Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 70 71 [72] 73 74   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 560216 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #1065 Gepost op: 9 September 2024, 19:20:50 »

Lekker bezig weer Niels! Duim omhoog

Aan de westzijde is het juist weer te ruim. Daar mag dezelfde 15 cm weer vanaf. En dat komt vooral omdat ik de ruimte in de bushavens te breed heb gemaakt:

Het malle is dat ik de manier van neerleggen van de busperrons zoals je laat zien niet logisch vond. De deur van de bus komt op deze manier slechts met moeite precies aan het perron. Andersom was logischer, omdat je dan met de deur van de bus moeiteloos het perron bereikt. Ik heb ook beeldmateriaal van gevonden die bewijst dat ze andersom zouden moeten:

indebuurt.nl

Maar dat is niet het hele verhaal. In werkelijkheid lijken ze òòk gelegen te hebben zoals jij laat zien:

Hartenhof op flickr.com

Goed, je hebt er niets aan, maar op deze manier is mijn tijdsbesteding niet helemaal voor niets geweest Cheesy
« Laatste verandering: 9 September 2024, 19:22:29 door 1200blauw » Gelogd
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1066 Gepost op: 9 September 2024, 19:49:43 »

Hm, scherp opgemerkt. Ik ben even gaan kijken en zie dat we allebei gelijk hebben:

Op de eerste vier perrons na, liggen ze in de richting zoals ik ze gelegd heb:

Paul van Onzen

Maar de eerste vier zijn inderdaad anders van vorm:

Gelders archief

Dank voor je scherpe blik, haal ik er toch weer een fout uit.  Duim omhoog Ik had ze allemaal (met uitzondering van de korte perrons natuurlijk) precies hetzelfde gemaakt en dat is dus niet goed. Blij dat ik dit nog niet in detail had uitgewerkt, was nu bezig met het plein voor Bristol:

Om dit te krijgen:

Gelders archief

Grtz,
Niels

niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1067 Gepost op: 20 September 2024, 09:59:12 »

Mijn sabbatical loopt op zijn eind. Volgende week nog vrij en dan ga ik weer beginnen (ik probeer sinds de laatste dagen de term 'aan de slag' te mijden, krijg ik jeuk van...). Overigens niet met tegenzin, ik heb een fijne periode vrij gehad maar heb ook wel weer zin om aan het werk te gaan.

Afgelopen woensdag kwamen Huub en Daan weer op bezoek als technische hofleveranciers. Ben helaas vergeten wat foto's te maken. Dit leverde weer nieuwe inzichten op die ik ga verwerken in mijn baan. Het gaat om de volgende punten:

- de DCC Next hebben een 5V DC voeding nodig. Onder mijn baan ligt een 18V AC voeding. Daan vond een handig printje bij de bestel Chinees waarvan er nu een paar onderweg zijn naar de import Arnhemmer.
- Polarisatie puntstukken. Ik had dat in het schaduwstation wel al geregeld maar in mijn zichtbare gedeelte niet. Beetje luiheid denk ik, zag het nut er niet van in. Ik heb me laten overtuigen en meteen de benodigde relais mee besteld. De meeste wissels moeten immers nog worden aangesloten, dus laat ik het meteen goed doen.
- Seinen. Bij de NS parts waren weerstanden meegeleverd die op de gemeenschappelijke min moesten worden aangesloten. Hierdoor varieert de felheid van de kleuren. Daan heeft uitgerekend wat de juiste weerstandwaarde per LED is zodat ze allemaal even fel branden. Ook de weerstanden zijn inmiddels onderweg.

Tot slot had Daan een paar handige dingen bij zich zoals de frames die je achter de prints kunt klikken en je ze makkelijk kunt monteren zonder te beschadigen. Dat ziet er netjes uit!  Duim omhoog

Overigens waren er nog meer op- en aanmerkingen, maar die zal ik jullie besparen. Ik wil jullie beeld dat ik een prutser ben niet bevestigen. Grin

Een vruchtbare en leuke dag die we afsloten met een bezoek aan Huenerbein in Aachen gevolgd door het plaatselijke Schnitzelrestaurant. Dank voor de komst Daan en Huub, ik vond het wederom leuk en leerzaam!

Inmiddels zijn ook de benodigde DCC Next pakketten binnen en kan ik me daar mee bezig gaan houden. Eentje extra voor de servo's (inmiddels twee aangezien de relais ook een plekje moeten gaan krijgen), de rest voor de seinen.

Als ik terugkijk op mijn drie maanden verlof ben ik best tevreden. Heb ik alles gedaan dat ik wilde doen? Nee, maar ik heb wel weer een paar drempels genomen en kan nu lekker verder werken. Zo is mijn achtergrond nog niet af, maar wel gemonteerd en helemaal blauw geschilderd. De wolken ga ik binnenkort een keer oefenen op een reststuk. Ik heb nog geen delen geplot van het Stationsplein maar wel een enorme stap gemaakt in het tekenwerk. Niet alle locs die ik wilde repareren rijden weer, maar ook daar hebben er een drietal de werkplaats toch weer verlaten. Kortom: voortgang gemaakt. En ik heb nog een week.  Grin

Grtz,
Niels
hubertus
Hero Member

« Antwoord #1068 Gepost op: 20 September 2024, 16:57:29 »

Een vruchtbare en leuke dag die we afsloten met een bezoek aan Huenerbein in Aachen gevolgd door het plaatselijke Schnitzelrestaurant. Dank voor de komst Daan en Huub, ik vond het wederom leuk en leerzaam!

Helemaal mee eens!
Erg zinvol om met medehobbyisten gezellig te ouwehoeren zinvolle discussies te voeren over oplossingen voor de uitdagingen waar we tegenaan lopen.

Huub

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1069 Gepost op: 20 September 2024, 17:21:49 »

Duim omhoog een soort van modelspoordokters zonder provinciegrenzen die twee..  Grin

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1070 Gepost op: 30 September 2024, 18:30:48 »

Mijn sabbatical zit erop. Vandaag had ik mijn eerste werkdag nadat ik drie maanden vrij ben geweest. De afgelopen maanden heb ik best veel aan de baan kunnen doen. Naar aanleiding van het bezoek van Daan en Huub is er wat elektronica binnengekomen dat nu wordt gemonteerd:

De eerste relais en omvormer zijn al gemonteerd:

Ook de eerste seinen zijn geplaatst. De weerstanden zijn binnen waardoor ik deze ook kan gaan aansluiten.

Ook heb ik de achtergrond gereed gekregen. Hij is inmiddels helemaal rond en voorzien van subtiele wolken. Helaas stonk het huis vervolgens twee dagen naar verf...

En dan hetgeen waar het meeste tijd in heeft gezeten: het tekenwerk rondom het Stationsplein. Maar het is redelijk gelukt en de eerste plaat is gelaserd:

Het ziet er wellicht eenvoudig uit, maar het heeft veel hoofdbrekens gekost. Met name de details:

Het geheel is inmiddels voorzien van een kleurtje en moet nog worden geweatherd:

Eerst moet echter alles de juiste basiskleur krijgen. Mooi klusje voor de avonden.

Daarnaast zijn een aantal andere projecten over een dood punt heen, daar volgen tzt weer updates van.

De komende weken ga ik in ieder geval verder met de elektronica. Dat zijn mooie klusjes voor een uurtje in de avond.

Grtz,
Niels

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1071 Gepost op: 30 September 2024, 20:30:50 »

Ik wordt altijd angstig als mensen over wolken beginnen voor een achtergrond, maar dit is behoorlijk OK  Duim omhoog  Duim omhoog

Goed bezig Niels. Grote klappen gemaakt en nu lekker verder knutselen.
Ziet er prima uit, al moeten de wash en poeders nog wel uit de kast op het plein  Grin

Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #1072 Gepost op: 30 September 2024, 20:55:09 »

Eigenlijk heb je dus gewoon drie maanden gebuffeld om met je modelbaan voortgang te maken Duim omhoog
Maar het resultaat is er!
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #1073 Gepost op: 30 September 2024, 21:50:57 »

Die lucht met wolken is zeker goed gelukt. Kate Bush heeft zich ingehouden.    Cheesy

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1074 Gepost op: 1 Oktober 2024, 20:23:29 »

Dank heren!  Duim omhoog

Ziet er prima uit, al moeten de wash en poeders nog wel uit de kast op het plein  Grin

Zeker, de kleuren zijn nu nog veel te intens.

Eigenlijk heb je dus gewoon drie maanden gebuffeld om met je modelbaan voortgang te maken Duim omhoog

Niet fulltime, maar er zijn wel de nodige uurtjes besteed. Er is ook een Raadplaatexcursie van vijf weken geweest.

Die lucht met wolken is zeker goed gelukt. Kate Bush heeft zich ingehouden.    Cheesy

De Engelse tak he, die Bush...
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #1075 Gepost op: 1 Oktober 2024, 22:10:46 »

Niet fulltime, maar er zijn wel de nodige uurtjes besteed. Er is ook een Raadplaatexcursie van vijf weken geweest.

Ik zou zeggen: grijp je kans, want ik heb gisteren mijn raadplaatbeurt weggegeven.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1076 Gepost op: 10 November 2024, 14:39:45 »

Het is alweer dik november en mijn sabbatical begint al vormen aan te nemen van een vage herinnering. Desalniettemin probeer ik ook al ben ik aan het werk tijd te vinden voor de hobby.

De DCC Next zitten allemaal in elkaar. Daan was zo vriendelijk om mooie brackets te printen zodat ik ze makkelijk kon monteren:

Inmiddels ben ik bezig met de tweede van de vier modules die het stationsgebied uitbeelden. Hier staat module twee op zijn kant in mijn ruimte. Ik heb de wisselmotoren vervangen voor servo's, de LDT's vervangen voor DCC next en de seinen aangesloten. Ook heb ik mijn eigenwijsheid aan de kant gezet en op advies van Daan en Huub besloten om meteen de wisseltongen te polariseren. Dus relais besteld en via de DCC aangesloten. Ik zag daar wel wat tegenop maar het hele DCC Next is eigenlijk poepsimpel.

Het begint een aardige spaghetti te worden maar ik ben zo verstandig geweest om de kleurcoderingen van alles goed aan te houden (maar nog niet gedocumenteerd overigens).

Hoewel de DCC Next echt niet duur zijn vind ik het altijd jammer als er poorten niet worden gebruikt. Daarom heb ik tussen module 1 en 2 gebruik gemaakt van een connector van Huib Maaskant. Hierdoor wordt een sein van module 1 aangestuurd van de DCC Next van module 2 en worden de 8 vrije poorten van module 1 doorgezet naar module 2. Idee is dat ik daar tzt de overpadbeveiliging op aan ga sturen. Hou ik trouwens nog wat poorten over waar ik nog geen bestemming voor heb.

Ondertussen heb ik ook nog een paar leuke nieuwe aanwinsten:

Een WRmh 132 in de oude kleuren voor de internationale treinen naar Duitsland. Nog dank voor het vinden ervan Huub!

Ik heb er wel een uitdaging mee want in tegenstelling tot Plettenburg wordt het in Arnhem wel eens donker en is binnenverlichting in deze wagon niet zomaar in te bouwen.

Deze stond ook al een jaar of tig in bestelling maar is laatst uitgeleverd:

Wat een ontzettend leuk ding is dit geworden. Hoe vaak heb ik niet in zo'n uiterst oncomfortabele abri op de bus zitten wachten. Bescherming tegen regen en wind bood het niet echt maar ze zijn zo kenmerkend voor oost Nederland!

Op het fictieve deel gaat een camping komen. Daarom kocht ik deze twee setjes van Artitec:

Ik had al wat andere items verzameld, maar daar moet nog wel wat bij. Binnenkort maar eens op zoek naar de verdere scenery van Artitec. Er is al een hele lijn zag ik, maar (nog) niet alles is leverbaar (meer).

Leuk om op beursjes weer te gaan zoeken naar caravans, tenten etc.

Aan het Stationsplein is niet veel meer gedaan. Ik moet weer tekenen en daar heb ik eigenlijk ff geen zin in. Zit de hele dag al achter computer, dan is het wel fijn om in de avonduren iets anders te doen.

Tot zover!

Grtz,
Niels
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #1077 Gepost op: 10 November 2024, 15:05:20 »

Je bent er maar druk mee Niels! Je spaarzaamheid met het poortgebruik snap ik wel. Zo zit ik ook in de wedstrijd. Van DCC Next snap ik (nog) niet zoveel. Waarom heb je daarvoor gekozen, wat kun je er precies mee? Ik lees dat je er seinen mee gaat aansturen, maar betekent dat enkel de seinbeelden?
Ook hier, in Henkelo, schijnt een camping te moeten komen. Zelf heb ik er niet zoveel mee, maar de rest van de familie wel, dus op verjaardagen krijg ik tenten, caravans en meer van dat soort spul in 1:87 feestelijk verpakt toegeschoven... vooruit dan maar Cheesy
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1078 Gepost op: 10 November 2024, 15:24:00 »

Dat bushokje-ding is mooi fijn gemaakt zeg. Speciale productie?

Citaat
maar nog niet gedocumenteerd overigens

Dat schijnt ook voor watjes te zijn resoneert hier op het forum...  Cheesy

Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1079 Gepost op: 10 November 2024, 15:32:08 »

Van DCC Next snap ik (nog) niet zoveel. Waarom heb je daarvoor gekozen, wat kun je er precies mee? Ik lees dat je er seinen mee gaat aansturen, maar betekent dat enkel de seinbeelden?

De mogelijkheden zijn enorm met de DDCNext. Net welke software je er op zet uit de keuken van ARCoMoRa, maar ook eigen sketches lees ik in het Plettenburgse draadje zijn er op te zetten.
Nu gaat dat me de pet te boven, maar ook bijvoorbeeld de ArSigDec software voor de seinen geeft je de mogelijkheid eigen seinen te maken.
Zo heb ik bij dwergseinen die alleen maar geel en rood weergeven in de Waldijkse praktijk, de groene optie weggelaten. Een twee standen-sein gemaakt dus. Bespaart eem uitgang die toch niet gebruikt wordt.
Ook voor de aansturing van de vertrekseinen op de perrons heb ik een aangepast sein aangemaakt: die stuurt 4 kleuren leds aan. De witte lampen op het perrons gaan mee met geel en groen.
« Laatste verandering: 10 November 2024, 16:25:26 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 70 71 [72] 73 74   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: