Ook op een modulebaan moet je een lange trein kunnen bergen.
In het grijze verleden was ik deelnemer bij N-track (spoor N dus)
Ik had een station emplacement van 5 bakken dus 6 meter.
Ik had ruim 4 meter tussen de wisselstraten en kon net een NS 1200 met 30 ertsbakken tussen de wissels houden (die trein had ik zelf).
Met stelde mij maar al te graag op een N-trackbaan. Bij mij werden altijd treinen van anderen gedumpt wat dan konden ze rijden en kwijt op de N-trackbaan. We reden dan ook veel met werkelijke treinlengten.
In H0 heb je zeker meer dan 4 meter tussen de wissels nodig.
Hier op mijn vast baan dus twee langste schaduw sporen van 4 meter 20. Kortste schaduwspoor is nog altijd 3 meter genoeg voor TGV op ware lengte.
Personentreinen rij ik hier ook met gemak op 10 bak lengte.
Al haal ik goederentreinen niet helemaal op ware lengte, lange treinen (ook bij benadering) is altijd een mooi gezicht.
Containertrein met 7 maal geleden wagens is toch al een acceptabel gezicht. Natuurlijk met dubbeltractie er voor
Zo haal ik dus Rola met begeleidingswagen en 16 rola wagons.
Tonzug met 22 wagens of een lege houtsnippertrein met 24 wagens.
Toch 2/3 van de werkelijke lengte en dat voor een vaste baan in een ruimte van 4 bij 3 meter.
Hoeveel wagens telt doorgaans een Mortara-shuttle?
Zal toch nooit zwaarder zijn dan 1600 ton.
Mvg, Johan
Mvg, Johan