Gister ben ik begonnen met de schemer lucht te schilderen. Voor de rood en geel tinten heb ik eerst een gele en roest kleurige basis gemaakt.
Daarna zou ik eigenlijk stapje voor stapje de kleuren in laagjes op moeten gaan bouwen met mixen van verf en houtlijm of tacky glue. Dat
duurt lang en ik heb
geen geduld dus toen
plan B de snelle stippel methode. Dat werkt op iets kleins waar je goed bij kunt als het paddenstoel huis maar
niet op een groot deels lastig te bereiken oppervlak. Daarnaast zat er
te weinig lijm bij de verf waardoor de
verf te dekkend was. De
kleur scheidingen werden
te hard, niet recht genoeg en het zag er niet uit. Daarnaast deed de blauw/groene verf mix niet helemaal wat ik wilde.
In de haast ben ik de
verf gaan verdunnen wat vervolgens een
niet dekkend streperig resultaat opleverde. Daarna de meer pure blauwe verf/lijm mix gebruikt en dat ging wel zoals het moest.
Nu ben ik de stappen van gister aan het herhalen maar nu met mixen met meer lijm en minder verf zodat het transparanter opdroogd. Daarnaast verdun ik nu dus niet meer zodat de verf blijft waar ik hem aanbreng en overal een bijna gelijke dekkingskracht heeft.
Nu moet ik het geduld opbrengen om alles rustig te laten drogen want dit kan ik niet droog föhnen want dat barst het. Eigenlijk alles moet overnieuw en vooral de gele kleuren. Het bovenste deel moet ook donkerder en ik overweeg een lichte grijs/blauwe waas er overheen als de basis klaar is. Ik moet ook met een blauw filter denken want er komt blauw licht op zoals bij een aantal eerdere diorama's.
Als de lucht dan klaar is moet ik nog de juiste blauw/grijs tinten zoeken om bergen er op te schilderen.
Nu dan onder tussen zien dat ik mezelf met andere dingen productief houd en m'n aandacht genoeg afleid om alles rustig de tijd te geven te drogen. Dat betekend mogelijk ook een ander diorama zoals Arnsbergerbrücke weer oppakken want die is toch hierna aan de beurt.
Groetjes Michiel