Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 68   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 481285 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #585 Gepost op: 29 November 2020, 17:51:19 »

Dank voor je reactie Daan! Ik geloof dat ik het (een beethe) begrijp. Mooi dit forum, ik zat er wel een beetje mee wat ik moest doen. Meerdere opties zijn er nu, dat is fijn!

Grtz,

Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #586 Gepost op: 27 December 2020, 20:29:52 »

Ola,

De Kerstboom staat en dat betekent dat er tijd is om wat te bouwen  Duim omhoog.

1. De tweede module
Die is bijna geheel aangesloten. Nog wat an het ruzieën met wat wisselmotoren maar daar zit inmiddels ook schot in. Later hierover meer.



2. Het Stationsplein
Met de bekende blauwe platen zijn de contouren voor het plein uitgezet waardoor ik meer gevoel bij de ruimte heb gekregen. Ik ben nu bezig met het aanleggen van het FCS systeem zodat ook de bestrating gelegd kan worden.



3. Het stationsgebouw
Het lag al een tijdje stil, maar dit project maar weer eens opgepakt. Flink wat liggen priegelen met SMD ledjes zodat het er ook in de avonduren leuk uit ziet en gewerkt aan de verdere afwerking. Het leuke is dat het gebouw nu ook op de definitieve plek kan blijven staan waardoor het er steeds een beetje beter uit komt te zien.



En dan het vergelijk met oude echie:



Nog best wel wat te doen, maar het begint er op te lijken.  Duim omhoog

Grtz,
Niels
« Laatste verandering: 27 December 2020, 21:20:51 door niels b » Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #587 Gepost op: 27 December 2020, 20:32:16 »

De Kerstboom staat

Het is 27 december... zou tijd worden dat-ie staat Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #588 Gepost op: 27 December 2020, 20:38:55 »

Mooi dat het vorm begint te krijgen Niels!

Volgens mij had je eerste foto eigenlijk een andere moeten zijn, klopt dat? Ik zie nu twee keer een foto van de oude stationsomgeving in 1:1, op de eerste en de laatste foto.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #589 Gepost op: 27 December 2020, 21:22:34 »

Citaat van: Wesley link=topic=1945.msg67359#msg67359 date=1609093936
[/quote

Het is 27 december... zou tijd worden dat-ie staat Grin.

De Kerstboom opzetten is bij ons een heel proces Wesley....

Volgens mij had je eerste foto eigenlijk een andere moeten zijn, klopt dat? Ik zie nu twee keer een foto van de oude stationsomgeving in 1:1, op de eerste en de laatste foto.

Aangepast!  Duim omhoog
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #590 Gepost op: 1 Januari 2021, 22:21:14 »

Beste mensen,

Allereerst natuurlijk allemaal de beste wensen voor 2021. Veel negatieve geluiden gehoord over 2020, maar er was zeker één voordeel: eindelijk wat tijd gevonden om wat structureler aan mijn baan te werken.  Duim omhoog

Even een kleine update:

Van Daan Neijenhuis kreeg ik onlangs twee printjes toegestuurd teneinde mijn oudere wisselaandrijvingen te kunnen aansturen met de wisseldecoders:





Twee verschillende printjes met uiteindelijk de zelfde werking. Nu heb ik helemaal geen verstand van elektronica maar het is me zowaar gelukt om de tweede versie werkend te krijgen:


Eenmaal aangesloten op de modelbaan hoor je de zachte klik van de relais en weet je dat het werkt. Ik ben er blij mee.  Duim omhoog

De andere print is nog niet helemaal af. Waarom niet? Tja, laten we zeggen dat ik inmiddels het verschil tussen radiaal en axiaal ken en dat vermogen ook een item is bij weerstanden.... Kortom, ik moet nog even wat componenten opnieuw bestellen. Daan heeft inmiddels een handleiding geschreven met een productlijst met de codes voor C en R. Wel zo handig.  Duim omhoog

De afgelopen dagen weer met van alles en nog wat bezig geweest, ook weer met het leggen van rails. Trouwe lezers weten dat ik al een jaar of drie de jaardoelstelling rondrijden heb en die maar steeds niet haal. Ook afgelopen jaar weer niet.  Cool

Maar ik kom nu toch wel een eind in de buurt dus je kunt raden wat de doelstelling voor dit jaar is...



Ik nader het einde van de perrons, dus heb deze vandaag ook aan de andere zijde op maat gemaakt. Ik kan nu langzaam deze perrons gaan aankleden. Al heel wat kleine freubels voor gemaakt, die kunnen nu een plekje gaan krijgen:



Vandaag maar eens een van mijn favoriete samenstellingen op de baan gezet, de IJssellijn vanuit Roosendaal richting Zwolle met een bak Plan E en W achter de 1145:





Morgen ga ik verder werken aan de wisselstraat aan de westzijde en ga ik een start maken met de frieslijst (effe timmeren in plaats van solderen  Grin)

Grtz,
Niels

 
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #591 Gepost op: 1 Januari 2021, 22:33:06 »

Mooie vorderingen Niels! Ooit zal het lukken....dat rondrijden  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #592 Gepost op: 1 Januari 2021, 22:38:00 »

Wat een heerlijk gezicht zo, met die lange realistische lengtes langs het perron! Duim omhoog
Ik weet niet hoeveel waarde je eraan hecht, maar die Plan E Post icm een 1100 met botsneus komt mij wat vreemd over. In die tijd (>1978) werd de post toch uitsluitend door mP's vervoerd?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8452


WWW
« Antwoord #593 Gepost op: 1 Januari 2021, 23:05:20 »

Rondrijden is zooo 2018.....

Wat je nu in elk geval al hebt bereikt, is dat het herkenbaar is als Arnhem. Stationsplein, de ingang aan de Sonsbeekzijde in wording...
Echt hartstikke leuk om in dit stadium al zo duidelijk te zien waar je mee bezig bent.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #594 Gepost op: 24 Januari 2021, 12:22:30 »

Beste mensen,

Dank voor jullie reacties!  Duim omhoog

Wat een heerlijk gezicht zo, met die lange realistische lengtes langs het perron! Duim omhoog
Ik weet niet hoeveel waarde je eraan hecht, maar die Plan E Post icm een 1100 met botsneus komt mij wat vreemd over. In die tijd (>1978) werd de post toch uitsluitend door mP's vervoerd?

Dat had ik niet in de gaten, vond het een mooi rijtuig en daarom aangeschaft, maar het past beter bij een blauwe 1100 dus? Hm, dan gaat die postwagon er uit, want die stam plan E moet met die 1100 op de Ijssellijn....

Hier weer een kleine bouwupdate. Ik was het rails leggen even zat en ook de frieslijst wilde nog even niet lukken. In die zin, da ik alles nog niet helemaal goed uitgedacht had. Dat laat ik dus even liggen tot ik wel weet hoe ik het precies ga doen.

Tijd om maar eens wat andere projecten door te pakken, zoals het stationsgebouw. Ik realiseerde me dat dit gebouw al acht jaar in wording is. Nu heeft het nieuwe stationsgebouw van Arnhem er ook ongeveer zo lang over gedaan om er uiteindelijk te komen te staan, dus er is weer een mooie parallel....

Goed, maar eerst eens even gaan zitten om te zien wat er allemaal nog moet gebeuren.

De toren


Die was gesneuveld bij de verhuizing maar via een collega modelspoorder had ik een nieuw exemplaar<gekregen in 3D print (zie ook bericht #571):


De klokken heb ik overigens ook, maar die plaats ik pas later als alles netjes in de goede kleur staat.

Nu nog iets bedenken hoe die verlichte logo's er in kan maken. Het idee is dat ik in de top een soort bakje maak. Een plaatje styreen sluit de toren af naar onderen waar ik aluminiumfolie op heb geplakt. Aan de bovenzijde van de toren, net onder de spits zit vervolgens een plaatje met een SMD ledje:

Het 'bakje:


En de SMD:


De lichtbakjes zelf zijn van perspex dat ik heb geschuurd. Door het te schuren hoop ik een betere lichtverstrooiing te krijgen.

Dit zijn van die klusjes die me altijd enorm ophouden. Gisteren dacht ik dat ik klaar was, breekt er een lakdraadje van de SMD led...  Angry

De fietsenstalling
Hoewel het stationsgebouw in het echt veel te klein was, is het in model toch al een flink gebouw aan het worden. En dan te bedenken dat wat ik heb gebouwd qua oppervlakte pas ongeveer de helft is. Achter het stationsgebouw zat immers een flinke fietsenstalling die ook in model natuurlijk moet terugkomen. Vanuit de trein keek je er vroeger zo op uit:

Dit is een foto vlak voor de afbraak begon, je kunt de nieuwe kantoren op de achtergrond zien


Een wat oudere foto, ik wet niet van wie of wanneer:



Op deze luchtfoto van het Gelders Archief kun je goed zien hoe groot het oppervlakte was:



Dat moet er in model dus ook bijkomen. Afgelopen weekeinden de grove contouren maar eens uitgezet;



De schoorsteen beplakt met Slaters en het gebouw op de juiste plek:


De schoorsteen staat nu nog op het dak omdat het gat nu te klein is, dat pas ik natuurlijk nog aan.

Als je goed kijkt zie je aan de achterzijde dat de fietsenstalling naar achteren niet gelijk loopt met de grondplaat en uitsteekt. Dat is de bedoeling, dit deel schuift zo over de plaat van het stationsemplacement waardoor het plein naadloos op het emplacement aansluit, conform de voorbije werkelijkheid. Hiermee ontstaat direct meer zicht op waar de andere gebouwen moeten komen te staan. Hoewel ik steeds meer bij de werkelijkheid probeer te blijven zal dat hier nog wel improviseren worden.

Zuidgevel
Daar zitten nu eindelijk de verlichtingsledjes op de goede plek. Deze gevel ga ik de komende tijd verder afwerken en zorgen dat die vast komt te zitten aan de oostelijke vleugel.De oostelijke vleugel zit overigens nu vast aan het hoofdgebouw.



Westgevel
Hier zijn de eerste twee geveldelen geplaatst. Deze lagen al een hele tijd klaar, maar kunnen nu eindelijk definitief geplaatst worden. Het leek simpel, maar de bogen zijn echt vreselijk om precies passend te krijgen. En dat is dus nog steeds niet helemaal gelukt. Grin
Ook moet het stationsgebouw nog een paar millimeter getild worden om de juiste hoogte te krijgen.



Nu ik de foto zie, ga ik het toch weer aanpassen want het valt wel op dat de hoogtes niet gelijk zijn....

De stratenmaker
Ik heb al een poosje een snijplotter waarmee ik ook styreen kan graveren. In de Kerstvakantie heeft deze overuren gedraaid op visgraatwegen en trottoirs. De eerste meters zijn gelegd. Even als test bij de VAD restauratie. Dit bevalt waardoor ik de stoep ook bij het stationsgebouw kan gaan leggen.



Archief
Tot slot, ik heb behoorlijk wat tijd gestoken in het opschonen van mijn archief. Ik heb in de loop der jaren duizenden foto's, tekeningen en overzichten verzameld verdeeld over twee computers, een iPad en een telefoon. na het aanmaken van een Onedrive ben ik van alle devices gaan combineren. Wat een k** werk.... Maar zo kwam ik er achter dat ik van verschillende gebouwen stiekem meer gegevens had dan ik dacht. Nu nog de discipline opbrengen om alles netjes te blijven plaatsen en de laatste 1000 foto's op de juiste plek zetten...


Goed tot zover, tot de volgende update!

Groet,
Niels

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #595 Gepost op: 24 Januari 2021, 13:21:33 »

Het is en blijft een enorm ambitieus plan, maar je bent heel goed op weg!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #596 Gepost op: 24 Januari 2021, 17:47:35 »

Ik ken die situatie nog wel, van een jaar op 20 geleden.
Inderdaad een dapper plan, maar het gaat natuurlijk ook om de lol en de droom. Tot nu toe ben je lekker op weg Niels! Duim omhoog
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #597 Gepost op: 24 Januari 2021, 18:23:00 »

Gaaf hoor! Welke snijplotter heb je? Ik heb sinds vorige week een Silhouette Cameo 4. Benieuwd wat ik er mee kan doen. Van de week eens wat testen.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #598 Gepost op: 24 Januari 2021, 18:40:15 »

Thnx! Afkomen gaat het waarschijnlijk nooit. Maar laten we eerlijk zijn: wat is de lol van een modelbaan die af is...
Aan de andere kant, toen ik een jaar of 10 geleden besloot dat ik Arnhem wel leuk vond als thema kon ik nooit vermoeden dat ik zo'n mooie ruimte ter beschikking kreeg. Het is dus een beetje uit de hand gelopen en af en toe vervloek ik me zelf...  Grin

Er is een tijd geweest dat ik er helemaal geen zin meer in had maar dat ligt gelukkig weer achter me. Afgelopen jaar voor mijn doen best wel wat gedaan en nu heb ik een diversiteit aan projectjes liggen waar ik met veel plezier aan werk. Nu dus weer even het stationsgebouw en daarnaast ben ik bezig om mijn Roco Hippels te digitaliseren. Ook zo'n project dat al vijf jaar stil lag omdat ik er niet uitkwam. Dit weekend alles weer eens rustig bekeken en nu weet ik waar het fout gaat: de stroomafname bij de wielen maakt steeds sluiting tegen het chassisblok. Dit weekend maar eens aan het prutsen geslagen voor een nieuwe stroomafname.

Ik heb de Silhouette Portrait, al weer een wat ouder type. Voordeel van de Cameo is dat deze breder kan plotten. Olaf heeft een mooie handleiding geschreven, daar heb ik veel aan gehad: https://bouwwerkenvanolaf.blogspot.com/search/label/%22Silhouette%20Portrait%20plotter%22.

Inmiddels is het probleempje met de gebroken lakdraad ook opgelost en is er licht in de toren:



Nu nog even de 'betonnen' ornamenten verwijderen achter de lichtbakjes en de lichtbakjes afmaken en dan moet het goed zijn.

Blij mee!

grtz,
Niels
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #599 Gepost op: 25 Januari 2021, 13:58:38 »

Dank voor de link! Ga die eens bestuderen!

Heb je wat close-ups van hetgeen jij gedaan hebt met je plotter? Voeg je ook?
Gelogd
Pagina's: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 68   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: