Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Voortzetting Blausee-Mitholz op de nieuwe locatie
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Voortzetting Blausee-Mitholz op de nieuwe locatie  (gelezen 8553 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9654


198*


« Antwoord #15 Gepost op: 29 Augustus 2018, 17:42:33 »

Vanmiddag bij Johan op bezoek geweest voor het fotograferen van enkele Zwitserse locs (voor een boek over treinsamenstellingen):




Tevens had ik de bijzondere eer om als eerste modelspoorder Blausee-Mitholz op de nieuwe locatie te mogen aanschouwen.
Het aardige is dat ik deze modelbaan een paar jaar geleden ook nog op de oude locatie heb gezien, dus kon ik vergelijken.
De zolder waar de baan nu staat, lijkt haast wel gemaakt voor de modelbaan. Johan demonstreerde ook nog even een proef
met een bijzondere vorm van dubbeltractie. En ik moet zeggen dat die trein heel smooth over de baan reed.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5161


220*


« Antwoord #16 Gepost op: 29 Augustus 2018, 20:01:49 »

Wat een rare rechthoekige wieg....  Tongue

Over die multi-tractie heb ik gelezen inderdaad. Een lok halverwege de trein.
Heb ik de USA en Canada ook dikwijls gezien. Het verbaasde me dat dit ook in CH gebeurde.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2156



« Antwoord #17 Gepost op: 29 Augustus 2018, 21:09:46 »

Hallo Gert, dank voor je bezoek ik hoop dat ik je heb kunnen helpen door de modellen beschikbaar te stellen.

Je je hebt echt de primeur gehad de eerste hobby-ist te zien die hier boven is geweest  Cool Duim omhoog
Ik ben erg wijs met mijn vrouw op de eerste plaats en met de hobby ruimte hier in mijn nieuwe stekkie  Cool
Ik kan prima mij ei kwijt  Grin

Inderdaad zoals Jakop al elders gelezen heeft gaat het om een tussenlok in de trein.
Vroeger was dat dagelijkse gang van zake in Zwitserland zowel op de Gotthard als de lötschberg line.
Verdeling was dubbeltractie - 600 ton - tussenlok - 1200 ton. Totaal treingewicht was maximaal 1800 op de bergstrecke.

Even twee voorbeeld foto's


SBB Re 6/6 met na de 5-de goederenwagen een BLS Re 4/4 tussenlok


Kleiaarde trein met SBB Re 10/10 met na de 7-de wagon de BLS Re 4/4 tussenlok.
Deze wil ik eigenlijk uitbeelden op mijn modelbaan.

Ik ben bezig met proefritten die op de video hier onder te zien is.
https://www.youtube.com/watch?v=HM2uWfzeKnE&feature=youtu.be
Gert heeft deze vanmiddag live zien rijden.
De motor van de tussenlok is parallel geschakeld aan de leidende SBB Re 6/6

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5161


220*


« Antwoord #18 Gepost op: 29 Augustus 2018, 21:20:35 »

Leuk zo in model!  Duim omhoog
Ik heb de discussie over de tractie elders met belangstelling gelezen.
Onverwacht goed gaat het met die tussenwagens
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9654


198*


« Antwoord #19 Gepost op: 29 Augustus 2018, 22:23:04 »

Ja, het reed echt erg mooi. Zeer geslaagd experiment!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4975


You might think that; I couldn't possibly comment.


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 30 Augustus 2018, 06:46:11 »

In de werkelijkheid werd dat overigens gedaan om de krachten op de koppelingen een beetje te verdelen - maar het was ook hopeloos onpraktisch om zo’n tussenlok in te voegen (een voorspan/dubbeltractie of opdruklok is dan een stuk eenvoudiger qua rangeermanoeuvres). In de reglementen is het nog steeds voorzien, maar het gebeurt al decennia niet meer - en nu met de basistunnels is er nog minder reden voor.
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2156



« Antwoord #21 Gepost op: 30 Augustus 2018, 20:14:16 »

Inderdaad Wesley het is om koppeling breuk te voorkomen.
Met tussenlok is het treingewicht maximaal 1800 ton verdeeld over 600ton en 1200 ton.
Met opdruklok is het treingewicht maximaal 1600 ton toegestaan.
Alleen voor de Tonzug (kleiaarde trein) was een uitzondering daar is met opdruklokken 2000 ton toegestaan.

Mijn laatste opname van tussenlok met de trein SBB Re 6/6 dateert van midden jaren negentig (ik heb er ook video van). Rond die tijd heb ik het ook nog 1x op de Gotthard gezien.

Te Frutigen, kandersteg, Erstfeld en Gosschnen zijn (waren) specials wisselparen in het emplacement opgenomen om een tussenlok in en uit te rangeren.
Te Kandersteg liggen ze nog bij mijn weten.


Deze lokken van HAG moeten het gaan doen. De SBB Re 10/10 vormen de leidende dubbeltractie en de BLS Re 4/4 wordt de tussenlok.
Ik wil het technisch zo gaan maken dat ik er ook nog voorspan combinaties mee kan maken.
BLS Re 4/4 in voorspan met de SBB Re 10/10 of de BLS Re 4/4 in voorspan met de SBB Re 6/6. Zo zit ik dan niet aan 1 combinatie vast. De bedoeling is om dan ook de juiste frontsein combinaties te tonen.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2156



« Antwoord #22 Gepost op: 23 September 2018, 20:46:32 »

De groene HAG Re 6/6 11687 Bischofszell is bijna klaar na ombouw.

Er zijn kits te koop om de HAG modellen van juiste front en sluit verlichting te voor zien klik maar ik vindt ze wat te prijzig en zelf fröbelen is natuurlijk het mooiste. (Ik heb 3 modellen om te bouwen)

Ik vindt wit achter meer dan genoeg de andere seinbeelden gebruik ik toch niet.


Dit is het origineel 3-punt verlichting gegenereerd door 1 lampje.


Het lampje verwijder ik. De ontstane ruimte vul ik op met een strookje print materiaal en soldeer daar een smd ledje 1206 warm wit op.


Het juiste pootje van de lichtgeleider is er afgezaagd, het smd ledje voorziet twee lampen het licht.


Aan een smd ledje soldeer ik draden en lijm vervolgens het op het afgezaagde lichtgeleidertje.


De lichtgeleider met ledje wordt op zijn plaats gebracht en met een klein beetje lijm gefixeerd.
Met zwart tape wordt doorlekken van licht voorkomen. (moet hier nog verder aangebracht worde


De print wordt verder voorzien van de nodige weerstanden en dioden (waar nodig worden printbanen onderbroken)

En …. het resultaat ziet er zo uit …….


drie punt verlichting voor.


Wit rechts achter.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4263


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 24 September 2018, 14:10:53 »


Aan een smd ledje soldeer ik draden en lijm vervolgens het op het afgezaagde lichtgeleidertje.
Met welke lijm heb je het ledje gelijmd?

groet, Huub
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2156



« Antwoord #24 Gepost op: 24 September 2018, 20:01:14 »

Huub ik gebruik altijd Bison twee componentenlijm klik


Ik klem de geleider in een klem. In de geleider heb ik een sleufje van 2 mm gefreesd daar valt het ledje precies in.
Ik maak een klein beetje lijm aan, doe een flinke druppel in het sleufje (met een cocktailprikker)breng het ledje aan en positioneer indien nodig met een cocktailprikker. Ledje span ik met de draadjes (zie foto) en leg over het ledje nog een druppel lijm. Zo wordt het ledje ingebed. Flinke tijd laten drogen (dwz niet aankomen) en dan kan ik verder.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 24 September 2018, 20:02:57 door Blausee-Mitholz » Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4263


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 25 September 2018, 18:42:52 »

Dank je, helemaal duidelijk.  Duim omhoog
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Voortzetting Blausee-Mitholz op de nieuwe locatie
« vorige volgende »
Ga naar: