In het verleden heb ik het met m'n ouders wel eens gehad over de mogelijkheid 1 of meer diorama's bij hun te stallen als ik echt ruimte problemen zou krijgen. Dit is nooit wat geworden maar is ook niet nodig geweest tot nu toe.
Nu kwam mijn moeder vorige week vrijdag met de vraag of ik voor haar een diorama kon bouwen want dan kon ze als ze bezoek hebben ook eens laten zien wat ik zoal maak. Dit vind ik uiteraard een heel leuk idee en we hebben ff zitten brainstormen over het moest worden en m'n moeder bleek al goed op een rijtje te hebben wat ze er in wil hebben. Ze wil er water, een weg, een brug en iets met rail op hebben maar dat laatste bij voorkeur tram achtig. Daarnaast moet het diorama een dichte kijkdoos gaan vormen omdat m'n ouders er geen vitrinekast voor hebben. Dit betekend, zij en achterwanden en een dak er op, licht( TL met de instructie die alleen af en toe voor korte tijd aan te doen ivm warmte ontwikkeling) er in en plexiglas er voor.
Met deze wensen kwam bij mij gelijk het meren gebied tussen Neu Dalhausen en Ohstein in beeld als mogelijke locatie voor het diorama.
Aan de zuidrand van de meren loopt de U36 naar een recreatie gebied met kuuroord. Aan deze lijn liggen div. haltes en wat hele kleine dorpjes die een goed uitgangspunt kunnen vormen.
Met wat karton, flexrail en de voorraad gebouwen die ik heb zijn we een beetje gaan meten wat er kon en zijn we op een punt uitgekomen waarbij op de rechter rand van het diorama nog net een stukje van een halte ligt en de U-bahn lijn daarna de bebouwde kom verlaat en onder een weg door gaat en dan langs het water komt te lopen. Hierdoor bleven er nog maar 2 locaties over en heb ik uiteindelijk voor de meest oostelijke Ebbinghausen Ost gekozen.
Mijn idee is om op dit diorama 2 U-bahn treinen bestaande uit 2 speciaal beschilderde/bestikkerde stadtbahn B wagens te zetten. Voor de U36 bezit de NDS een kleine serie van 8 van die stellen die een eigen huisstijl hebben en ook vanuit een andere remise ingezet worden dan de stellen op andere lijnen om deze lijn een eigen karakter te geven. Van deze 8 stellen heb ik er nu al 4 in model en door er 4 op dit diorama te zetten kan ik de hele serie in model maken. Van de stellen die ik nu heb is er eentje roze met blauw en 3 hebben er een speciale meren bestikkering op zitten die ik heb gemaakt met foto's van meren rond Berlin van google earth.
Naast de beschildering zijn er nog meer verschillen met de overige stadtbahn B wagens waar de NDS er 24 van heeft, het meest kenmerkende is natuurlijk de NDS wegverkeer huisstijl roze met groen.
Hoe de overige 4 U36 wagens er uit gaan zien weet ik nog niet precies, wel word er eentje roze/blauw en krijgen de andere 3 weer een speciale bestikkering maar of die nieuw is of deels van de andere word overgenomen moet ik nog bekijken.
Om een verhaal in het diorama te krijgen en het U-bahn materieel te kunnen plaatsen en verklaren ben ik de omloop van de U36 door gaan spitten opzoek naar een moment waarop er 2 treinen tegelijk op het diorama kunnen zijn. Dit bleek nauwelijks voor te komen, uiteindelijk werd de tijd bepaald op zondag avond om 18.18u. Zondag 's avonds om 18.18u vertrekt er van een U36 richting het kuuroord en om 18.19u komt er eentje vanuit die kant binnen dus die kunnen elkaar links op het diorama langs het water mooi kruisen.
Hierna ben ik ook gelijk de vertrekstaten maar eens gaan maken en die zijn door de ligging anders dan gebruikelijk. De U36 rijd door juist in de spits het mist vaak en in de normale daluren juist het meest. Dit in tegenstelling tot de noordelijke helft van de U36 die wel door de stad heen loopt en dus een normaal reizigers aanbod heeft.
Inmiddels ben ik ook met de bouw begonnen, vorige week vrijdag hebben m'n ouders gelijk hout gekocht voor het diorama en afgelopen woensdag ben ik de kist gaan bouwen heb die toen ook grijs gespoten maar had te weinig primer( 2,5 spuitbus) om het dekkend te krijgen. Hierna ben ik begonnen met de onderbouw en de rails. Voorlopig is de grens tussen spoor en het toekomstige water een schuine helling maar hier moet nog deels iets tussen komen met kleine aanleg steigertjes en bootjes en een karrenspoor er heen.
Vandaag heb ik aardig meters kunnen maken. Ik heb de 3e rail gesoldeerd uit spoorstaaf en spijkertjes en die geschilderd en daarna geplaatst en nog bij geschilderd. De rails is geschilderd en geballast, het perron is in ruwbouw gemaakt, geschilderd en geplaatst. De voorkant heb ik dicht gesmeerd met zaagsel en houtlijm en deel gelijk van groen voorzien. De keermuur is geplaatst en geschilderd, helaas komen de kleuren op de foto's niet echt goed tot hun recht.
Ik heb ook een begin gemaakt met de weg die over het spoor heen gaat met een brug.
Van links naar rechts komt het spoor er in het midden onder door.
Groetjes Michiel
Ps; het U-bahn sporenplan van Neu Dalhausen zal nog op de schop gaan omdat er nog een lijn bij gaat komen, alleen zal deze wel met bovenleiding worden en niet met derde rail zoals deze U36 op dit diorama en de andere U-bahnlijnen hebben.