroeger regelmatig deze treinen voorbij zag komen uit Duitsland en die leken ook gevuld. Althans de loc ervoor had er moeite mee om het zaakje mee te sleuren. Ik heb toen als kind begrepen dat er ijzermijnen waren (die blijken er ook te zijn in het Sauerland) en heb dat voor waar aangenomen de afgelopen veertig jaar... 
Werd er dan ook steenkool of bruinkool vervoerd in deze treinen?

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #560 Gepost op: 4 April 2020, 09:08:42 »

Er kwam in ieder geval kolen uit Duitsland, er zijn op youtube nog wel filmpjes te vinden van NS-wagens die achter een stoomloc richting Nederlandse grens gingen. Overigens is steenkool weer zo'n product dat in beide richtingen vervoerd kan worden, omdat de ene steenkool de andere niet is.
Zo heb ik mij laten vertellen dat de steenkool die in Borssele de kolencentrale in ging, bijvoorbeeld niet bruikbaar was als subsidie in natura voor de SGB.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #561 Gepost op: 4 April 2020, 09:33:45 »

dat er ijzermijnen waren (die blijken er ook te zijn in het Sauerland)

En nog wel op andere plaatsen, maar nooit zulke grote hoeveelheden dat de export zich loonde - en zeker in recente jaren is de productie enorm afgenomen: volgens >Wikipedia< in 1970 nog bijna 6 miljoen ton, in 1980 2 miljoen, en in 2016 een half miljoen (overigens: zie Frankrijk voor een nog veel spectaculairdere terugloop).

Kolen is inderdaad een heel ander verhaal.
Gelogd

Ik zie sterren!
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #562 Gepost op: 11 April 2020, 19:48:59 »

Weer wat geleerd over de zware erts en kolentreinen.  Duim omhoog

Afgelopen week eens wat zitten pielen met de VL.

Hier was ik niet zo blij mee:


Maar eens voor een andere aanpak gekozen. Tussenstukjes eruit, plexiglas er in:


[/url]et/user/7272/B02FC167-4DA2-4254-AB3B-FD9EFA1BF9F2_1586630528.jpeg][/url]

En dan de tussenstukjes rechtstreeks op de 1,5 mm plotten en er op plakken:



Ook vanmiddag eens lekker buiten aan de baan gewerkt. Zoals aangekondigd krijgen de platen een eigen frame zodat ze los in de baan komen te liggen. Deze kan ik dan er afhalen waardoor ik beter bij de electra kan. Vorige week begonnen, vandaag de eerste twee afgerond:



En verdorie, het past nog ook!

Morgen verder!

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #563 Gepost op: 12 April 2020, 08:55:00 »

Altijd mooi als iets past zoals bedacht.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #564 Gepost op: 1 Juni 2020, 18:45:36 »

Ola,

Normaal doe ik nooit zo veel aan mijn baan in de zomermaanden, maar met dat thuiswerken zoek ik toch wat afleiding. Dus de laatste tijd wat geprutst aan de VL.

Allereerst de onderrand, daar was ik nog steeds niet blij mee:



De hele rand is er daarom afgesloopt en heb ik er een nieuwe opzet voor gemaakt:


Deze zijn nu allemaal op maat gemaakt maar ik bedacht me dat het slimmer was om van biven naar onder te werken. Ze worden dus nu als laatste geplaatst. Vanmiddag in de tuin eens gewerkt aan de dakoobouw. Nu dit klaar is zie je de vorm van het inmens grote gebouw goed terug:





Deze week even naar de paatselijke modelbouwboer om wat profielen te halen voor de dakopbouw en dan kan het worden gespoten.

Ook is de laatste tijd aan de baan zelf gewerkt, de eerste raills van het station liggen nu definitief op hun plek. Het wordt nog wat...

Grtz,
Niels


Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #565 Gepost op: 1 Juni 2020, 21:08:42 »

Allemachtig wat een gebouwen.
Gelukkig heb je ook geen klein station gekozen om na te bouwen Grin
Wordt wel bere imposant zo.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #566 Gepost op: 2 Juni 2020, 10:51:47 »

Kijk, nu gaat het een beetje vorm krijgen Duim omhoog Het verbaast mensen hoe enorm gebouwen in 1/87 blijken te zijn als je ze echt op schaal gaat bouwen, dan vallen de FallerVollmerPola creaties vaak erg in het niet.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #567 Gepost op: 23 Juni 2020, 14:31:21 »

Ik moest vandaag in Arnhem zijn, was in de buurt van het station en heb even een klein ommetje gemaakt:















mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #568 Gepost op: 23 Juni 2020, 15:30:08 »

Inderdaad een flink object Gert, maar de foto's tonen aan dat je goed onderweg bent qua bouw Duim omhoog
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #569 Gepost op: 23 Juni 2020, 15:39:29 »

Dank voor de foto's Gert! Ik zie weer wat hoeken waar ik een beetje aan het gokken was. Dat jaarbord is ook leuk, dat was me nog nooit opgevallen.hangt dat naast de ingang?

Ik ben trouwens nu bezig met de dakopbouw. Normaal besteed ik daar wat minder tijd aan, maar dat is eigenlijk niet slim. het dak valt toch het meest op omdat je er tegenaan kijkt. Ook hier zitten weer behoorlijk wat details die ik probeer over te nemen. Binnenkort weer eens wat foto's van de svz!

Grt,
Niels
Gelogd
Pagina's: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 68   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: