Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 52 53 [54] 55 56 ... 75   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 561142 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1598


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #795 Gepost op: 12 Mei 2023, 18:21:22 »

En zojuist al een mailtje terug van Uhlenbrock dat de IB al weer op weg naar huis is.  Duim omhoog

Netjes hoor, dinsdag aangekomen en op vrijdag al weer gerepareerd en retour.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #796 Gepost op: 13 Mei 2023, 00:24:51 »

Dat is inderdaad een snelle service  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1598


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #797 Gepost op: 16 Mei 2023, 19:35:46 »

Blij met de snelle service, minder blij met het feit dat het probleem niet is opgelost.

En dan begin ik het even niet meer te weten: die ik iets fout, is het niet goed gerepareerd? Heb ik hem weer stuk gemaakt? Maar hoe dan....

Nu ja, Uhlenbrock maar eens een mailtje gestuurd om ge zien wat slim is. Wel balen want ik was net lekker bezig.

Diepe zucht en ff geen zin meer om verder te gaan. Balen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17392


315*


« Antwoord #798 Gepost op: 16 Mei 2023, 21:58:49 »

Misschien kan er iemand (op afstand) meekijken? Ik heb zelf geen kaas gegeten van Uhlenbrock-centrales, maar diverse burgemeesters hier hebben dat wel.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 54


« Antwoord #799 Gepost op: 17 Mei 2023, 07:52:39 »

Hoi,

Maak eens een (grote) foto van je Ib , booster, transfo etc.?
Aansluitingen achterzijde.

Dave
Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1690


HCC!m-IG


« Antwoord #800 Gepost op: 17 Mei 2023, 08:30:36 »

Welke S88 modules heb je liggen en welk type bekabeling gebruik je? Ik zag wel iets aan printplaten op wat foto’s maar op de iPhony is het lastig scrollen.
Redelijk wat ervaring met de IB bedrading en vooral wat er fout kan gaan met verkeerde aansluitingen.  Cool
Gelogd

NI
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1598


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #801 Gepost op: 17 Mei 2023, 20:24:49 »

Dank voor de reacties heren!  Duim omhoog

Ik zal morgen wat foto’s maken. Ik ben een leek op het gebied van elektra dus waardeer tips enorm.

Inmiddels ook al een zeer vriendelijke en uitgebreide reactie van Uhlenbrock terug en zelfs uitgenodigd om bij ze langs te komen als ik er niet uit kom.  Duim omhoog

Ik ben gisteren nog wat aan het testen en kwam er achter dat de het waarschijnlijk niet aan de IB ligt omdat er toch opeens een bezetmelding werd doorgegeven. Alleen niet heel stabiel.

Het vreemde is dat ik verder niets veranderd heb dus wellicht heb ik de bezetmelder zelf beschadigd?  Huh? Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dat kan testen of repareren...


Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1598


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #802 Gepost op: 18 Mei 2023, 11:00:57 »

Hoi allen,

Met alvast dank voor het meedenken hierbij een reconstructie van wat er gebeurd is en wat ik allemaal al geprobeerd heb:

Wat is er gebeurd?
Ik ben in de meivakantie begonnen met het aansluiten van de bezetmelders in het schaduwstation. Uiteindelijk had ik twee BMD16-SD van Huib Maaskant aangesloten en dat werkte perfect. Bezette secties werden netjes doorgegeven, op de S88 stand van de IB werden de juiste bolletjes ingekleurd. Toen ik de derde bezetmelder aankoppelde deed ik iets fout: ik prikte de netwerkstekker van de BMD16-SD door naar een BMD16N-SD. De aansluitingen van de RJ45 is blijkbaar niet gelijk waardoor ik een adapter had moeten gebruiken. Einde S88 bus van de IB.

Ik heb de IB opgestuurd naar Uhlenbrock en die was binnen twee weken al weer terug. Na het aansluiten van enkel de BMD16-SD via een S88 kabel geeft de IB nog steeds geen bezetmelding terug.

Wat kan er volgens mij mis zijn?
Nu kunnen er naar mijn beste analyse vier dingen aan de hand zijn:

1. De S88 uitgang van de IB is nog/weer stuk
2. De gebruikte S88 kabel is stuk
3. De BMD16-SD is overleden
4. Er gaat ergens iets fout tussen de BMD16-SD en de aansluitingen op de rails

Niet alle opties zijn even waarschijnlijk, maar ik sluit graag dingen uit.

Als ik een optie vergeet hoor ik dat graag.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd?

Te beginnen met het uitsluiten van optie 3 en 4 heb ik een BMD16N-SD die ik eerder al had aangesloten en dus werkte, maar niet was aangesloten toen de IB stuk ging, direct aangesloten op de S88 uitgang van de IB en door middel van het maken van fictieve bezetmelding (de gemeenschappelijke draad doorverbinden met de uitgangen naar de bezetmelders). Geen resultaat, de IB detecteert geen bezetmelding. Geprobeerd me diverse netwerkkabels maar ook met de S88 kabel.

Hetzelfde geprobeerd bij de BMD16-SD zonder resultaat.

Daarnaast branden alle LED's van de diverse bezetmelders nog vrolijk.
Wat me wel opviel is dat de IB soms in plaats van het vullen van de ovaaltjes vierkante blokjes weergeeft. Ik heb geen idee wat dat betekent...

De S88 kabel heb ik goed bekeken, die lijkt onbeschadigd. En door het aansluiten van de S88N met het
printje dat Huib heeft ontwikkeld (https://floodland.nl/aim/info_s88_kabels_1.htm) acht ik de kans klein dat het hier aan ligt.


Goed dan wat foto's:

Hier de aansluiting met de S88 kabel:


Test met de BMD16N-SD:



En de achterzijde:



Ik hoor graag jullie ideeën en gedachten. Ik weet het even niet meer...

Grt,
Niels
Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1690


HCC!m-IG


« Antwoord #803 Gepost op: 19 Mei 2023, 06:26:12 »

Hoi Niels,

Als de IntelliBox in 'Keyboard Mode' (wisselbediening) staat dan heb je vierkante blokjes op het display.
In 'S88 Monitor Mode' heb je open en dichte bolletjes op het display.

De BMD16-SD (Zonder 'N') was niet compatible met de s88N standaard; de pinout op de RJ45 connector is totaal anders. Alleen de 6-polige S88 connector kun je daarvan gebruiken in combinatie met andere S88 apparaten.

Electronen zijn verders kleurenblind, maar aderkleuren van kabels en de eventuele combinatie van signalen op de getwiste aderparen van een netwerkkabel zijn wel weer van belang om één en ander goed aan te sluiten.

Jouw 1e foto met de 6-polige kabel heeft de witte draad op pin 6 (+5V), dan zou dat op de BMD16 of BMD16N ook zo moeten zijn.
Eigenlijk hoort die kabel dan andersom te worden aangesloten. De kleurcombo is volgens DIN47100 en dan is pin 1 wit (Wit-Bruin-Groen-Geel-Grijs-Roze). Kabel in z'n geheel omdraaien (deze connectoren moeten altijd naar beneden wijzen, dus wisselen tussen S88 module en IntelliBox) en dan zit de witte draad (pin 1, Data) links op de IntelliBox.

Bij het gebruik van netwerkkabels moeten de kabels 1:1 bedraad zijn. Er bestaan echter ook 'cross-cables' waarbij twee aderparen van plek wisselen. Leuk voor computer-netwerken en netwerkkaarten die niet automatisch kunnen omschakelen (MUX/DMUX) maar totaal niet bruikbaar voor de s88N toepassing.
Het is soms slecht te zien.
Om de verwarring compleet te maken zijn er ook nog eens twee standaarden voor de aderparen en pinout van een RJ45 kabels (568A en 568B) dus is praten over kleuren en signalen bijna niet te doen.

De meestgebruikte setup van een RJ45 kabel is volgens 568B.
Aangezien er ook nog een richting van de signalen is (Data richting Centrale, CLock-Load-Reset richting S88 apparaten) moet je ook opletten op de in- en uitgangen van de S88 connectoren (zowel 6-poolig alsook RJ45). Gelukkig staan op de meeste producten pijlen voor de richting en dat gaat zo te zien goed.

Voor het testen van de S88 bus heb je eigenlijk een 'known-good' situatie nodig; een werkende module met de mogelijkheid om een bezetmelding te genereren.
Voor een S88 module met stroomdetectie kun je een 10 kilo-ohm weerstand gebruiken (alles tussen de 4.7k en 10k is bruikbaar). Gemeenschappelijke aansluiting op de bruine draad van de boosteruitgang en de rode draad via de weerstand naar een ingang.

Voor de HCC!m (HCC Modelbaanautomatisering) ben ik één en ander aan het uitwerken voor de S88 bekabeling, ook naar aanleiding van een aansluitprobleem in één van de opstellingen. Zaterdag staan we in Soest (o.a. jaarlijkse ALV), dan ben ik met iets soortgelijks bezig. Mocht je in de buurt zijn...  Wink
Anders 17 Juni tijdens de Modelspoorbeurs in Houten, gecombineerd met HCC Kennisdag.

Groetjes,
Daan

Gelogd

NI
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1598


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #804 Gepost op: 19 Mei 2023, 16:42:37 »

Hoi Daan,

Dank voor je uitgebreide reactie, zeer gewaardeerd.  Duim omhoog

Als de IntelliBox in 'Keyboard Mode' (wisselbediening) staat dan heb je vierkante blokjes op het display.
In 'S88 Monitor Mode' heb je open en dichte bolletjes op het display

Dat is correct, maar ook in de S88 mode krijg ik af en toe vierkante blokjes. Geen idee wat dat betekent.

De BMD16-SD (Zonder 'N') was niet compatible met de s88N standaard; de pinout op de RJ45 connector is totaal anders. Alleen de 6-polige S88 connector kun je daarvan gebruiken in combinatie met andere S88 apparaten.

Dar ben ik proefondervindelijk achter gekomen en dat is helemaal mijn eigen fout. Huib heeft dat op zijn website uitgelegd alleen heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd/niet goed begrepen waardoor de IB op vakantie in Bottrop is geweest.

Jouw 1e foto met de 6-polige kabel heeft de witte draad op pin 6 (+5V), dan zou dat op de BMD16 of BMD16N ook zo moeten zijn.
Eigenlijk hoort die kabel dan andersom te worden aangesloten. De kleurcombo is volgens DIN47100 en dan is pin 1 wit (Wit-Bruin-Groen-Geel-Grijs-Roze). Kabel in z'n geheel omdraaien (deze connectoren moeten altijd naar beneden wijzen, dus wisselen tussen S88 module en IntelliBox) en dan zit de witte draad (pin 1, Data) links op de IntelliBox.

Ik heb hem aangesloten zoals ook op de foto van Huib is te zien, aan beide kanten dus blijkbaar fout. Grin Ik richt me altijd op de LED en die doet het, dus zou het goed moeten zijn.

Bij het gebruik van netwerkkabels moeten de kabels 1:1 bedraad zijn. Er bestaan echter ook 'cross-cables' waarbij twee aderparen van plek wisselen. Leuk voor computer-netwerken en netwerkkaarten die niet automatisch kunnen omschakelen (MUX/DMUX) maar totaal niet bruikbaar voor de s88N toepassing.
Het is soms slecht te zien.
Om de verwarring compleet te maken zijn er ook nog eens twee standaarden voor de aderparen en pinout van een RJ45 kabels (568A en 568B) dus is praten over kleuren en signalen bijna niet te doen.

De meestgebruikte setup van een RJ45 kabel is volgens 568B.
Aangezien er ook nog een richting van de signalen is (Data richting Centrale, CLock-Load-Reset richting S88 apparaten) moet je ook opletten op de in- en uitgangen van de S88 connectoren (zowel 6-poolig alsook RJ45). Gelukkig staan op de meeste producten pijlen voor de richting en dat gaat zo te zien goed.

Voor het testen van de S88 bus heb je eigenlijk een 'known-good' situatie nodig; een werkende module met de mogelijkheid om een bezetmelding te genereren.
Voor een S88 module met stroomdetectie kun je een 10 kilo-ohm weerstand gebruiken (alles tussen de 4.7k en 10k is bruikbaar). Gemeenschappelijke aansluiting op de bruine draad van de boosteruitgang en de rode draad via de weerstand naar een ingang.

Dit is dus echt nieuw voor me en moet ik dus beter op gaan letten. Even voor mijn begrip: als ik beide uiteinden naast elkaar leg moeten de kleuren op dezelfde plek zitten?

Voor het testen van de S88 bus heb je eigenlijk een 'known-good' situatie nodig; een werkende module met de mogelijkheid om een bezetmelding te genereren.
Voor een S88 module met stroomdetectie kun je een 10 kilo-ohm weerstand gebruiken (alles tussen de 4.7k en 10k is bruikbaar). Gemeenschappelijke aansluiting op de bruine draad van de boosteruitgang en de rode draad via de weerstand naar een ingang.

Dit vind ik een beetje eng om te doen omdat ik niet zeker ben hoe je bedoelt. Zojuist weer een wisseldecoder om zeep geholpen omdat ik wat verkeerd aan had gesloten...  Undecided (volgende vraag: hoe weet ik wat daar stuk is en welke componenten moet ik vervangen?  Huh?)


Voor de HCC!m (HCC Modelbaanautomatisering) ben ik één en ander aan het uitwerken voor de S88 bekabeling, ook naar aanleiding van een aansluitprobleem in één van de opstellingen. Zaterdag staan we in Soest (o.a. jaarlijkse ALV), dan ben ik met iets soortgelijks bezig. Mocht je in de buurt zijn...  Wink
Anders 17 Juni tijdens de Modelspoorbeurs in Houten, gecombineerd met HCC Kennisdag.

Morgen gaat me niet lukken, maar 17 juni schrijf ik vast op. Mocht het nog niet gelukt zijn kom ik bij je langs!

Ik ga een afspraak maken met de heren van Uhlenbrock en maak er een dagje Bottrop van binnenkort.

Ik merk dat ik me best heb vergist in het digitaliseren van de baan. Het wordt redelijk eenvoudig voorgespiegeld maar er komt toch veel meer bij kijken dan ik dacht. Hoewel ik best wel handig denk te zijn met aansluiten, solderen, techniek etc. groeit dit boven mijn pet. Daarbij word ik ook steeds onzekerder omdat ik bang ben iets fout te doen. Ik weet niet als ik opnieuw de keuze had of ik over zou gaan op digitaal rijden.

Grtz,
Niels
Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1690


HCC!m-IG


« Antwoord #805 Gepost op: 19 Mei 2023, 17:44:08 »

Hoi Niels,

Net even de IB aangeslingerd met een losse Littfinski S88 eraan. Ingang 2 actief. Ik zie ook een blokje in plaats van een ingekleurd bolletje. Zou mij niets verbazen als dat altijd zo geweest is...


Van de BMD16 staan hier onderaan een tabelletje met RJ45 pinout. Niet compatible met s88N!
Als ik Huibs verhaal zo lees, dan is de RJ45 alleen te gebruiken voor BMD16-SD onderling, en moet je naar de centrale met de 6-polige kabel. Ook die verloopprintjes (6-polig naar RJ45) zijn alleen voor de "N" versie te gebruiken.

Die 6-polige kabel aan beide kanten 'fout' maakt in ieder geval dat de signalen 1:1 doorkomen, dus vandaar dat je power-LED gaat branden.

Voor de RJ45 connector moeten inderdaad de kleuren 1:1 zijn als je de stekers naast elkaar houd. En dan maakt het ook niet uit of het kleurschema volgens T568A of T568B is uitgevoerd.  T568B is de meest gebruikelijke tegenwoordig.


Voor het testen (met een weerstand of een lampje) heeft Huib een fraaie tekening staan, even naar onderen scrollen.

Voor de wisseldecoder: Hoe weet je dat ie om zeep is?  Releasing the magic smoke? 
Eerste controle is altijd IC voetjes volgens tekening erin gesoldeerd en dat ook het IC in de juiste oriëntatie. Elco's correct gepoold en geen onderdelen van plek gewisseld (10k waar 100k verwacht wordt en dergelijke). Zijn ook alle pootjes gesoldeerd? Typische geval van 'overkomt mij niet' maar toch ook een keer een hele rij van een IC vergeten te solderen  Grin

't is dat de stationsomgeving van Arnhem zo'n eind rijden is, anders hadden we een keer kunnen afspreken. Dan is de optie voor testen in Bottrop voor jou makkelijker.
En mocht je 17 Juni naar Houten komen, loop gerust even langs bij onze stand.

Groetjes,
Daan
Gelogd

NI
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1598


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #806 Gepost op: 19 Mei 2023, 20:20:27 »

Hoi Daan,

Dank voor je bericht, duidelijk!  Duim omhoog

Begin ik nu toch weer te twijfelen of die IB dan toch niet stuk is... Ik ga het maar even laten liggen denk ik want ik zie het even niet meer.

Voor de wisseldecoder: Hoe weet je dat ie om zeep is?  Releasing the magic smoke? 
Eerste controle is altijd IC voetjes volgens tekening erin gesoldeerd en dat ook het IC in de juiste oriëntatie. Elco's correct gepoold en geen onderdelen van plek gewisseld (10k waar 100k verwacht wordt en dergelijke). Zijn ook alle pootjes gesoldeerd? Typische geval van 'overkomt mij niet' maar toch ook een keer een hele rij van een IC vergeten te solderen  Grin


Nou om eerlijk te zijn, ik sloot een van je printjes verkeerd aan. Ik twijfelde al een beetje en toen begon de wisseldecoder wel erg te stinken en nu maakt hij wel een heel raar geluid als er spanning op staat. Dus het ding zat al in elkaar en werkte naar behoren. Beetje zonde om hem weg te gooien dus als ik simpel wat componentjes kan vervangen zou dat mooi zijn. Ik neem hem de 17e wel mee Wink

En ja, Zuid Limburg is mooi wonen, maar het zijn al snel grote afstanden naar de rest van het land. Ik weet er alles van.

Grt,
Niels
Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1690


HCC!m-IG


« Antwoord #807 Gepost op: 20 Mei 2023, 14:24:19 »

Toch niet fool-proof, of je hebt de logica weten te omzeilen  Grin

Voor de decoder zou de eindtrap gesneuveld kunnen zijn. Het hangt dan van de decoder af wat voor IC is gebruikt. Waarschijnlijk wel te herstellen. Welke decoder is het?


Kunnen we de 17e wel even naar kijken.
Gelogd

NI
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1598


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #808 Gepost op: 20 Mei 2023, 21:06:05 »

Tja, als je iets fool proof wil hebben moet je het mij even laten testen...  Tongue

De decoder is een S-DEC-4 van LDT.

Vandaag de elektronica maar even laten liggen en me weer eens bezig gehouden met de busvoorraad. Inmiddels een hele stapel Mastica verzameld en eens uitgezocht welke varianten ik er van wil bouwen.

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1598


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #809 Gepost op: 2 Juni 2023, 22:11:37 »

Heute naar die leute von Uhlenbrock geweest. Vriendelijk geholpen door herr techniker van Uhlenbrock. Resultaat: er is niets mis met de IB. Ik weet alleen niet of ik nu blij of niet moet zijn. Gelukkig krijg ik binnenkort specialistische hulp van de burgemeester van Plettenburg en Daan. En dat is zeer gewaardeerd en zeer gezellig!

Ondertussen heb ik me maar weer eens op mijn bussen gestort en probeer ik van de Mastica MB200 een achteruitstapper te maken met behulp van de snijplotter.



En na een uurtje snijden en vijlen ligt dit dan voor me:



Tijd om de onderzijde aan te pakken. Ik vind die Mastica setje best wel goed maar snap alleen niet waarom die dikke rand er aan de bovenkant op zit. Die haal ik dan ook weg. Ook de middenuitstap moet worden weggewerkt. Met een beetje putty en een waterproof schuurpapiertje is dat zo gedaan.



En dan komt het er zo’n beetje uit te zien:



Het begint er op te lijken. Dit weekend verder!

Grtz,
Niels
Gelogd
Pagina's: 1 ... 52 53 [54] 55 56 ... 75   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: