Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 68   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 477629 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #705 Gepost op: 19 Augustus 2022, 17:02:09 »

Dank heren.  Duim omhoog

Ja, de stap van de Fleischmann naar Roco Line was een kostbare maar juiste stap. Nog geen moment spijt van gehad. Mooie wissels, goede geometrie.  

Ja, de DE II rijdt nu zonder Asb rond, ik moet nog nieuwe zien te scoren(iemand tips?) En zonder asb rijdt ie alle helllingen, zonder slippen naar boven. Nu zijn mijn hellingen rond de 2%, maar blij dat dit lukt.

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #706 Gepost op: 19 Augustus 2022, 17:18:09 »

Staat hij dan niet scheef?

Ik plaats overal Märklin ASB’s onder als er vervangen moet worden, ik zou ff moeten zoeken welk artikelnummer op de DE2 past.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #707 Gepost op: 19 Augustus 2022, 19:13:40 »

Ik weet niet wat de mogelijkheden buiten beeld zijn, maar waarom doe je niet 2x twee sporen? Dan blijf je dichter bij het origineel met de mogelijkheid tot gelijktijdig vertrek richting/aankomst uit Utrecht en Nijmegen. En ook de voor Arnhem zeer typische doorgaande treinen Utrecht - Nijmegen met kopmaken in Arnhem komt dan beter tot uiting.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #708 Gepost op: 20 Augustus 2022, 10:36:17 »

Staat hij dan niet scheef?

Ik plaats overal Märklin ASB’s onder als er vervangen moet worden, ik zou ff moeten zoeken welk artikelnummer op de DE2 past.

Nu je het zegt... Het was me nig niet opgevallen. Als je een nummer hebt, ik hou me aanbevolen.

@Huub: goed punt,  Duim omhoog Aan de andere zijde van de ruimte ligt dubbelspoor, dus ik moet een keer terug naar twee sporen, maar je zet me wel aan het denken....  Door het wegvallen van mijn werkplaats kan ik er nog redelijk makkelijk twee sporen naast leggen . Eens kijken of ik vandaar uit iets kan bedenken om deze sporen snel in het schaduwstation te krijgen.

Leuk, weer even wat te puzzelen...

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #709 Gepost op: 20 Augustus 2022, 18:53:16 »

Het idee van Huub heeft me vandaag lekker bezig gehouden. Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt waarbij ik met vier sporen (twee bundels van twee) richting Oosterbeek kan rijden. Nog niet helemaal optimaal, maar ik laat het even bezinken.



Het vierde spoor is overigens spoor twee, dat heb ik er nog niet naast gelegd. Dat is nog wel het deel dat ik nu nog niet goed genoeg vind..

Dan kan ik mijn paradestrecke aan de andere zijde van de ruimte 20/30 cm van de muur trekken zodat de sporen richting Utrecht daar achter kunnen verdwijnen (achter mijn paradestrecke is een helling van ca 10 cm hoog waarachter andere treinen in de coulissen kunnen verdwijnen). Ik kan er voor kiezen, de makkelijkste optie) om daar een drietal kopsporen neer te leggen waar de treinen kunnen wachten voor ze weer terugrijden. Nadeel is dat dit met getrokken treinen dan niet gaat lukken (althans een geduwde EC heb ik nog nooit gezien).




Een andere optie is om het spoor achter de paradestrecke al te laten zakken en het proberen aan te laten sluiten in het schaduwstation.


Leuke uitdaging maar ik zie wel de meerwaarde van het idee. Nog maar eens een nachtje over slapen...

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #710 Gepost op: 20 Augustus 2022, 18:59:08 »

Het idee van Huub heeft me vandaag lekker bezig gehouden.
Ik hou graag mensen van de straat.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #711 Gepost op: 20 Augustus 2022, 20:06:31 »

De 7152 is ca. ø 14 mm en als ik me niet vergis gebruik ik die o.a. op Roco 1600/1700 modellen.
De 7153 is ca. ø 12 mm en zou de juiste kunnen zijn voor de DE2 (zelf even meten  Wink )
De 7154 is ca. ø 8 mm en weet zo niet waar ik die wel eens op heb toegepast  Grin

Maar voor de volledigheid toch vermeld
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #712 Gepost op: 14 Oktober 2022, 15:37:06 »

Nog maar eens een nachtje over slapen...

Dat werd een halve winterslaap maar inmiddels ben ik er uit hoe ik het ga doen. Al een tijdje overigens, maar ik had nog niet de moed om er aan te beginnen.

Tot vandaag. Enige tijd geleden besloten dat ik wel wat rustiger aan mag gaan doen op mijn werk en vandaag was het dan eindelijk zover: mijn eerste week vier daagse werkweek. Nadat ik vanochtend stiekem toch gewerkt had (iets met loslaten....  :Smiley) ben ik vanmiddag begonnen met het eerste deel van de sporen richting Utrecht. Dat hield in dat het deel dat zichtbaar is op de tweede foto van mijn laatste bericht gedemonteerd moest worden waarna ik daarachter een deel heb toegevoegd. Dit deel zakt na ongeveer 30 cm met een hellingspercentage van 2% naar beneden. Dat houdt in dat ik ca 5 cm hoogte heb overwonnen aan het uiteinde van dit deel. Van daaruit moet het nog een centimeter of tien zakken om vervolgens na een 180 graden bocht weer onder dit gedeelte aan te sluiten op het andere schaduwgedeelte.



Eens kijken of ik dit weekend tijd heb om de rails te plaatsen zodat dit gedeelte weer teruggeplaatst kan worden waarna ik volgende week het volgende stuk kan aanpakken.

Heb ik dan niets gedaan afgelopen weken? Nee, ik ben sinds kort eigenaar van een Weller soldeerstation zodat ik de laatste weken een hele hoop uitgesteld soldeerwerk heb verricht. Dit apparaat had ik tien jaar eerder moeten kopen, wat een genot.



BTW: dank @Jakop voor de nummers, ik ga volgende week vrijdag weer eens naar Hünerbein en ga ik ze halen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #713 Gepost op: 14 Oktober 2022, 15:51:07 »

Enige tijd geleden besloten dat ik wel wat rustiger aan mag gaan doen op mijn werk en vandaag was het dan eindelijk zover: mijn eerste week vier daagse werkweek.


Gefeliciteerd!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #714 Gepost op: 14 Oktober 2022, 17:11:34 »

Goed te horen dat je het rustiger aan gaat doen op je werk Duim omhoog
Dat betekent waarschijnlijk dat het in dit draadje drukker wordt, toch? Grin
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #715 Gepost op: 15 Oktober 2022, 09:33:00 »

Dank heren  Duim omhoog

Een van de redenen om vier dagen te gaan werken is inderdaad de hobby. Ik merkte dat ik nergens meer aan toe kwam en dat ik de weekenden nodig had om te herstellen en dat me dat steeds minder goed lukte.

Ik mag nog even, dus tijd voor een betere balans. Ik kijk er naar uit om de vrijdag zelf in te kunnen gaan vullen. En ja, dat betekent ook dat ik meer tijd ga hebben voor onze fijne hobby.

Gisteren was dus de eerste dag en dat was wennen. Wennen om de telefoon niet op te nemen en om mail niet te gaan beantwoorden. Maar ook fijn, eindelijk weer wat aan de baan gewerkt.  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #716 Gepost op: 26 Oktober 2022, 18:46:50 »

Ik heb hem al ‘de bocht van Huub’ genoemd, de sporen naar Utrecht zodat ik met twee paren van twee de westzijde van het station kan bereiken en daardoor een realistischere treinenloop kan creëren.

Het hield echter wel in dat het werk van afgelopen zomer weer teniet werd gedaan. Het werd me te veel passen en meten waardoor ik heb besloten het hele deel te demonteren en opnieuw aan te leggen. Een spontaan door mijn buurman aangereikte cirkelzaag verlichtte mijn werk aanzienlijk waardoor een groot deel van de basis inmiddels weer ligt:



De bocht van Huub ligt helemaal op zijn plek en de Nijmeegse sporen volgen in rap tempo. Ik moet beide hellingen nog iets aanpassen zodat de noodzakelijke 8 cm ontstaat om de sporen ongelijkvloers te laten kruisen. Het stelwerk om de hoogte exact uit te zetten moet overigens nog geplaatst worden.

Ook de aansluiting waar beide sporen bij elkaar komen is gelegd:



Het leggen van de rails is nogal rechttoe rechtaan dus dat zou redelijk snel moeten liggen. Morgen de basis afmaken, schuimplaten er op en dan de rails monteren.

De ombouw was overigens ook meteen een mooie aanleiding om dit deel van de baan smaller uit te voeren dan eerst gepland. Het wordt nu ‘slechts’ 80 cm zodat het niet voorbij de grijze palen komt. Dit om er voor te zorgen dat er nog wat loopruimte overblijft. De verrijdbare tafel waarop het stationsplein komt zo aan de andere zijde te staan waardoor er een loopruimte van slechts 50 cm overbleef, dat vond ik te krap en heb ik nu kunnen uitbreiden naar 65 cm. Ik wil daarnaast ook de tafel van het Stationsplein proberen te verkleinen. Deze meet nu 110 cm, daar moet een tien cm vanaf zodat de loopruimte ca 75 cm wordt. Daar past dan zometeen net een rollator door.

Morgen weer verder!

Grtz,
Niels
« Laatste verandering: 26 Oktober 2022, 19:09:33 door niels b » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #717 Gepost op: 26 Oktober 2022, 18:53:48 »

Daar past dan zometeen net een rollator door.


Aha, het is duidelijk een meerjarenplan.    Cheesy Cheesy Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #718 Gepost op: 26 Oktober 2022, 18:56:34 »

Ik heb hem al ‘de bocht van Huup’ genoemd, de sporen naar Utrecht zodat ik met twee paren van twee de westzijde van het station kan bereiken en daardoor een realistischere treinenloop kan creëren.

Het hield echter wel in dat het werk van afgelopen zomer weer teniet werd gedaan.

Ik voel me bijna schuldig.....  Wink

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #719 Gepost op: 26 Oktober 2022, 19:11:10 »

Dat hoeft nu ook weer niet, maar graag briljante opmerkingen voordat ik laar ben. :Smiley

Sorry voor het p-tje ipv een b-tje... Gelukkig was het bordje nog niet besteld.  Wink

Grtz,
Niels
Gelogd
Pagina's: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 68   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: