Hoog tijd om ook de skills wat betreft landschapsbouw weer eens op te halen, zeker dertig jaar niets meer mee gedaan…..
Ergens, begin tachtiger jaren van de vorige eeuw, leek het mij wel leuk om het toen gebouwde materieel, als het bouwen klaar was, in een wat natuurlijker omgeving te kunnen fotograferen.
Daarom ben ik toen begonnen met een spoordijkje door een weilandlandschap.
Langwerpige plaat gezaagd, de richting van de dijk bepaald (enigszins diagonaal in flauwe boog over de plaat) en van zachtboard een dijk gesneden waarop een kleine verhoging werd gemaakt voor het ballastbed.
Rails met een laag profiel gekocht, alles op elkaar geplakt en in de bruine verf gezet.
Daarna ballast tussen de rails gestrooid en met de bekende verdunde houtlijmmethode ingedruppeld.
De houtplaat werd met gips ingesmeerd en met de vinger werden wat sloten en greppels getrokken in de natte gips. De gips is lekker onregelmatig op de ondergrond gekwakt waardoor er een onregelmatige ondergrond ontstond, een weiland is nooit vlak.
Alle witte gips is bruin geschilderd en in de spoorbaan is nog een landbouwovergang gemaakt.
Om al snel wat leuke foto’s te kunnen maken is het deel met de landbouwovergang een beetje afgewerkt en ingestrooid met gekleurd zaagsel. Ook zijn bovenleidingmasten geplaatst en draad getrokken.
Daar bleef het eigenlijk bij, het fotodijkje lag stof te vangen op zolder en af en toe ging ik er met de stofzuiger overheen om er wat nieuw gebouwd materieel op te fotograferen.
050400 117-04 Sprinter by
G. van Vliet, on Flickr
Tot een aantal weken geleden het wel erg opviel dat alles er kaal en verlopen uitzag.
Omdat er toch ooit eens aan een nieuwe baan begonnen zal worden is besloten ook weer eens te oefenen met scenery dingetjes.
Om te beginnen de slootjes, die al jaren droog lagen, maar eens gevuld met water. Hiervoor heb ik blanke lak genomen en dit in twee dikke lagen in de sloten en de plek voor een veenplas gesmeerd. Omdat de laklagen erg dik zijn opgezet droogt de bovenzijde vrij rimpelig op waardoor geen spiegelglad water ontstaat. Onder het ontstane vel blijft de lak overigens nog vrij lang taai.
De bodem van de sloten was ook al bruin geschilderd om veensloten te imiteren. Op de bodem wat groene strepen gemaakt en heel licht diverse soorten strooisel op de bodem neergelegd zodat er ook onder en op het water iets te zien is.
Na de twee lagen bootlak lijken het inderdaad veensloten met redelijk doorzichtig water.
IMGP8327 by
G. van Vliet, on Flickr
Het ballast moest her en der opgeknapt worden en er is gras aangebracht in de weilanden met twee kleuren coarse turf van Woodland Scenics, ook op de plaatsen waar in het verleden het groene zaagsel was gestrooid.
IMGP8339 by
G. van Vliet, on Flickr
Het hek van de landbouwovergang is ook opgeknapt en er zijn op verschillende plaatsen graspollen van Lars op’t Hof geplaatst, evenals wat struikwerk.
IMGP8371a by
G. van Vliet, on Flickr
IMGP8372a by
G. van Vliet, on Flickr
Aan de rand van de veenplas moest een rietkraag komen. Hiervoor is van Woodland Scenics blank en groenig stro gekocht. Hiervan neem je kleine dunne plukjes en doe je halfverwege de lengte van het plukje een druppeltje houtlijm. De houtlijm druk en rol je in het plukje stro en laat dit drogen. Als het plukje droog is knip je dit op de ingerolde lijm doormidden zodat er twee plukjes riet ontstaan.
IMGP8507a by
G. van Vliet, on Flickr
Een gaatje boren in het water (bootlak) en plukje vastzetten met houtlijm. Nadat dit droog is kan het riet schuin op lengte worden geknipt waardoor er verschillende lengten rietstengels ontstaan. Het en der worden wat lisdodden en sigaren van Noch geplaatst voor de afwisseling. Voorlopig kan er nog genoeg riet geplaatst worden, zoals het nu is, is het wat kaal.
IMGP8500a by
G. van Vliet, on Flickr
Voorlopig nog niet klaar maar het fotodijkje ziet er al heel anders uit dan een paar weken geleden.
IMGP8505 by
G. van Vliet, on Flickr
Eens kijken hoe we dit dijkje wat universeler kunnen maken voor verschillend materieel.