[cynische modus]In deze eerste zomerse week van mijn sabbatical ben ik de hitte ontvlucht en gaan knutselen in mijn koele souterrain [/cynische modus].
Het verkrijgen van nieuwe TL buizen wordt steeds lastiger waardoor ik ze deze week heb vervangen voor LED tubes. Ik moet nog wat zaken netjes afmonteren maar het werkt en de nieuwe buizen geven veel meer licht dan de oude TL verlichting. Ik heb gekozen voor daglicht, dat vind ik zelf het prettigste licht om mee te werken.
Ook heb ik zitten spelen met mijn lasercutter en een bakje gemaakt voor de trafo van de LocoBuffer:
De LocoBuffer hangt nu netjes naast de bezetmelder van Yamorc en ligt niet meer los naast mijn PC. Wel zo prettig.
Aangezien de lasercutter toch buiten stond ook maar eens met de perronoverkapping verder gegaan. Eerst maar eens de steunpilaren in orde maken. Nadeel van zo'n grote baan is dat alles wat je doet ook veel of vaak is. De eerste exemplaren zijn in basis gereed. Nog stuk of tig te gaan...
Achter het derde perron staat/stond de kenmerkende nuur. Die had ik al een keer gemaakt maar die was voor mijn nieuwe (ahum) baan veel te kort. De delen had ik al een tijdje geleden gelaserd maar deze week ze maar eens aan elkaar vast gezet. De muur liep niet helemaal recht en ik heb de knikken dus ook nagebootst. Op de foto zie je ook de oude versie die veel korter is dan de nieuwe.
Hij is nog niet helemaal gereed. Aan het einde moeten nog twee delen gemonteerd worden. Om dat te doen moet eerst het laatste baandeel voor worden teruggeplaatst. En aan de servo's ben ik niet toegekomen omdat ik een nieuwe soldeerstift nodig had. Die is overigens inmiddels ook binnen dus daar ga ik volgende week mee verder.
Ook aan get railplan is wat veranderd. Ik had aan de westzijde een wat ongelukkige constructie in mijn wisselstraat waarbij een overloopwissel in een iets te strakke bocht lag. Te zien op deze foto:
Deze week kwam mijn bestelde halve Engelsman binnen en kon ik de wisselstraat flink inkorten. Het ligt nog wat provisorisch, maar je begrijpt de bedoeling hoop ik:
En als laatste, de klus die me ook meer tijd heeft gekost dan gedacht: de achterwand. Alle hoeken inmiddels zijn afgerond en dat heeft toch wel wat meer tijd gekost dan gepland. 4 mm MDF is hiervoor niet het meest ideale materiaal ben ik achter gekomen...
Inmiddels ben ik de ruimte helemaal rond, is alles geplamuurd en moet het nu geschuurd worden. Aangezien dochterlief aan het leren is voor haar tentamens moet dat nog even wachten.
Tot zover de voortgang van week 1. Volgende week nog wat verder prutsen en dan is er even een bouwstop aangezien ik dan op reis ga met mijn zoon. Het zou fijn zijn als ik dan de achterwand geschuurd en geschilderd krijg. We gaan het zien!
Grtz,
Niels