Laatst hebben we binnen ons demoteam bedacht voor de beurs in Zutphen allemaal weer een mini diorama te bouwen, dit keer op een bierviltje. Het enige verplichte is een winters thema. Ik had gelijk een idee wat ik wilde, een kopstation op een bierviltje. Uiteraard heb ik veel te veel inspiratie en een overkill aan creativiteit dus 1 diorama werden er vrij snel 5 uit een lijstje van 12 tot 15 mogelijkheden. Ik ga er geen 5 voor Zutphen bouwen en ook geen 5 met een winters thema dus ik begin vast met 3 stuks gewoon in zomer toestand. Ik begin even met een zo kort mogelijke beschrijving per diorama:
1; Bergisch-Gladbach 3kv, in mijn wereld heeft Bergisch-Gladbach naast het nu overgebleven 15kv spoor en wat goederen sporen ook een 3kv kopstation aan de noordzijde. Ik had vage herinneringen aan mijn eerste bezoek daar lang geleden en die bleken wel heel vaag. Wat ik in m'n hoofd had zitten heeft er niet gestaan zoals ik dacht maar wat in m'n hoofd zit kan ik nu wel ongeveer bouwen.
2; Bockum-Hövel Bahnhofsvorplatz, mijn UHR S30 eindigd daar op een zijspoor naast het doorgaande goederenspoor op het stationsplein terwijl alle overige sporen wat oostelijker liggen.
3; Rinteln Extertal Bahnhof, dit Keilbahnhof ligt in de V die vroeger de verbinding vormde tussen de
Extertalbahn en de lijn
Rinteln-Stadthagen. De reizigertreinen van de Extertalbahn die met tram achtig materieel gereden werden eindigde weer op een eigen spoor in Noord-Zuid ligging wat het echte Extertalbahnhof was, zie
hier.
In mijn wereld heb ik dat station dus om de hoek in die v gelegd zodat tussen sneltrams van/naar Stadthagen en Barntrup-Hameln direct kan worden overgestapt. Omdat hier dus alleen sneltram materieel rijd wat maar 2,65m breed is moeten de perrons voor een gelijkvloerse instap dichter bij het spoor liggen als wanneer je er met brede treinen langs moet.
De perrons heb ik allemaal gemaakt van 2 lagen foamboard die inmiddels zijn ingekwast met een mengsel van grijze verf en houtlijm voor de stevigheid. Voor de gebouwen gebruik ik weer delen van Busch en Arnold.
Groetjes Michiel