Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 68   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 481239 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #765 Gepost op: 27 Januari 2023, 19:11:16 »

Dat je op afstand toch nog wat kan doen ben ik nu proefondervindelijk achter gekomen. Afgelopen week me eens verder verdiept in RocRail en mijn baanplan ingetekend. Ik had van te voren veel foto's gemaakt zodat ik de wissels en dergelijke goed kon intekenen maar twijfel nu over een aantal bezetmeldingen.

De hoofdbaan:


En het schaduwstation:



De koppeling tussen beide delen is inmiddels gelegd, nu verder met het aanmaken en vullen van de treinendatabase.
Leuk klusje om hier eens op te pakken.

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #766 Gepost op: 27 Januari 2023, 20:47:42 »

Hoi Niels,

Je hebt nu op twee tabs gewerkt. Kun je die in Rocrail ook tegelijk laten zien (bijv. twee schermen, tab 1 op het ene, tab 2 op het andere scherm)?

Bij een van mijn eerdere banen had ik namelijk (in Koploper) ook meerdere tabbladen voor verschillende delen van de baan.
Ik ben daar later van afgestapt. Met meerdere bladen kun je weliswaar je sporenplan ruimer opzetten, maar in de praktijk vond ik het veel prettiger in een oogopslag de hele baan te kunnen zien. Ik kijk alleen naar het scherm als er iets niet gaat zoals ik verwacht of als ik wil weten waar een bepaalde trein staat en dan bleken meerdere tabbladen alleen maar lastig.
Ter overweging.

Groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #767 Gepost op: 27 Januari 2023, 21:02:18 »

Hoi,

Goed punt en ja, dat kan. Ik heb het nog niet ingesteld maar blijkbaar kun je de ini bestanden aanpassen. Het een en ander wordt hier uitgelegd: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=gui-multi-nl

Helemaal onder aan de pagina zie je een afbeelding waarin de verschillende tabbladen open staan.

Ik ga het eens uitzoeken de komende dagen. Wel handig inderdaad om dat overzicht te kunnen behouden. Thuis werk ik zo met meerdere schermen. Nog even puzzelen wat daar handig in is.


Gtt.
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #768 Gepost op: 27 Januari 2023, 21:16:53 »

Een kleine tip: beperk het aantal "rail"-delen zoveel mogelijk in Rocview, omdat je anders wellicht in de problemen komt met het maximum aantal raildelen tussen twee blokken. Dat merk je pas doordat de treinen niet geautomatiseerd willen rijden als ik me goed herinner.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #769 Gepost op: 28 Januari 2023, 04:40:10 »

Hoi,

Dank voor je tip. Kun je uitleggen wat er dan fout gaat en wat jouw ervaringen zijn met het maximum aantal raildelen? Heb ik er denk je te veel geplaatst? Ik heb nog zeer weinig ervaring met RocRail maar leer graag!

Grt,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #770 Gepost op: 28 Januari 2023, 08:59:18 »

Het is voor mij alweer even geleden, vandaar het "volgens mij". Ik meen me te herinneren dat treinen dan van het betreffende baanvak geen gebruik willen maken en/of dat je het automatisch genereren van routes niet voor elkaar krijgt (voor dat deel van de baan?). Zoiets was het. Maar wie het (beter) weet: kom er maar in!
Ik meen dat het maximum aantal raildelen tussen twee blokken 100 (105?) stuks is. Daar zit je al snel aan, iig sneller dan ik dacht.
Bekijk ook de filmpjes van Albert G. op Youtube over Rocrail. Die zijn echt een aanrader.
« Laatste verandering: 28 Januari 2023, 09:00:53 door 1200blauw » Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #771 Gepost op: 28 Januari 2023, 18:04:56 »

Dank voor je reactie. Ik ga eens tellen  Grin

De filmpjes van Albert zijn me bekend, ik heb er al een aantal bekeken.  Duim omhoog
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #772 Gepost op: 29 Januari 2023, 18:02:59 »

Vergeet de moeilijke aanpassingen in de .ini file, er is gewoon een instelling in RocView onder de RocView eigenschappen waardoor je alle spoorvensters kunt tonen:



Nu even gedockt, maar ook als los venster op een tweede beeldscherm te plaatsen. Ontdekt dankzij een filmpje van Albert  Duim omhoog

Ik merk dat ik steeds enthousiaster wordt over het pakket. Er is echt veel mogelijk en persoonlijk vind ik het wat gebruiksvriendelijker dan Koploper.

Grtz,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #773 Gepost op: 29 Januari 2023, 18:53:56 »

Goed bezig! Duim omhoog
Vriendelijker dan Koploper is het beslist. Wat dat betreft staat het dichter bij iTrain. Na een moeilijke aanloop zie ik ook de potentie wel (ook de beperkingen). Voor mij is het voldoende om me mee te kunnen redden èn om niet op iTrain over te stappen.
« Laatste verandering: 29 Januari 2023, 18:55:33 door 1200blauw » Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #774 Gepost op: 29 Januari 2023, 19:13:58 »

Ik heb nooit gesnapt wat er gebruiksvriendelijk is aan iTrain, want ik kom er met geen mogelijkheid doorheen, terwijl ik met Koploper zo'n beetje kan lezen en schrijven. Heel persoonlijk dus of iets vriendelijk is of niet.

Maar ik ben wel benieuwd naar RocRail, dus ga Niels lekker volgen in zijn zoektocht naar de mogelijkheden van dat programma.  Smiley
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #775 Gepost op: 29 Januari 2023, 22:29:45 »

Wat betreft die vriendelijkheid en het persoonlijke daarvan kan ik het alleen maar met je eens zijn. Dat is wat je gewend bent ongetwijfeld. Voor mij voelde iTrain heel natuurlijk aan, tot het moment dat er betaald moest gaan worden en ik de prijs zag. Toen was het gedaan met de natuurlijkheid en ben ik me gaan verdiepen in Rocrail. Ik ben ook benieuwd wat Niels ontdekt. Zo ver ben ik er ook nog niet mee, dus grote kans dat hij iets ontdekt dat ik ook nog niet weet.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #776 Gepost op: 30 Januari 2023, 17:32:34 »

http://www.paulspage.nl/

Wellicht ook nog nuttig, staan wat handleidingen op voor gebruik van specifieke Rocrail dingen.
Gelogd

mvg,
 Sander
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #777 Gepost op: 5 Maart 2023, 21:54:40 »

Hoi,

Kom je thuis, wil je het overzeese geknutsel ook eens testen. Helaas ziet RocRail de centrale niet terwijl Koploper dat wel doet. Blijkbaar de drivers nooit geïnstalleerd. Geen punt, gedownload van de site.

Omdat mijn pc een oud beestje is draait die nog op XP (Niet zo erg want dat ding had toch niet aan het internet). Wat wel een probleem is dat ik een opstartdiskette moet maken. En laat ik die nou net niet meer hebben. En wat blijkt, zelfs mijn schoonvader heeft ze weggeknikkerd. Dat beloofd weinig goeds om er nog een te vinden. Want als hij ze al heeft weggedaan....

Na wen week iedereen de kop gek gevraagd te hebben is het me toch gelukt. Een collega vond er nog twee met zijn oude belastingsaangifte er op. Volgende week maar eens kijken of ik er verder mee kom...

Ondertussen zat ik wel even in een bouwdipje. Hoe nu verder? Vandaag de knoop doorgehakt en besloten om eerst alles elektrisch aan te sluiten met als doel stappen te kunnen maken naar automatisch rijden. En daar moet stiekem nog best wat voor gebeuren... Ik ga er maar geen prognose bij zetten wanneer ik klaar wil zijn.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #778 Gepost op: 5 Maart 2023, 22:01:59 »

Ondertussen ook nog wat mooie raadplaten geschoten in het geheimzinnige land dat ja ná New York hebt bezocht?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #779 Gepost op: 5 Maart 2023, 22:12:41 »

Zeker, maar eerst dat stuk roestige rails van je eens zien op te lossen....
Gelogd
Pagina's: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 68   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: