Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 77 78 [79]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 887238 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 10 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1170 Gepost op: 29 December 2025, 14:45:49 »

Inderdaad, op bepaalde sites worden bedragen geboden op rijtuigen die absurd zijn. Dat laat ik dan aan me voorbij gaan, het moet wel leuk blijven. Maar des te blijer ben ik dan als ik iets vind dat wel voor een redelijke prijs een leuke aanvulling is.

Vandaag weer verder gegaan en ik heb eigenlijk best een frustrerende dag. Een flink aantal puntstukschakelaars blijkt niet naar behoren te werken waardoor ik de modules er toch nog een keer af moet gaan halen. Vreemd, want ik had alles getest toen ik het gemonteerd had (dacht ik  Embarrassed). Nu ja, daar ga ik morgen maar eens aan beginnen, nu echt geen zin meer in.

Grt,
Niels
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1171 Gepost op: Vandaag om 12:54:14 »

Het spookt in Arnhem!

Ik ben bezig met de bezetmelders te koppelen in Rocrail en dat gaat allemaal eigenlijk prima. Totdat ik er achter kwam dat twee bezetmelders die elke keer netjes herkend worden als ik er over heen rij met een locomotief helemaal niet bestaan! De rails waar ze gedetecteerd worden zit niet gekoppeld aan een bezetmelder.  Huh?

En het is ook geen andere bezetmelder die elektrisch verbonden is met deze rails. Het zijn twee parallelle sporen die op hetzelfde punt aan de ringleiding zijn aangesloten. De bezetmelding gaat echter steeds alleen op het spoor waar de locomotief rijdt.

Ik heb er geen verklaring voor maar nog wel wat vrije aansluitpunten op mijn bezetmelder waarop ik ze maar echt aansluiten. Want er hadden namelijk wel bezetmelders op die punten moeten zitten, maar die ben ik dus vergeten. Denkt Rocrail met me mee? Next level AI?  Grin

Heeft iemand dit al eerder aan de hand gehad?

Grt,

Niels
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

285*

« Antwoord #1172 Gepost op: Vandaag om 13:41:00 »

De bezetmelder zit dus verbonden aan een spoor waar op dat moment geen trein rijdt.
Het spoor waar de trein wél rijdt wordt dus kennelijk gevoed via dat stuk spoor waar de melder aan hangt lijkt mij
« Laatste verandering: Vandaag om 16:09:19 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1173 Gepost op: Vandaag om 14:18:36 »

Ja, dat zou ik ook zeggen ware het niet dat beide sporen onder de baan op dezelfde manier gevoed worden. Dan zou de melder toch op beide sporen detectie moeten aangeven? In een vlaag van een goed idee maar eens de adressen bekeken. Die zijn dermate hoog dat ze van de andere - momenteel niet aangesloten- zijde van de ruimte komen. Die bezetmelder (Yamorc, via Loconet) moet ik nog configureren.

Nu ja, ik laat het even gaan. Inmiddels heb ik de stukken rails wel aangesloten op de bezetmelder van deze module. Ik denk dat he zo wel duidelijk wordt als ik de Yamorc ga configureren.

Grt,
Niels
Noordwaarts
Hero Member

340*

« Antwoord #1174 Gepost op: Vandaag om 14:53:39 »

Het spookt in Arnhem!

Niels

De hooligans van Sydborg ontkennen elke betrokkenheid.    Cool

mvg,
Gert

PS: ik app jou zo even.

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™, 'Meesterkaper' bij Raadplaatje.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #1175 Gepost op: Vandaag om 15:13:29 »

Ik herken de aard van je problemen wel. Misschien is het wel aardig om uit te leggen hoe ik te werk ben gegaan. Ik heb de scrum-werkwijze toegepast en ben heel procesmatig aan de slag gegaan. Het principe van scrum is dat je begint met je werkzaamheden op te delen in kleine behapbare pakketjes werk die leiden tot een bruikbaar resultaat (met daarbinnen allerlei taken). Dus niet het isoleren van een stukje rail is een resultaat, maar wel bijvoorbeeld het kunnen laten stoppen van materieel op dat stukje rail mbv je computer. Vervolgens bepaal je hoe het zit met de onderlinge afhankelijkheden van die pakketjes. Daarna plan je je werkzaamheden. Je begint niet aan een volgend pakketje voor je klaar bent met die waarmee je bezig bent.

Mijn planning ging daardoor in grote lijnen als volgt:
1. Rondje kunnen rijden (rails leggen, centrale aansluiten, loc op de rails, testen);
2. Computer aan centrale koppelen (switch aansluiten, IP-adressen instellen, software van de centrale op de PC, testen);
3. Geautomatiseerd een rondje kunnen rijden met één trein (software installeren, configureren, testen);
4. Eén blok met bezetmelding (stuk rails isoleren, bezetmelder bekendmaken, softwareconfiguratie aanpassen, testen);
5. Geautomatiseerd met meerdere treinen een rondje kunnen rijden (meerdere keren stap 4 tot rondje compleet, testen);
6. Een opstelspoor in gebruik nemen (rails leggen, wisseldecoder bekendmaken en stap 4, testen);
7. Een (schaduw-)station inrichten (meerdere keren stap 6, vooral ieder spoor testen voor je aan de volgende begint).

Groot voordeel voor mij was dat ieder stapje behapbaar werd. Telkens was de voorgaande stap uitgebreid getest, dus àls er wat verkeerd ging was de oorzaak meestal te vinden in de laatste stap. Er waren geen werkzaamheden uitgevoerd die mijn testwerk in de weg zouden kunnen zitten, dus niet meerdere bezetmelders ineens aangesloten, maar één voor één, en per stuk getest voor de volgende werd aangesloten.
Misschien heb je wat aan mijn werkwijze. Wellicht werk je al op die manier. Nou ja, voor wat het waard is dan.

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
hubertus
Hero Member

« Antwoord #1176 Gepost op: Vandaag om 15:15:46 »

Als een melder in Rocrail bezet geeft, wat zegt de s88 monitor op de IB dan van die melders?
Dan weet je of je het bij de baan of bij Rocrail moet zoeken.

Huub

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1177 Gepost op: Vandaag om 15:49:26 »

Oei, scrummen in de hobby. Ik had gehoopt dat er buiten te kunnen houden  Grin

Ik heb een soortgelijke actie gedaan: bezetmeldermonitor aan en vervolgens de locomotief op een bezetmelder gezet. Zo allemaal toegevoegd. Stapje voor stapje, controle en vastleggen. Automatisch rijden is er bij nog nog niet bij helaas, dat is de volgende stap.

Inmiddels zie ik dat er ook een paar dubbele melders in staan en het lijkt er op dat zodra ik een melder in Rocrail weggooi via het spoorplan deze niet altijd uit de tabel verdwijnt. Ik heb alle onduidelijke melders weggegooid via de tabel. Nu zie ik ook weer wat gaten in mijn baan, maar dat is nu eenvoudig te herstellen.

Het adres wat ik dacht van de Yamorc te komen kwam toch van een melder in het stationscomplex (toch meer melders dan ik steeds denk). Ik heb de isolatie vervangen en nu is de spookmelding weg. Toch vreemd dat deze maar op één spoor tegelijk de melding gaf. Nu ja, het is verdwenen, ik kan weer verder.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

285*

« Antwoord #1178 Gepost op: Vandaag om 16:18:40 »

In een vlaag van een goed idee maar eens de adressen bekeken. Die zijn dermate hoog dat ze van de andere - momenteel niet aangesloten- zijde van de ruimte komen. Die bezetmelder (Yamorc, via Loconet) moet ik nog configureren.

Nu begrijp niets meer van de situatie

Hoe kan een bezetmelder, die niet aangesloten is, nu bezet geven en hoe kom je er dan bij dat het met die trein op dat spoor te maken heeft?
Het verhaal is nu wat wazig geworden  Undecided

Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #1179 Gepost op: Vandaag om 16:58:00 »

Precies, vandaar mijn uiteenzetting over het bouwproces. Het lijkt erop dat het overzicht weg is omdat er aan zoveel dingen door elkaar wordt gewerkt. Dan lijkt het stroomlijnen van het proces de oplossing. Bezetmelders die nog niet meedoen gewoon helemaal afkoppelen zou ik zeggen, prik eraf, terug in de doos voor mijn part en terug naar de basis.
Hopelijk kom ik niet belerend over, dat is iig niet de bedoeling.

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1180 Gepost op: Vandaag om 16:59:16 »

Ja, dat he wazig is vond ik ook. Daarom heb ik het hier gepost.

Op het stuk spoor waar fysiek geen melder aanwezig was, maar in Rocrail wel gaf hij bij het berijden van dat stuk spoor in Rocrail netjes een melding. Je begrijpt mijn verbazing toen ik er achter kwam dat dat stuk spoor fysiek helemaal geen melder had. Wazig dus.

Dus eens zoeken hoe dat kan. Ik dacht dat het nummer van de Yamorc melder was. Dat bleek een foute aanname, het was van een bezetmelder van een module verder. Ik denk dat deze melder niet goed was geïsoleerd en de melder in Rocrail hetzelfde adres heeft gekregen.

Inmiddels heb ik alle melders nog een keer nagelopen om te zien of er adressen meerdere malen waren toegekend. Dat bleek wel het geval, maar alleen op een stuk dat ik nog moet gaan inregelen. Ik heb daar alle adressen vooralsnog op 0 gezet.

Ik moet zeggen dat ik de aansturing best complex vind. Ik vind het vooral moeilijk om een goed overzicht te houden. Dat vraagt om gestructureerd werken. Laat dat nou niet mijn sterkste punt zijn. En nee, ik zie het niet als belerend, maar wil er wel van leren.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

285*

« Antwoord #1181 Gepost op: Vandaag om 17:22:17 »

Documenteren….maar dat is voor mietjes vindt Huub  Cheesy

Maar ik doe het wel want anders wordt het een bomen-bos verhaal

Citaat
Dat bleek een foute aanname

Assumption is the mother of all fuck ups

In dat kader heb ik er ook nog wel één
In de kerstvakantie had ik plotseling een kortsluiting. Nu is de onderwereld elektrisch gescheiden van de bovenwereld omdat ik dacht een booster nodig te hebben.
Dat bleek niet te hoeven en zijn beide werelden verbonden met een kabeltje met 2 krokodillenbekjes.
Die dus als eerste losgehaald. IB alleen aan bovenwereld dus. Nog kortsluiting.
Alle treinen van de baan ….nog kortsluiting. Alle wisseldecoders lossen alle terug melders los…. Nog kortsluiting!
Alles met elkaar 4 uur aan het zoeken geweest voor ik ontdekte dat de boven- en onderwereld nog steeds contact hadden ondanks de losgehaalde draad. Één van de vier elektrische scheidingen is dus niet solide
Bleek het 1 ontspoorde as in het schaduwstation te zijn (die ik niet gehoord had), maar beneden zat het niet, want de verbindingsdraad was los…

Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #1182 Gepost op: Vandaag om 17:37:53 »

Zo herkenbaar: how to spoil a free day.

Ook voor mij de reden om dit rare voorval hier te droppen. Soms kun je zo ontzettend vast zitten in je eigen denklijn. Ik had dat een tijdje geleden ook met het aansluiten van een Engelse wissel. Via de app had Daan allang gezegd wat ik fout deed, maar ik las het steeds niet goed. Enfin, weer wat geleerd.

Als er iets fout gaat kan ik de baan in zeven delen elektrisch ontkoppelen zodat ik beter kan plaatsen waar het zit. Daar heb ik al veel plezier van gehad.

En ik documenteer steeds meer overigens. Embarrassed

Het lijkt erop dat het overzicht weg is omdat er aan zoveel dingen door elkaar wordt gewerkt.

Dit is overigens niet het geval: ik deel mijn werkzaamheden op in verschillende stappen en concentreer me op één aspect. Zo heb ik eerst de wissels allemaal aangesloten en nu dus de bezetmelders. Maar het is veel waardoor ik soms het overzicht niet meer heb. Om die reden is een helft van de baan ook afgekoppeld op het moment. Het schaduwstation had ik al werkend, nu is het stationsemplacement aan de beurt. Maar dat zijn ook al een 80 bezetmelders waardoor het overzicht soms wat lastig wordt. En als dat klaar is ga ik aan de andere zijde verder.
Pagina's: 1 ... 77 78 [79]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: