Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 71 72 [73] 74   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 558813 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

« Antwoord #1080 Gepost op: 10 November 2024, 15:37:45 »

Zo heb ik bij dwergseinen die alleen maar geel en rood weergeven in de Waldijkse praktijk, de rode optie weggelaten. Een twee één standen-sein gemaakt dus.

Wink

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1081 Gepost op: 10 November 2024, 15:52:26 »

Oh kijk, in die laatste optie ben ik dan wel weer geïnteresseerd. Heb je daar meer informatie over?

En een ander belangrijk positief punt is de prijs. Zo'n DCC Next kost een tientje. Daar kun je vijf seinen mee aansluiten of 8 wissels als je ze polariseert. Je moet hem dan nog wel zelf in elkaar solderen.

Huub kan je er nog veel meer over vertellen, zijn tramverkeerslicht heeft hij ook geprogrammeerd, kijk maar in zijn draadje.

Ik blijf even bij de geleverde software, die is voor mij voldoende.

Grt,
Niels
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1082 Gepost op: 10 November 2024, 16:35:28 »

Als je de documentatie van Nico leest, zie je vanzelf hoe je zelf dit moet maken in de software.
Weet ik zo uit mijn hoofd nu ook niet meer...  Grin
Maar ik ben een watje en documenteer wel en dus kan ik je wel laten zien wat ik gemaakt heb

Wit gaat dus alleen mee met groen en geel.
Geel knipper zal rangeren en/of rijden op zicht zijn, dus geen reguliere trein met passagiers.

@ Huub   Boven de 60 hé...kijk maar uit, ook jouw voorland  Grin

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #1083 Gepost op: 11 November 2024, 08:17:13 »

Ik heb kans gezien een baanplan te maken waarop geen enkel sein voorkomt, maar ik wil nog een bescheiden rangeergebiedje aanleggen ooit en dan heb ik denk ik dwergseinen nodig. Tegen die tijd ga ik me er eens in verdiepen. Dank voor de info heren Duim omhoog
Chiel
Newbie

« Antwoord #1084 Gepost op: 11 November 2024, 09:11:54 »

Handig dat de modules omgekeerd kunnen worden en leuke update.
Mooie oplossing die connector print. Worden de zwarte “blokjes” waar de draadjes inzitten ook meegeleverd?
Spoorzeven
Hero Member

« Antwoord #1085 Gepost op: 11 November 2024, 14:40:42 »

Geel knipper zal rangeren en/of rijden op zicht zijn, dus geen reguliere trein met passagiers.
Nou Jakop, dat hoeft niet zo te zijn. Bij de nadering van Den Haag Centraal vanaf HS heb ik een aantal keren meegemaakt dat mijn trein geel knipper kreeg, omdat er al een (versterkings)treinstel op het betreffende spoor klaarstond. Dan is het rijden op zicht en liefst stoppen vlak voor het andere treinstel Wink

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1086 Gepost op: 11 November 2024, 14:52:57 »

Ja oké, maar dat is geen reden om geel-knipper te koppelen aan het vertreksein.

Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1087 Gepost op: 12 November 2024, 21:52:00 »

Handig dat de modules omgekeerd kunnen worden en leuke update.
Mooie oplossing die connector print. Worden de zwarte “blokjes” waar de draadjes inzitten ook meegeleverd?

De female connectors zaten er niet bij. Degene die ik heb gebruikt zijn eigenlijk niet helemaal de goede want ze zijn te kort.

@Jakop: gaat zo het vertreksein altijd aan bij groen en geel? En is dat conform de werkelijkheid? Ik dacht dat het vertreksein alleen getoond werd bij daadwerkelijk een trein aan het perron. En kan het ook niet zijn dat het sein groen geeft maar de trein nog niet mag vertrekken? Ik zou zeggen dat het vertreksein ook gekoppeld is aan een dienstregeling of heb ik het mis/denk ik nu te moeilijk?

hubertus
Hero Member

« Antwoord #1088 Gepost op: 12 November 2024, 22:12:10 »

Je denkt niet zozeer te moeilijk, maar te Duits of Belgisch. Daar werkt het in varianten wel zoals jij denkt en geven die seinen een vertrekopdracht aan de machinist.
In Nederland zijn ze bedoeld om de conducteur te informeren dat de trein op grond van het seinbeeld mag vertrekken.

Vertreksein is hier inderdaad gekoppeld aan het sein waar het bij hoort, meestal het uitrijsein. Toont dat groen (knipper) of geel, dan brandt het vertreksein ook.

Disclaimer: in elk geval in jouw tijd. Tegenwoordig knipperen ze, eigenlijk nooit op gelet of er nu ook meer logica is toegepast, maar ik denk het niet. Niemand heeft er tenslotte last van als die dingen ook branden als er een goederentrein langsrijdt.

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1089 Gepost op: 12 November 2024, 22:29:02 »

Dit is serieus. Ik denk te Belgisch.   Lips Sealed

Dank voor de toelichting.  Duim omhoog
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1090 Gepost op: 13 November 2024, 05:45:54 »

Daar schijnen therapieën voor te zijn…. Tongue

Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1091 Gepost op: 13 November 2024, 10:32:30 »

Ik lees op BNLS over je plannen voor een WIDO.

Die is al werkzaam in Waldijk

https://youtu.be/PBiJgl0u-IQ?si=WO9tPO1fK6IxxPHG

Ik moet alleen die tweede paal nog eens afmaken  Undecided

en via de ArSigDec aangestuurd

Hoe het via Koploper werkt kan Huub je denk ik beter uitleggen  Wink

« Laatste verandering: 13 November 2024, 10:34:01 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1092 Gepost op: 14 November 2024, 07:49:26 »

Duim omhoog

Gaaf! Heb je die zelf gemaakt of is er een fabrikant die hem maakt? Meer info is zeer welkom. Zelf al een ontwerpje gemaakt waar ik dit weekend eens mee wilde gaan starten maar beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Mijn idee was om hem met Mardec aan te sturen, maar goed om te weten dat het met Arsigdec ook kan.
Ik heb mijn baanplan in Rocrail staan, maar daar moet ik sowieso nog veel in gaan uitvogelen.

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

268*

« Antwoord #1093 Gepost op: 14 November 2024, 20:01:54 »

Zelf gemaakt. Bij mijn weten niet ergens te koop helaas.
Ik heb een messing buisje gebruikt met de armen gemaakt van messing draad.

Dit is nr. 2 die nog nooit is afgemaakt omdat ik eigenlijk niet tevreden was over het resultaat van nr. 1  Cheesy
De lampjes zijn een klein styreen buisje met een stukje lichtgeleider er ingedrukt.
Aan de andere kant is een 0402 ledje in het buisje verwerkt.
De draden lopen gelijmd aan de armen (aan de niet zichtzijde) en uiteindelijk door het buisje naar beneden.

Ik vind het eigenlijk wat te grof, maar heb in de tussentijd (jaren) nog niks beter bedacht  Grin

Hoe was jij van plan te beginnen?

Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1094 Gepost op: 15 November 2024, 17:21:13 »

Gisteren heb ik wat messing buisjes gekocht maar het buigen ervan is nog geen succes. Ik had het idee om daar twee normale leds op te monteren en die met lakdraad  aan te sluiten. Dat laatste lijkt wel te lukken, nu nog iets bedenken om die buisjes goed te kunnen buigen.

Probleem is dat het snel knikt en je geen mooie bocht krijgt. Ik heb al geprobeerd om het te buigen met een messing draad erin. Dat werkt op zich wel maar dan krijg ik de messing draad er niet meer uit nadat het gebogen is. Nu maar eens kijken of ik de messing draad er nog in krijg als ook de koperlakdraad er al doorheen zit. Lukt dat, dan mag de messing draad gewoon blijven zitten.

Of het allemaal zo gaat lukken gaan we zien....

Grtz,
Niels
Pagina's: 1 ... 71 72 [73] 74   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: