Dit diorama heeft als thema een trammuseum in 1 van een tramremise in Neu Dalhausen. Plannen voor dit diorama heb ik al eerder gehad maar dat is een tijdje weg geweest. Het heeft niet in de ijskast gestaan wat ik had helemaal niks meer van de vorige plannen maar ik ben toch ongeveer op het zelfde uitgekomen.
Wat wel anders is is de geschiedenis rond het opheffen van de tram in Neu Dalhausen. Ik had eerst in gedachten dat dat opheffen net als veel Duitse steden in de jaren 70 of begin 80 zou zijn. Dat kwam met het modernste materieel niet echt logisch uit. Een beter optie bleek de uitrol van het U-stadtbahn net als opheffing reden te gebruiken. Het nieuwste materieel dat daarop ingezet word is uit 2e helft van de jaren 90 en de U78( en U79 en U81) is geheel voorzien van bovenleiding en kan dus de laatste tramlijn zijn geweest.
De bedoeling is dat ik diorama deels samen met een vriend van mij ga bouwen maar zijn tijd is zo beperkt dat dat mee bouwen niet structureel kan zijn.
Dit is hoe de sporen er ongeveer bij komen te liggen. Alle wissels zullen nog wel worden ingekort zodat de hele Wisselstraat korter zal worden. Het aquarium waar de rails in ligt zal de stolp gaan vormen over het diorama heen omdat deze niet bij mij thuis maar bij die vriend van mij komt te staan.
Zoals op het sporenplan hieronder te zien is bestaat de remise uit 3 loodsen. De 2 grootste hebben een lengte van rond de 150m en de kortere zo'n 100m. De linkse grote is niet meer ingebruik voor OV doeleinden en de sporen dus ook niet. De middelste is voor de inzetbare collectie en is het deel waarvan ik een stuk ga bouwen. De rechtse is dan voor de niet inzetbare collectie, expositie en catering.
De lijn naar Bahnhofplatz is de elektrische museumlijn die ook al op ND Hbf U-bahn te zien was. Daarnaast heb ik nu een 2e museumlijn bedacht naar station Bökenstraße waar een paarde tram overheen rijd.
Hieronder tekening( 30-7-2017 vervangen door foto's) van wat materieel dat op dit diorama zal komen:
Wegmann GT8ER+Düwag B4 in NDS huisstijl.
Wegmann GT8ER in NDVB( Neu Dalhausen Verkehrs Betriebe de oude naam van het bedrijf voor het NDS werd) huisstijl.
Düwag B4 uit de jaren 50/60, deze word achter een Düwag T4( Großraum motorwagen) ingezet in dit geval.
KSW stam uit de oorlogs jaren.
nog zonder pantografenLangen Essener uit de jaren 30.
nog zonder pantografenEinheitszug uit 1912.
Voor de paarde tram, de Schörling slijpwagen en de Düwag T4 heb ik nog geen tekeningen.
Inmiddels heb ik 4 GT8ER's, 2 T4's, 6 KSW's en de Schörling in aanbouw. Vrij veel materieel maar een deel wil ik ook in m'n eigen vitrinekast hebben.
Wanden voor het materieel heb ik van het materieel ook getekend:
NDS GT8ER
NDVB GT8ER
NDVB T4
NDVB B4
Dat was het even voor nu, groetjes Michiel