Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Arjen's Mortara-shuttle  (gelezen 10464 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen_V
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 95


« Gepost op: 16 Augustus 2014, 19:22:20 »

Een nieuw project is opgestaan te weten de ACTS/HUSA Mortara-shuttle

Deze fraaie bonte hupac shuttle was altijd erg fraai beladen met onder andere

H&S foodtrans Swapbodies,
Den Hartogh Swapbodies,
HZ transport Reefers,
Lys-Line 45ft highcube,
G. van Doesburg 45ft Highcube,
De Rijke Swapbodies,
Fercam wisselaadbakken 45ft.
Ge-eX 45ft Highcube.

Ook de wagentypes lopen erg uiteen:

60ft Sgns,
90ft Sggrms,
diverse hupac wagens (waarvan ik zo even het type niet meer weet)

Als tractie wil ik diverse ACTS/HUSA locs gaan inzetten maar ook een Crossrail BR185 of BR186 misstaan niet voor deze trein.


HUSA 189 096 + Mortara-shuttle H0 by Arjen-V, on Flickr

Binnenkort volgt een tweede batch met tankcontainers waarmee ik een flink deel van de trein hoop te completeren dan resten enkel nog de wagens om ze op te zetten.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1519


« Antwoord #1 Gepost op: 17 Augustus 2014, 11:02:02 »

Kleurrijk geheel, gaaf!!!

Mvg,
Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 272



« Antwoord #2 Gepost op: 18 Augustus 2014, 21:50:10 »

Hoi Arjen,

Maak je de trein even lang als in het echt?

Mvg Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
Arjen_V
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 95


« Antwoord #3 Gepost op: 18 Augustus 2014, 21:51:55 »

Dat is wel mijn doel, ik probeer mijn treinen in ieder geval zo dicht mogelijk naar het 1:1 model te vormen zowel qua wagens en lading als de lengte van de trein.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2088


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #4 Gepost op: 18 Augustus 2014, 22:37:42 »

Voor werkelijke lengte mag je nog al een flinke modelbaan hebben.

Mijn langste trein is de Rola (Rollende landstrasse) Twee lokken, rijtuig en 16 rola wagens. In het echie zijn het er 20 dus kom ik er 4 te kort. Die kan ik helaas niet houden in het schaduwstation.
Trein is toch al 4 meter 20  Cool (en toch 4 wagens te kort)
Heb trouwens 2 schaduw sporen van 4 meter 20 dus twee van zulke lange joekels. Tweede is meestal een containertrein.

Mortara-shuttle komt toch langs de BLS als ik het goed heb?
Misschien heb je hier nog wat aan? klik
In een linkje vindt je daar ook iets over modellen.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1519


« Antwoord #5 Gepost op: 19 Augustus 2014, 18:59:12 »

Lange (goederen)treinen is het mooiste wat er is!
Je moet er inderdaad de ruimte voor hebben of krachten bundelen.

Ik bouw een deel van een baan (modules), rijlengte om en nabij de 5 meter. Hieraan kunnen weer anderen koppelen. Zo krijg je op evenementen toch een lange baan waar je met dergelijke lengtes dus prima kan rijden.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Arjen_V
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 95


« Antwoord #6 Gepost op: 19 Augustus 2014, 19:16:21 »

Helemaal mee eens Sander,

Bij mij draait het er vooral om om mijn treinen zo natuurgetrouw mogelijk samen te stellen.
Treinen met lengtes van 4,5 a 5 meter zijn niet ongewoon hier.
En ook gaat een aandeel leveren aan die module baan waar Sander het over heeft, alleen wanneer ik eens de zin en moet kan opbrengen om een begin te maken.... (ohjah en wat ruimte om te knutselen ook wel handig)
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2088


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #7 Gepost op: 19 Augustus 2014, 20:01:59 »

Ook op een modulebaan moet je een lange trein kunnen bergen.
In het grijze verleden was ik deelnemer bij N-track (spoor N dus)
Ik had een station emplacement van 5 bakken dus 6 meter.
Ik had ruim 4 meter tussen de wisselstraten en kon net een NS 1200 met 30 ertsbakken tussen de wissels houden (die trein had ik zelf).

Met stelde mij maar al te graag op een N-trackbaan. Bij mij werden altijd treinen van anderen gedumpt wat dan konden ze rijden en kwijt op de N-trackbaan. We reden dan ook veel met werkelijke treinlengten.

In H0 heb je zeker meer dan 4 meter tussen de wissels nodig.

Hier op mijn vast baan dus twee langste schaduw sporen van 4 meter 20. Kortste schaduwspoor is nog altijd 3 meter genoeg voor TGV op ware lengte.
Personentreinen rij ik hier ook met gemak op 10 bak lengte.

Al haal ik goederentreinen niet helemaal op ware lengte, lange treinen (ook bij benadering) is altijd een mooi gezicht.
Containertrein met 7 maal geleden wagens is toch al een acceptabel gezicht. Natuurlijk met dubbeltractie er voor Cool

Zo haal ik dus Rola met begeleidingswagen en 16 rola wagons.
Tonzug met 22 wagens of een lege houtsnippertrein met 24 wagens.
Toch 2/3 van de werkelijke lengte en dat voor een vaste baan in een ruimte van 4 bij 3 meter.

Hoeveel wagens telt doorgaans een Mortara-shuttle?
Zal toch nooit zwaarder zijn dan 1600 ton.

Mvg, Johan

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Arjen_V
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 95


« Antwoord #8 Gepost op: 19 Augustus 2014, 23:00:36 »

De Mortara-shuttles die ik gereden heb waren doorgaans tussen de 1300 en 1700 (en soms er iets boven) ton er geldt namelijk voor de alpenroutes een maximum tonnage van (als ik het me goed herinner) 1500 ton richting Italië en 1300 ton richting Duitsland. Ook qua lengte is er een maximum van ik dacht 550 meter. Alles overigens zonder loccen mee gerekend.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2088


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #9 Gepost op: 19 Augustus 2014, 23:31:05 »

Op de bergstrecke (Lötschberg en Gotthard) geldt:
 
- tot 600 ton enkele lok,
- van 600 ton tot 1300 ton dubbeltractie
- van 1300 ton tot 1600 ton dubbeltractie met achter een opdruk-lok

Daar houden ze zich strikt aan.
Heb eens mee gemaakt dat twijfel bestond wel of geen opdruk-lok plaatsen. De trein bleek na herberekening 1320 ton te zijn, opdruk-lok ging wel mee naar boven.

Op de lötschberg geldt een ieder geval geen max lengte van 550 meter.
Heb wel een bonte goederen gezien met 50 wagens en ook houtsnippers met 40 Eanossen. Dat zijn flinke lappen. Zit je zo op 600 meter of meer.
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Arjen_V
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 95


« Antwoord #10 Gepost op: 23 Augustus 2014, 14:40:53 »


H.Z. Transport H0 by Arjen-V, on Flickr

Vandaag arriveerden twee containers die niet mogen ontbreken op een Mortara-shuttle namelijk zijn kenmerkende H.Z. Transport Reefers waarvan er altijd wel een aantal op deze trein staan. Zo ook hier in Duisterhuizen.

gelijk ff wat plaatjes van een aantal andere wagens en belading in deze trein:


Märklin 47051 by Arjen-V, on Flickr


Märklin 47053 by Arjen-V, on Flickr


ACME 40265 by Arjen-V, on Flickr
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2088


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #11 Gepost op: 23 Augustus 2014, 15:27:39 »

Ik heb van H.Z alleen maar trailers gezien, geen containers. klik
Maar goed dat kan de laatste jaren veranderd zijn.

Ziet er goed uit allemaal!

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Arjen_V
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 95


« Antwoord #12 Gepost op: 23 Augustus 2014, 15:43:18 »

En die Trailers heb ik nog nooit gezien, ik ken enkel deze reefers. gingen er soms wel tot 5 of 6 van mee op 1 trein.
Gelogd
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 272



« Antwoord #13 Gepost op: 23 Augustus 2014, 16:20:01 »

Wat lange treinen betreft kan ik ook aardig meekomen.
Heb in totaal vier complete treinen zoals ze ook in het echt rijden of hebben gereden;

Een erts trein van DB Schenker 38 wagons met een 189 als tractie, of met 40 erts wagons met twee
Koppelwagens en drie 6400 loks ervoor. Dit heeft te maken met de soort ertswagon/tijdperk.

* De Blerick shuttle van Captrain met in totaal 6 60' container draagwagens en 15 90' wagens.
  Het meeste beladen met K-Line containers.

* De ERS Melzo shuttle ook helemaal compleet, hiervan weet ik de opstelling niet meer uit m'n hoofd.

* En een Captrain IBC Bulk Shuttle.

Zal een keer een draadje maken met de opstelling en wat foto's van de teinen.

Mvg Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #14 Gepost op: 23 Augustus 2014, 16:45:57 »

Graag Sam  Duim omhoog

Dat kunnen er informatieve draadjes zijn als ook bijvoorbeeld de artikelnummers van de gebruikte modellen worden vermeld.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Arjen's Mortara-shuttle
« vorige volgende »
Ga naar: