Met enige regelmaat bedenk ik nieuwe bedrijfjes of sitauties die ik in mijn wereld wil hebben. Al jaren zou ik graag een privatbahntje zien waarop de maatschappij met één of enkele voertuigen de hele dienst uitvoert. Vaak ontwikkelden dit soort ideeën zich naar bedrijfjes en lijntjes die uiteindelijk toch veel groter werden als het eerste idee of kwam er toch een ander soort vervoer. Denk daarbij aan de Ense Soester Kleinbahn, de Werse Angel Eisenbahn en de Langenberger Klein/Stadtbahn.
Steeds als er weer in het Duitse groot spoor nieuws iets naar boven komt over een klassieke privatbahn, of als ik weer eens een motorwagen zie waarmee ik graag wat zou willen dan komt dat idee voor een hele kleine privatbahn weer naar boven. Nu was één van de aanleidingen berichten over het mogelijk deels voor reizigersverkeer heropenen van de TWE lijn rond Gütersloh( vlak bij Neu Dalhausen dus). Het 2e was dat ik het boek over de omBC's gekocht heb en wel wat met een omBC 2900 zou willen doen.
In eerste instantie ging ik het weer groot bekijken en kijken of ik die TWE lijn niet in mijn wereld kon trekken door bijvoorbeeld de Werse Angel Eisenbahn ook daar te laten rijden. Dat werd niks want ik wil het toch klein en niet groot. Een andere mogelijke locatie die al div. keren boven is komen drijven maar altijd weer onder in de la belande was om een privatbahntje vanuit Ohstein te laten lopen. Hier ben ik al zeker een keer of 4 naar aan het kijken geweest de afgelopen jaren, maar nooit een serieuze poging mee gedaan.
Dat werd mijn nieuwe jacht gebied, google earth erbij gepakt en landschap bekeken. Eerst gekeken waar Ohstein ongeveer zou liggen als het in de echte wereld bestond en daarna gekeken waar ik dan heen kon. Uit eindelijk bleek eerst iets naar het zuid/westen en daarna bijna recht naar het zuiden de beste route te zijn. De lijn loopt dat via een aantal in het echt hele kleine dorpjes die in mijn wereld wat groter zijn zodat een halte aan een spoorlijn gerechtvaardigd is.
De lijn komt dan uiteindelijk in het zuiden bij het Möhne dal aan waar de spoorlijn Soest-Belecke(-Brilon) vroeger liep en in mijn wereld nog loopt. Hier rijd de NDS met motorwagens en de privatbahn komt hier op uit. De lijn maakt eerst een halve lus in de vorm van een ? om af te dalen het dal in. Hierbij kruist het het dal met een brug en gaat daarbij over de NDS lijn heen om bij het stationnetje Eickhoff de NDS lijn te ontmoeten. Hier ligt het lijntje in principe vrij van de NDS lijn maar er is hier wel een mogelijkheid de NDS lijn op te gaan.
De hele lijn is enkelspoor en omdat de lijn maar een kleine 19km lang is kan de dienst net met 1 wagen uitgevoerd worden.
Kruisings mogelijkheden zijn er dan ook niet, alleen bij de halte Altengeseke zijn er zijsporen, hier is namelijk het depot met loods voor 2 motorwagens en de tankplaat. Op station Ohstein is geen aansluiting met het overige spoorwegnet hier liggen namelijk de sporen van de U1 tussen.
Het materieelpark van wat de Ohstein Eickhoffer Eisenbahn(OEE) is gaan heten bestaat uit slechts 2 motorwagen, 1 MAK motorwagen voor de basis dienst en 1 omBC 2900 die hier als reserve voertuig met uitsluitend 2e klas aanwezig is en af en toe word ingezet.
MAK VTomBC2900Mijn eerst modelbouw plannen hiermee waren om Altengeseke te bouwen op A5 formaat en de halte met depot dan in te klemmen tussen voorstedelijke ranzige bebouwing. Hier had ik al wat schetsen voor gemaakt toen ik een bouwpakket van een wat groter type spoorbrug kreeg. Mogelijkheden deze
brug van faller in mijn wereld te verwerken op een plek waarvan ik ook wel een diorama zou willen hebben zijn zeer beperkt. Het enige wat eigenlijk echt serieus in aanmerking bleek te komen is de dalbrug tussen Völlinghausen en Eickhoff. Dit gaat echter niet op A5 formaat en met veel moeite kan het op ongeveer A4 formaat. 2 OEE diorama's bouwen zit voorlopig niet in de planning en ik wil iedere motorwagen ook maar 1x bouwen dus een 2e diorama met daarop 2 motorwagens gaat het dus niet worden. De plannen voor Altengeseke zijn dus weer geschrapt want de OEE Möhnetalbrücke vind ik wel een hele leuke uitdaging om te bouwen. Ik denk en hoop dat daarop de omBC want die wil ik er dan op hebben mooi tot z'n recht komt. Daar wat vertraging bij de NDS na te spelen kan ik er ook nog een kruisende trein onder zetten.
Zo zal uiteindelijk een mooi en klein diorama met een groot hoogte verschil gaan ontstaan wat in topic te volgen gaat zijn. Het wachten is echter wel op de afronding van ND Hörste en het spoor Z station wat ik nu ook op heel korte termijn af zal moeten hebben.
Word dus weer vervolgt, groetjes Michiel