Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 72 73 [74]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 558754 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17377


315*


« Antwoord #1095 Gepost op: 15 November 2024, 17:28:11 »

Misschien kun je hier iets mee?

Linkje

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1682


HCC!m-IG


« Antwoord #1096 Gepost op: 16 November 2024, 08:51:46 »

Met lakdraad erin loopt je het risico de lakdraad te beschadigen als je er nog een messingdraad bij wilt steken voor het buigen (of bij het verwijderen van die draad).
Buigen zou ik over een rond object doen, ander stukje buis, potlood, deuvel etc.
Wat is de binnen-/buitendiameter van de buis?

Voor de lamp zou je een (warm)witte 3mm LED kunnen gebruiken, een matte versie geeft meer licht naar de zijkanten maar vaak zijn die dingen bedacht om vooral naar voren licht te geven. Eén pootje aan de messing buis, aan de andere poot (kort afgeknipt) lakdraad of decoderdraad, dan hoeft er nog maar één draad door de buis
Gelogd

NI
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1097 Gepost op: 16 November 2024, 13:38:27 »

Dat was mijn gedachte ook al. Koperlakdraad is wel erg fragiel. En ik kan inderdaad natuurlijk een pootje meteen aan het messing solderen, net zo makkelijk, Dan doe ik het andere pootje met decoderdraad, net ff iets steviger.

De binnenmaat is 1,6;mm. Ik las al een goede tip om het te proberen met een stukje nylon vanuit de grastrimmer.  Dat zo maar eens proberen.

Wordt vervolgd!

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #1098 Gepost op: 16 November 2024, 14:00:30 »

Ik heb het een keer op de volgende manier gedaan.



Zwart zijn de bekken van een bankschroef, blauw zijn schroefjes (of iets ander massief ronds dat sterk genoeg is) met dezelfde straal als je uiteindelijk als binnenste straal wilt hebben. Oranje is de messing pijp. En dan met beleid het rechts uitstekende deel om de schroef buigen.
Bij mij ging dit goed.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #1099 Gepost op: 16 November 2024, 14:02:42 »

Huub's tip aanvullen met het verwarmen van de pijp dmv een brandertje oid.
Gelogd

mvg,
 Sander
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1100 Gepost op: 17 November 2024, 09:15:27 »

Okay, dat kan ik nog een keer proberen. Dank voor de tips!  Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #1101 Gepost op: 17 November 2024, 09:30:43 »

En anders over een heel andere boeg, iets anders misbruiken.
Bijvoorbeeld de mast van een N-lantaarnpaal.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1102 Gepost op: 17 November 2024, 21:30:32 »

Vandaag niet meer toegekomen aan de WIDO omdat ik bezig ben geweest met de seinen. Ik zat met twee seinen nog een beetje in mijn maag want ik kon ze niet plaatsen vanwege het feit dat de wisselstraat op mijn baan korter op het perron ligt dan in de werkelijkheid. Wat te doen? Ik was al een paar weken besluiteloos en ik wilde het nu eigenlijk wel oplossen.

Na uitvoerig contact met de burgemeesters van Wattinkreuzmoor en Plettenburg heb ik er uiteindelijk voor gekozen om perron 1 iets in te gaan korten zodat het sein op de juiste plek kan staan. Ik kan dat oplossen door de hellingbaan iets korter te maken, in totaal zo’n 7 cm.

Het probleem bij spoor 2 bleek uiteindelijk geen probleem te zijn, of beter gezegd, dat was in werkelijkheid blijkbaar ook een probleem. Huub kwam met een foto waarop bleek dat er een gekanteld dwergsein tegen de perronrand stond. Mooi, die maar meteen bij NS parts besteld. Nu even hopen dat die nog past tussen het perron en de rails en geen vreselijke ontsporingen ontstaan.

Inmiddels zijn op het gekantelde dwergsein na de seinen op module 2 aangesloten.  Duim omhoog

Daarna maar eens besloten om de ruimte op te ruimen want ik was vandaag weer meer tijd kwijt met zoeken naar mijn spullen dan aan het prutsen... Undecided  Wel weer een mooie voorraad samengesteld dat ik op Marktplaats ga zetten om weer wat modelbouwbudget te genereren.

Deze week weer verder met de WIDO’s, want die wil ik eigenlijk ook wel meteen plaatsen.

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1103 Gepost op: 18 November 2024, 20:23:48 »

Vanavond even verder gegaan met de WIDO en een werkwijze bedacht die lijkt te gaan lukken.



Ik heb een massief stukje messing gebruikt en de juiste bocht geknikt. Daarop zit een stukje rond styreen dat ik heb afgetapt en een gaatje in geboord waar de messingstaaf net in past. DE verlichting wordt verzorgd door een SMD ledje met lakdraden die net langs de messing staaf passen.

Om de lakdraden te verbergen heb ik een krimpkous om de messing draad getrokken. Gevolg is wel dat ik het messing niet kan solderen maar moet gaan lijmen maar dat is weer de volgende uitdaging.

Ook nog iets bedenken voor het glazen kapje. Ik ben van plan om dat te maken van eens stukje transparante kieboom maar sta open voor betere suggesties.

Het lijkt een simpel ding, maar nog verrekte lastig om te maken.

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #1104 Gepost op: 18 November 2024, 20:44:03 »

Precies!  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17377


315*


« Antwoord #1105 Gepost op: 18 November 2024, 20:57:51 »

Is zo'n WIDO niet 3D te printen? Of zeg ik nu iets heel geks?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #1106 Gepost op: 18 November 2024, 22:42:37 »

Zou je dat glazen kapje kunnen opbouwen uit kristal klear?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1107 Gepost op: 20 November 2024, 13:48:00 »

Is zo'n WIDO niet 3D te printen? Of zeg ik nu iets heel geks?

mvg,
Gert

Geen gek idee, maar een holle print lijkt me nog wat ambitieus. En is het stevig genoeg? Ik ben inmiddels met een andere poging begonnen van messing.

Zou je dat glazen kapje kunnen opbouwen uit kristal klear?

Daar zat ik ook al aan te denken, heb alleen een malletje nodig en volgens mij heb ik iets bedacht. Vanavond eens kijken of ik het kan vinden.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17377


315*


« Antwoord #1108 Gepost op: 20 November 2024, 18:47:28 »


Geen gek idee, maar een holle print lijkt me nog wat ambitieus. En is het stevig genoeg? Ik ben inmiddels met een andere poging begonnen van messing.




Je kunt toch tegenwoordig ook metalen 3D laten printen? Het hoeft niet per definitie kunststof te zijn.
Uiteraard is metaal veel duurder, maar WIDO's zijn niet heel erg groot, dus het is ook weer niet zo dat je kilo's metaal nodig hebt.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 20 November 2024, 19:12:33 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 72 73 [74]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: